Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

011430121

Medlem
Notis i app, Mail och sms precis. SK638 bytes ut mot SK2636 28 april så lite över 21h byte i Frankfurt. Är det ens okej att ha ett så långt byte nu i covid tider på Frankfurt? vill ju inte riskera hamna i någon karantän.
Lite mer än 14 dagar tills returen så EU261 faller bort.
Bäst är nog bara att ringa in direkt till Tallinn imorrn och senarelägga hemfärden från Mexico med 1-2 dagar
Är det en bokning med poäng, har du kollat alternativ med LH?
Det behöver ju inte vara direkt FRA-ARN
 

ZZZebra

Medlem
Om SAS ställer in 14 dagar eller närmre avgången då träder EU261-2004 in och de måste omboka dig till ett annat bolag och du har möjlighet att få ersättningar o.s.v.
SAS ställer in avgången tidigare än 14 dagar före avresan för att inte behöva ersätt dig

Är det någon som fått ut EU-ersättning på sistone?
  • Jag ogillar att SAS ställer in min flygning den 26/4 och meddelar detta den 12/4, dvs så att de slipper betala ut ersättning. I synnerhet som de vetat om det i flera veckor.
  • Jag gillar att de sedan länge haft ena benet som 737-700 så att jag sedan några veckor kunnat planera för att ställa in eller byta resdag (vilket SAS gjorde åt mig ihop med cancelleringen av flyget).
  • Jag ogillar att detta skapar besvär med hyrbilar, hotell mm för alla de som inte hänger på BC och känner till 737-700-indikatorn
 

Cartman

Medlem
Notis i app, Mail och sms precis. SK638 bytes ut mot SK2636 28 april så lite över 21h byte i Frankfurt. Är det ens okej att ha ett så långt byte nu i covid tider på Frankfurt? vill ju inte riskera hamna i någon karantän.
Lite mer än 14 dagar tills returen så EU261 faller bort.
Bäst är nog bara att ringa in direkt till Tallinn imorrn och senarelägga hemfärden från Mexico med 1-2 dagar

Jag hade samma (award)flight den 27 april, SK638. Dvs cancellation kom 15 dagar innan. Ombokad till dagen efter vilket resulterat i ca 30h layover vilket för mig är orimligt eftersom SAS information på hemsidan + EU261 säger att SAS bokar om till nästa tillgängliga flyg som tar mig hem, även på ett annat bolag. Dessutom gör inreserestriktionerna, som jag uppfattar det, i princip omöjligt att ens göra layover och sådana arrangemang skulle jag själv ombesörja. Det enda faktiska alternativet de gav mig var en 11h resa med LOT via WAW och när jag påpekar att jag vill ta den LH flight som faktiskt finns vill inte SAS boka den eftersom de inte ser tillgängliga awards. Tack för "hjälpen".

Vad säger BC-expertisen om chanserna att få tillbaka pengarna när jag 1) inte accepterar deras försämrande ombokningsalternativ och 2) löser en enkelresa på egen hand? Biljetten kostar omkring 2k. Om SAS vägrar ersätta mig, kan jag dra dem till ARN som så vitt jag vet inte prövat ett sånt här ärende?

Jag förstår att SAS genomgår en extremt svår tid men de försöker ju inte lösa eller ens hjälpa kundens situation på ett rimligt sätt och det där diamantkortet ser alltmer ut som en kolbit för mig.
 

SK989

Medlem
Jag hade samma (award)flight den 27 april, SK638. Dvs cancellation kom 15 dagar innan. Ombokad till dagen efter vilket resulterat i ca 30h layover vilket för mig är orimligt eftersom SAS information på hemsidan + EU261 säger att SAS bokar om till nästa tillgängliga flyg som tar mig hem, även på ett annat bolag. Dessutom gör inreserestriktionerna, som jag uppfattar det, i princip omöjligt att ens göra layover och sådana arrangemang skulle jag själv ombesörja. Det enda faktiska alternativet de gav mig var en 11h resa med LOT via WAW och när jag påpekar att jag vill ta den LH flight som faktiskt finns vill inte SAS boka den eftersom de inte ser tillgängliga awards. Tack för "hjälpen".

Vad säger BC-expertisen om chanserna att få tillbaka pengarna när jag 1) inte accepterar deras försämrande ombokningsalternativ och 2) löser en enkelresa på egen hand? Biljetten kostar omkring 2k. Om SAS vägrar ersätta mig, kan jag dra dem till ARN som så vitt jag vet inte prövat ett sånt här ärende?

Jag förstår att SAS genomgår en extremt svår tid men de försöker ju inte lösa eller ens hjälpa kundens situation på ett rimligt sätt och det där diamantkortet ser alltmer ut som en kolbit för mig.
Jag skulle köpa biljetten för 2 000 kr och sedan kräva ersättning av SAS för den med hänvisning till EU261/2004. Det är viktigt att man har all konversation med SAS sparad, d.v.s. var SAS säger att de inte tänker att boka om till något annat än vad de erbjudit (som innebär 30 h väntetid) och att de blivit upplysta av dig om att Lufthansa har ett tillgängligt flyg men att SAS säger nej till boka om till det trots att det finns lediga platser.

Juridiken är glasklar. SAS ska i en dylik situation boka om till likvärdig transport när de ställer in. 30 timmars väntetid är inte likvärdigt. Finns det ett annat bolag som flyger ska de alltså boka om till det bolaget, om det finns lediga platser där. Det spelar ingen roll om det föreligger extraordinära omständigheter - skyldigheten att boka om föreligger ändå. Det spelar ingen roll om du betalat resan med poäng eller pengar - skyldigheten att boka om föreligger ändå. Det spelar ingen roll om flyget är inställt mer än 14 dagar före avgången - skyldigheten att boka om föreligger ändå. Det spelar ingen roll om det inte finns platser i samma bokningsklass som man har (t.ex. en bokningsklass för award) - skyldigheten att boka om föreligger ändå så länge det finns plats i samma serviceklass.

Det finns några rättsfall var passagerare nekats att boka om till andra bolag och som sedan köpt nya biljetter själva som de krävt ersättning för - passagerarna har då fått rätt i domstol.
 
Jag skulle köpa biljetten för 2 000 kr och sedan kräva ersättning av SAS för den med hänvisning till EU261/2004. Det är viktigt att man har all konversation med SAS sparad, d.v.s. var SAS säger att de inte tänker att boka om till något annat än vad de erbjudit (som innebär 30 h väntetid) och att de blivit upplysta av dig om att Lufthansa har ett tillgängligt flyg men att SAS säger nej till boka om till det trots att det finns lediga platser.

Juridiken är glasklar. SAS ska i en dylik situation boka om till likvärdig transport när de ställer in. 30 timmars väntetid är inte likvärdigt. Finns det ett annat bolag som flyger ska de alltså boka om till det bolaget, om det finns lediga platser där. Det spelar ingen roll om det föreligger extraordinära omständigheter - skyldigheten att boka om föreligger ändå. Det spelar ingen roll om du betalat resan med poäng eller pengar - skyldigheten att boka om föreligger ändå. Det spelar ingen roll om flyget är inställt mer än 14 dagar före avgången - skyldigheten att boka om föreligger ändå. Det spelar ingen roll om det inte finns platser i samma bokningsklass som man har (t.ex. en bokningsklass för award) - skyldigheten att boka om föreligger ändå så länge det finns plats i samma serviceklass.

Det finns några rättsfall var passagerare nekats att boka om till andra bolag och som sedan köpt nya biljetter själva som de krävt ersättning för - passagerarna har då fått rätt i domstol.
Men det beror väl på anledningen till att flyget ställdes in från början? En pandemi har antagligen inte prövats i domstol.
 

palmen

Moderator
Men det beror väl på anledningen till att flyget ställdes in från början? En pandemi har antagligen inte prövats i domstol.
Det är inte pandemin som ställer in flighterna. Det är SAS dåliga planering som lägger upp 4 flighter per dag till och från destinationer och sen ställer in alla flighter 5 av 7 dagar i veckan.

Om det skulle vara så att vi får ett gigantiskt utbrott i Sverige och beslutsfattare stänger ner allt transport under x dagar så skulle de kunna hävda att det ligger utanför deras kontroll.
Som situationen är nu ligger detta helt i SAS egen kontroll och de har själva satt sig i detta.
 

SK989

Medlem
Men det beror väl på anledningen till att flyget ställdes in från början? En pandemi har antagligen inte prövats i domstol.
En pandemi skulle kunna klassas som en extraordinär omständighet, men som palmen skriver är de inställda flygen hos SAS i de här fallen snarare ett resultat av SAS dåliga planering. Men även när ett flyg ställs in p.g.a. pandemin och utgör en extraordinär omständighet så kvarstår flygbolagens skyldighet att boka om till andra flyg och/eller att stå för kostnader rörande mat och boende under väntetiden. Det har faktiskt prövats av bl.a. EU-domstolen och gällde den stora mängd inställda flyg p.g.a. det isländska vulkanutbrottet för ca 10 år sedan. EU-domstolen konstaterade att ett vulkanutbrott förvisso är en extraordinär omständighet utanför flygbolagets kontroll, och som det inte kan göra något åt, men att det saknar betydelse för flygbolagets ansvar att boka om samt stå för kostnader.
 
Jag håller med er men domen som @SK989 hänvisar till handlar ju säkerligen om något annat skäl till att dessa flyg ställdes in och det går nog inte att jämföra.

SAS bör ta sitt ansvar och boka om resenären så att man ankommer samma dag som ursprungsresan tycker jag.
 
Toppen