Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

MMü

Ny medlem
En varning för de flesta hyrbilsförsäkringar som ingår i kreditkort då dessa enbart gäller hyrbilar ”som du hyrt på resmålet”.

Vi försökte använda oss av Santanders +-kort för några år sedan då Hertz-bilen fått en stenskott. Trots idoga försök med försäkringsparten AIG så vägrade de då bilen hämtats ut på boendeorten (och ej på resmålet), detta trots att vi hade kvitton på hotell/Liseberg/tankning i andra änden av landet.

Dvs dess inkluderade hyrbilsförsäkringar är enbart tänkta på resa med flyg/tåg bort från den ort där du är skriven.
 

MMü

Ny medlem

Så är det ju. Långt ifrån alla skador är registrerade och letar men noggrant kan man alltid hitta något att anmärka på.

Vi hyr regelbundet för att åka till landet och har nog 120st hyror under fem år. I början var jag nitisk och dokumenterade allt. Numera brukar jag enbart göra en snabbare okulärbesiktning och tar enbart bilder på större skador som ej funnits registrerade. Enbart om stationen (Hertz) hör av sig så mailar jag in bilder. Detta har behövts en gång under fem år. På samma tid har vi haft en skada som vi åsamkat (stenskott). Under dessa år har vi också råkat ut för tex ej upptankade bilar, Kia med känt batteri-problem, Volvo med krockad fälg (skakigt). I alla dessa fall har Hertz agerat rekorderligt.
 

Jeff_G

Medlem
Nu har jag sagt upp hyrbilsförsäkringen via Norweigan Bank efter att ha haft denna i två år. Under dessa två år har jag inte haft någon skada så därför kan jag inte utvärdera försäkringen.

Skälet till uppsägning var att Norwegians (IAG och snart Moderna) hyrbilsförsäkring enbart täcker avtal/hyror på maximalt 31 dagar. I sommar kommer vi ha ett hyresavtal om knappt 50 dagar och skulle därför stå utan reducering av självrisken under hela denna hyra.

Jag stod i valet och kvalet hur jag nu skulle göra. Ett alternativ var att hyra bil via en broker och då addera en tämligen förmånlig försäkring för reducerad självrisk. Denna skulle då kosta ca 700:- för vår hyresperiod. Efter lite research visade det sig att försäkringsparten var AXA Insurance och efter lite googling på dem och lästa omdöme på TrustPilot så insåg jag att detta var helt fel väg att gå.

Jag läste mer här och på andraforum/recensionssiter om Questor och ja, full pott!

Jag precis tecknat en ny hyrbilsförsäkring via Questors maltesiska EU-bolag Riverside Insurance Agency Malta LTD. Jag har där valt Annual för 55 EURO samt toppat med Premium/extended för 27 EURO extra för hyresdag 32-62. Utan kostnad har jag på förhand namngivit flera förare dvs frugan kan också ratta runt. När jag skulle checka ut så kunde man ange en Discount Code, efter en snabb googling hittade jag koden QQQ2340 på Groupon.co.uk som gav 10 %.

Således är rockaden nu klar; Norwegian är ute i kylan och Questor / Riverside ska få förvalta förtroendet ett år till att börja med. Kostnaden blev 74 EURO / 760 SEK och täcker då hyresavtal upp till 62 dagar.

Instämmer med föregående talare: Hoppas jag slipper testa att använda den!
 

Storeture

Medlem
Nu har jag sagt upp hyrbilsförsäkringen via Norweigan Bank efter att ha haft denna i två år. Under dessa två år har jag inte haft någon skada så därför kan jag inte utvärdera försäkringen.

Skälet till uppsägning var att Norwegians (IAG och snart Moderna) hyrbilsförsäkring enbart täcker avtal/hyror på maximalt 31 dagar. I sommar kommer vi ha ett hyresavtal om knappt 50 dagar och skulle därför stå utan reducering av självrisken under hela denna hyra.

Jag stod i valet och kvalet hur jag nu skulle göra. Ett alternativ var att hyra bil via en broker och då addera en tämligen förmånlig försäkring för reducerad självrisk. Denna skulle då kosta ca 700:- för vår hyresperiod. Efter lite research visade det sig att försäkringsparten var AXA Insurance och efter lite googling på dem och lästa omdöme på TrustPilot så insåg jag att detta var helt fel väg att gå.

Jag läste mer här och på andraforum/recensionssiter om Questor och ja, full pott!

Jag precis tecknat en ny hyrbilsförsäkring via Questors maltesiska EU-bolag Riverside Insurance Agency Malta LTD. Jag har där valt Annual för 55 EURO samt toppat med Premium/extended för 27 EURO extra för hyresdag 32-62. Utan kostnad har jag på förhand namngivit flera förare dvs frugan kan också ratta runt. När jag skulle checka ut så kunde man ange en Discount Code, efter en snabb googling hittade jag koden QQQ2340 på Groupon.co.uk som gav 10 %.

Således är rockaden nu klar; Norwegian är ute i kylan och Questor / Riverside ska få förvalta förtroendet ett år till att börja med. Kostnaden blev 74 EURO / 760 SEK och täcker då hyresavtal upp till 62 dagar.

Instämmer med föregående talare: Hoppas jag slipper testa att använda den!

Tack för svar!

@Storeture Ta även en titt på Santanders Mitt kort+, kostar 0 kr första året och sen 195 kr per år, självriskeliminering upp till 15 000 SEK utan självrisk.

Tack för tipset, då jag mest har tänkt hyra inom Sverige på hemmplan så är det tyvärr inte ett alternativ.
 

Loud

Ny medlem
En varning för de flesta hyrbilsförsäkringar som ingår i kreditkort då dessa enbart gäller hyrbilar ”som du hyrt på resmålet”.

Vi försökte använda oss av Santanders +-kort för några år sedan då Hertz-bilen fått en stenskott. Trots idoga försök med försäkringsparten AIG så vägrade de då bilen hämtats ut på boendeorten (och ej på resmålet), detta trots att vi hade kvitton på hotell/Liseberg/tankning i andra änden av landet.

Dvs dess inkluderade hyrbilsförsäkringar är enbart tänkta på resa med flyg/tåg bort från den ort där du är skriven.

Jag har haft en diskussion med deras kundtjänst om just definitionen av resmålet.
Kom fram till att jag som är boende i Stockholm, kan boka en tältplats i exvis Uppsala och hyra bilen i Då gäller försäkringen då en övernattning är någon form av definition av att anlända till ett resmål enligt den personen jag pratade med. (detta var något år sedan då de gick ifrån att man kunde hyra bil utan att det var en resa kopplad)
Nu har jag sagt upp hyrbilsförsäkringen via Norweigan Bank efter att ha haft denna i två år. Under dessa två år har jag inte haft någon skada så därför kan jag inte utvärdera försäkringen.

Skälet till uppsägning var att Norwegians (IAG och snart Moderna) hyrbilsförsäkring enbart täcker avtal/hyror på maximalt 31 dagar. I sommar kommer vi ha ett hyresavtal om knappt 50 dagar och skulle därför stå utan reducering av självrisken under hela denna hyra.

Jag stod i valet och kvalet hur jag nu skulle göra. Ett alternativ var att hyra bil via en broker och då addera en tämligen förmånlig försäkring för reducerad självrisk. Denna skulle då kosta ca 700:- för vår hyresperiod. Efter lite research visade det sig att försäkringsparten var AXA Insurance och efter lite googling på dem och lästa omdöme på TrustPilot så insåg jag att detta var helt fel väg att gå.

Jag läste mer här och på andraforum/recensionssiter om Questor och ja, full pott!

Jag precis tecknat en ny hyrbilsförsäkring via Questors maltesiska EU-bolag Riverside Insurance Agency Malta LTD. Jag har där valt Annual för 55 EURO samt toppat med Premium/extended för 27 EURO extra för hyresdag 32-62. Utan kostnad har jag på förhand namngivit flera förare dvs frugan kan också ratta runt. När jag skulle checka ut så kunde man ange en Discount Code, efter en snabb googling hittade jag koden QQQ2340 på Groupon.co.uk som gav 10 %.

Således är rockaden nu klar; Norwegian är ute i kylan och Questor / Riverside ska få förvalta förtroendet ett år till att börja med. Kostnaden blev 74 EURO / 760 SEK och täcker då hyresavtal upp till 62 dagar.

Instämmer med föregående talare: Hoppas jag slipper testa att använda den!


Då har även jag gått på Questor / Riverside. I4CH gick som bekant ej att förlänge, har varit nöjd med I4CH så hoppas den nya bekantskapen kommer att vara like välfungerande. Har med I4CH haft 3-4 ärenden, från 500kr till 7500kr, alt utan problem.
 

Jeff_G

Medlem
Nu har även undertecknad signat upp med Questor / Riverside efter två år med iCarhireinsurance (dock aldrig behövt utnyttja försäkringen).
Stort tack till MMü för bra info och rabattkod.
 

jimmy_h

Medlem
Är detta för bra för att vara sant eller vad missar jag? :)
AVIS tar 230kr per dygn för fullförsäkring (total självriskeliminering) vilket blir för en 30dagars hyrning 6900kr. Medan jag får samma skydd genom Questor för €55 (som dessutom gäller ett helt år)
 

pswe

Medlem
Är detta för bra för att vara sant eller vad missar jag? :)
AVIS tar 230kr per dygn för fullförsäkring (total självriskeliminering) vilket blir för en 30dagars hyrning 6900kr. Medan jag får samma skydd genom Questor för €55 (som dessutom gäller ett helt år)
Gör samma bedömning som du och slutar aldrig förvånas över hur mycket man kan spara genom att vara påläst.
 

airac

Medlem
Är detta för bra för att vara sant eller vad missar jag? :)
AVIS tar 230kr per dygn för fullförsäkring (total självriskeliminering) vilket blir för en 30dagars hyrning 6900kr. Medan jag får samma skydd genom Questor för €55 (som dessutom gäller ett helt år)
Så ser affärsmodellen ut. En väsentlig skillnad är dock (beroende på Avis sina villkor såklart), att du själv behöver betala Avis för en skada och sedan vänta på Questor att betala tillbaka dig. Köper du försäkring direkt från Avis slipper du troligen låsa pengarna och lite administration. Rent ekonomiskt är det dock ett ganska enkelt val...
 
Toppen