Senaste nytt

Högre skatter och avgifter till USA (?)

Ano

Medlem
Möjligtvis att det är punkten "Internationell transportskatt i USA*" som tillkommit. Har en tidigare bokad ren SAS-Award till New York, som nu är exakt så mycket dyrare i skatter och avgifter som beloppet på den punkten.

Kan vara ett sammanträffande, så behövs nog fler datapunkter.
 

Homer

Medlem

Möjligtvis att det är punkten "Internationell transportskatt i USA*" som tillkommit.

Har en tidigare bokad ren SAS-Award till New York, som nu är exakt så mycket dyrare i skatter och avgifter som beloppet på den punkten.

Kan vara ett sammanträffande, så behövs nog fler datapunkter.

Nja, det stämmer nog, 328kr för t/r .

US International Arrival Tax $19.10 dvs ca 163 SEK
US International Departure Tax $19.10 dvs ca 163 SEK
Airlines For America | U.S. Government-Imposed Taxes on Air Transportation

Det har kanske höjts nyligen, men 2016 var det $17.10 och 1997 $12.00
Airlines For America | International Departure/Arrival Tax


Den skatten bör ju vara samma för alla rutter, och 163kr får man även för LHR-JFK

Tax.jpg
 

trygve

Medlem
Nja, det stämmer nog, 328kr för t/r .

US International Arrival Tax $19.10 dvs ca 163 SEK
US International Departure Tax $19.10 dvs ca 163 SEK
Airlines For America | U.S. Government-Imposed Taxes on Air Transportation

Det har kanske höjts nyligen, men 2016 var det $17.10 och 1997 $12.00
Airlines For America | International Departure/Arrival Tax


Den skatten bör ju vara samma för alla rutter, och 163kr får man även för LHR-JFK

Visa bifogad bild 117785

Amerikanske myndigheter krever kun inn denne avgiften for revenue-billetter og bonusbilletter skal være fritatt så lenge man ikke også betaler YQ / fuel surcharge.

I 2019 ble Lufthansa bøtelagt av DoT for et lignende forhold: Lufthansa fined for illegal award ticket taxation – PaxEx.Aero

Frem til i forrige uke var bonusbilletter hos SAS også fritatt for denne avgiften. Kan det hende at endret bokføring etter at Eurobonus ble utskilt til eget selskap gjør at bonusbilletter nå regnes som "revenue"?
 

Homer

Medlem
Amerikanske myndigheter krever kun inn denne avgiften for revenue-billetter og bonusbilletter skal være fritatt så lenge man ikke også betaler YQ / fuel surcharge.

I 2019 ble Lufthansa bøtelagt av DoT for et lignende forhold: Lufthansa fined for illegal award ticket taxation – PaxEx.Aero

Frem til i forrige uke var bonusbilletter hos SAS også fritatt for denne avgiften. Kan det hende at endret bokføring etter at Eurobonus ble utskilt til eget selskap gjør at bonusbilletter nå regnes som "revenue"?


Intressant, men jag kan inte se att YQ / fuel surcharge har något med saken att göra.

Efter att ha läst Lufthansas förklaring har jag inte alls svårt att tänka mig att
något liknande skett hos SAS:

Lufthansa explains that due to an unforeseen consequence of a system update by its service
provider, the software used to comply with U.S. tax regulations was inadvertently modified
to collect tax on all tickets, including non-revenue tickets

https://s3.amazonaws.com/media.wandr.me/PaxExAero/2019-6-5_Consent_Order_(Deutsche_Lufthansa_AG).pdf
 

WongHauw

Medlem
Bokade en enkelresa med poäng (LAX-CPH-HEL) tidigare i veckan för två och behövde betala 345 kr i skatter per person.

De senaste gångerna jag bokade bonusresa var skatterna 557 kr (ARN-LAX, januari 2019) och 570 kr (ARN-LAX, augusti 2019).

Undrar om skillnaden har att göra med att den här gången jag reser från USA istället för till USA. Kan det också finnas skillnad på grund av att vi mellanlandar i Danmark och sen fortsätter till Finland?
 

palmen

Moderator
Bokade en enkelresa med poäng (LAX-CPH-HEL) tidigare i veckan för två och behövde betala 345 kr i skatter per person.

De senaste gångerna jag bokade bonusresa var skatterna 557 kr (ARN-LAX, januari 2019) och 570 kr (ARN-LAX, augusti 2019).

Undrar om skillnaden har att göra med att den här gången jag reser från USA istället för till USA. Kan det också finnas skillnad på grund av att vi mellanlandar i Danmark och sen fortsätter till Finland?
Ja, allt detta spelar in med var man startar och till viss del destination också. Det finns flera skatter/avgifter man inte får ta ut på bonusresor från USA tex.
 

Homer

Medlem
Bokade just en SAS-award till USA och studsade till när jag såg skatter och avgifter. 1214 SEK för en person (ToR) till Boston.

Sedan 2019 har jag haft dessa skatter och avgifter på awards:
892 kr (SFO)
904 kr (EWR)
789 kr (EWR)
642 kr (EWR)
926 kr (SFO)
906 kr (EWR)
906 kr (IAD)
766 kr (IAD)
411 kr (SFO, oklart varför det var så billigt)
872 kr (SFO)
887 kr (BOS)
885 kr (LAX)
617 kr (EWR)

Nog för att det varierar lite baserat på destination och valutakurser, men över 1200 kronor är långt över vad jag har sett. Är det någon ny skatt/avgift som är introducerad?

Har du tagit upp saken med SAS ?
 
Toppen