Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

Är det senast 14 dagar innan som flighterna ställs in eller kan det ske lite när som helst och närmre inpå avgång ?
Har en anslutning i Frankfurt med SK638 27 April, den har vart schemalagd med 737-700 rätt länge tror jag. Den kommer inte fram i sökningar men jag kan inte se på SAS sida över inställda flyg att den är inställd ännu för det är ju för långt fram i tiden.
Borde jag vara proaktiv och boka om till dagen efter redan nu när jag ser att det finns platser eller finns hoppet kvar att flyget går ?
 

011430121

Medlem
Om SAS ställer in 14 dagar eller närmre avgången då träder EU261-2004 in och de måste omboka dig till ett annat bolag och du har möjlighet att få ersättningar o.s.v.
SAS ställer in avgången tidigare än 14 dagar före avresan för att inte behöva ersätt dig
Gör inget med biljett fören SAS har kontakt dig då kan du ringa kundtjänst och diskutera hur du vill ha det, kan få betala ett högre biljett pris om du börja boka om själv plus om det är några nya biljettregler så gäller de nya från det datum när du bokar om.

Jag själv gjorde en ombokning med Lufthansa på nätet, och då gällde inte samma återbetalningsregler, som när jag hade boka biljetten.
Den 27 april då borde du få information vilken dag som helst,
Prova att ringa SAS och se vad de säger.
 

SK989

Medlem
Om SAS ställer in 14 dagar eller närmre avgången då träder EU261-2004 in och de måste omboka dig till ett annat bolag och du har möjlighet att få ersättningar o.s.v.
SAS ställer in avgången tidigare än 14 dagar före avresan för att inte behöva ersätt dig

Enligt EU261/2004 så måste ett flygbolag boka om även om de ställer in mer än 14 dagar före avresa, däremot inte betala någon schablonersättning för inställt flyg. I EU-förordningen finns ingen begränsning för när ett flygbolag måste boka om passagerarna när de ställer in ett flyg. D.v.s. även om ett flyg ställs in p.g.a. extraordinära omständigheter samma dag eller om ett flyg ställs in av rent ekonomiska skäl två månader i förväg så måste flygbolaget boka om - och även till andra bolag om bolaget inte har några egna avgångar att boka om till. Sen kan det förstås vara svårt att få sin rätt här om flygbolaget helt enkelt vägrar att följa EU-förordningen men man bör ju definitivt försöka och påtala för flygbolaget vad de faktiskt har för skyldigheter.
 

palmen

Moderator
Enligt EU261/2004 så måste ett flygbolag boka om även om de ställer in mer än 14 dagar före avresa, däremot inte betala någon schablonersättning för inställt flyg. I EU-förordningen finns ingen begränsning för när ett flygbolag måste boka om passagerarna när de ställer in ett flyg. D.v.s. även om ett flyg ställs in p.g.a. extraordinära omständigheter samma dag eller om ett flyg ställs in av rent ekonomiska skäl två månader i förväg så måste flygbolaget boka om - och även till andra bolag om bolaget inte har några egna avgångar att boka om till. Sen kan det förstås vara svårt att få sin rätt här om flygbolaget helt enkelt vägrar att följa EU-förordningen men man bör ju definitivt försöka och påtala för flygbolaget vad de faktiskt har för skyldigheter.
SAS vägrar att göra ombokning till andra bolag mer än 14 dagar innan, även om man har rätt till det. Man får helt enkelt ta det till ARN/Domstol om man vill få rätt i den frågan och då lär man ändu missat planet när det är klart. Att försöka argumentera med kundtjänst i detta är lönlöst. Skickade själv in ett klagomål till customer care och fick svar 4 månader senare att jag fått återbetalning på mina biljetter i form av vouchers (det var mitt enda alternativ då det var separata bokningar och sas tog bort min utresa).

Riktigt dåligt agerande av SAS och detta är en av flera anledningar till att jag tycker de sköter pandemin uselt. Hamnade i samma sits med Lufthansa i höstas när jag helt plötsligt skulle få 5h layover istället för 1h. De bokade om oss på direktflighten med sas utan några som helst problem.
 

ulagun

Medlem
Kollat igenom de 324 inläggen. I stort sett samstämmighet råder med ombokningar till 737-700. Själv drabbad MMX-OSD via ARN slutet av maj både ut och hemresa.
Tänkt ta oss till UME mitten av juni men är väldigt tveksam om det över huvud är lönt boka SAS.
Ta bilen eller tåget Lund Umeå är inte helt optimalt, men bättre än inställt flyg.
Vad göra?
 

henke12

Medlem
Kollat igenom de 324 inläggen. I stort sett samstämmighet råder med ombokningar till 737-700. Själv drabbad MMX-OSD via ARN slutet av maj både ut och hemresa.
Tänkt ta oss till UME mitten av juni men är väldigt tveksam om det över huvud är lönt boka SAS.
Ta bilen eller tåget Lund Umeå är inte helt optimalt, men bättre än inställt flyg.
Vad göra?

Vänta :)
 
Kollat igenom de 324 inläggen. I stort sett samstämmighet råder med ombokningar till 737-700. Själv drabbad MMX-OSD via ARN slutet av maj både ut och hemresa.
Tänkt ta oss till UME mitten av juni men är väldigt tveksam om det över huvud är lönt boka SAS.
Ta bilen eller tåget Lund Umeå är inte helt optimalt, men bättre än inställt flyg.
Vad göra?
SJ kör Snabbtåget till Umeå. Tar 6h från Stockholm och kostar runt 800 kr enkel.
 
Är det senast 14 dagar innan som flighterna ställs in eller kan det ske lite när som helst och närmre inpå avgång ?
Har en anslutning i Frankfurt med SK638 27 April, den har vart schemalagd med 737-700 rätt länge tror jag. Den kommer inte fram i sökningar men jag kan inte se på SAS sida över inställda flyg att den är inställd ännu för det är ju för långt fram i tiden.
Borde jag vara proaktiv och boka om till dagen efter redan nu när jag ser att det finns platser eller finns hoppet kvar att flyget går ?

Notis i app, Mail och sms precis. SK638 bytes ut mot SK2636 28 april så lite över 21h byte i Frankfurt. Är det ens okej att ha ett så långt byte nu i covid tider på Frankfurt? vill ju inte riskera hamna i någon karantän.
Lite mer än 14 dagar tills returen så EU261 faller bort.
Bäst är nog bara att ringa in direkt till Tallinn imorrn och senarelägga hemfärden från Mexico med 1-2 dagar
 
Toppen