Senaste nytt

Frankrike förbjuder kortare inrikesresor

Senator

Moderator
Har du en källa du kan dela med dig som talar om detta? Alltid bra att hänvisa till sådan

Paris till nästan varsom når man väl med TGV på under tre timmar.
 

Brandten

Medlem
Satt igår och kollade på flyg till Milwaukee (eller Chicago) och råkade se AA3175. Undrar hur lång tid dörr till dörr tar på denna 25 min flygning vs att bara ta bilen.
5370f4a918ab2cab97601fdb04812145.jpg
7b1ff78d8e338a0e182fb51d67c6f5fa.jpg
 
Jag kan tycka att det är helt okej så länge det villkoras med något i stil med bränsleförbrukning, utsläpp eller liknande. Gör man det så driver det på utvecklingen av miljövänligt flyg. Om man bara helt sonika förbjuder flyg bara för att det är en viss sträcka så hjälper det inte utvecklingen av miljövänligare flyg alls.
 

mha321

Medlem
Det är ju en intressant väg att gå. På samma sätt villkorade man ju statsstöd till Air France med att se skulle lägga ner en hel del inrikes.

Intressant dock att man bara begränsar det på hur lång tid det tar med tåg, inte på ok tågen faktiskt finns på den sträckan med vettig mängd avgångar. Men det kanske det "alltid" gör i Frankrike.

Hur skulle ej liknande regel slå i Sverige. Finns det ens linjer som är så korta? (där det faktiskt finns tåg - det är ju svårt att ta tåget Stockholm-Visby). Till och med den alltid upptagna sträckan Stockholm-Göteborg skulle ju kvala in som ok för flyg enligt de franska reglerna
 
Hur skulle ej liknande regel slå i Sverige. Finns det ens linjer som är så korta? (där det faktiskt finns tåg - det är ju svårt att ta tåget Stockholm-Visby). Till och med den alltid upptagna sträckan Stockholm-Göteborg skulle ju kvala in som ok för flyg enligt de franska reglerna
Linköping skulle ju kvala inom reglerna, men det går ju inte flyg till Stockholm därifrån sedan länge. Att det inte är någon svensk ort som kommer i fråga är ju även en kombination av ett dåligt järnvägsnät och långsamma tåg (X2000 inräknat).
 
Toppen