Senaste nytt

RIP LN-RKP

Brandten

Medlem
Vet inte varför jag inte hittar någon samlingstråd med memoarer från SAS trotjänare LN-RKP?

Hur som helst prenumererar jag på Norska Flynytt (motsvarigheten till Svenska Flygrevyn) där man längst bak i varje nummer har registreringsändringar, ägarbyte och avskrivningar.

I det senaste numret som skickades till mig i Sverige #2/2021 var just RKP med så nu sitter jag och läser lite gamla trådar om tiden vi kunde flyga med den.
806082d835aa212dba497794280a0b77.jpg
 

JacobGBG

Medlem
Med tanke på det stålbad pandemin innebär så vore det ett enormt missat tillfälle att inte skrota/sälja LN-RKP.

Bra att SAS insett detta. Det är väl ett av ytterst få positiva saker med pandemin att när världen öppnar upp så har flygbolagsflottorna endast gräddan av sin metal aktiv.
 

NotRyan

Medlem
Med tanke på det stålbad pandemin innebär så vore det ett enormt missat tillfälle att inte skrota/sälja LN-RKP.

Bra att SAS insett detta. Det är väl ett av ytterst få positiva saker med pandemin att när världen öppnar upp så har flygbolagsflottorna endast gräddan av sin metal aktiv.
Nu hade ju pandemin ingenting att göra med att RKP skrotades, den maskinen flög sitt sista ben ett bra tag innan de flesta visste vad ett Coronavirus är. Det kom in en femte A330E istället för RKP som gjorde att en annan A340 blev reserv istället. Pandemin gjorde dock senare att SAS lät alla A340 utgå ur flottan i förtid!
 

Jay

Medlem
Kul ändå att LN-RKP gick från att vara "lyxplanet" (i början, då de andra planen ännu inte var uppgraderade med nya interiören) till det mest utskällda i flottan ;)
 

Nightfly

Medlem
Den enda gången jag råkade ut för RKP (från EWR) fick vi mer i kompensation än vi hade betalt för biljetterna (poäng alltså). Vi gick alltså plus på den resan (förutom skatten förstås). Den dealen hade jag tagit sju dagar i veckan. :)
 
Toppen