Hej forumet,
Läste på forumet att man ska tillåtas EN ombokning av sin awardresa även om poäng och voucher gått ut under den bokningen som redan ligger - givet man inte ändrar destination.
Bokade för ett tag sedan en resa till Budapest som jag la så långt fram i November då min ursprungsresa till Kiev i Augusti blev cancellerad på grund av inställda flyg.
Hade egentligen velat åka tidigare, då Budapest är synnerligen trevligt på sensommaren men då jag bokade var corona som mest osäkert och jag kände att sommaren kan vara problematiskt. Den agenten jag pratade med nämnde under samtalets gång, att jag på grund av dessa omständigheter kommer ha rätt att vid ETT tillfälle ändra resedatum så länge jag inte ändrar destination, trots att poäng och voucher gått ut - alltså samma information som jag också läst i forumet.
Utifrån detta kände jag därför att jag tar det säkra före det osäkra, och placerar resan långt fram - till hösten. Skulle Covidläget klarna har jag ju min "one-off" att tidigarelägga datumen. Sagt och gjort, resan ligger bokad i November.
Även om Ungern är extremt drabbat av Covid just nu, kanske värst i Europa - går vaccinationerna i en mycket snabb takt, idag var 25% av befolkningen vaccinerade och jag börjar nu känna att sensommaren faktiskt kan bli ett alternativ!
Av en händelse gick jag in och läste lite på SAS Corona FAQ, och hittade följande som pratar om att man får boka om:
"
Ja, på grund av den nuvarande situationen erbjuder vi dig möjligheten att boka om även om dina poäng har utgått.
Du kan boka om flygningar med ursprungligt avgångsdatum från den 20 oktober 2020, för resa senast den 31 augusti 2021.
Ombokning kan göras för flygningar med SAS, Widerøe och Star Alliance-flygbolag."
Denna text verkar dock gälla generella ombokningar, alltså de som jag får göra hur mycket jag vill fram till avresedatum. Med tanke på att min resa sker i November faller jag ju utanför denna regeln som då gäller resa senast 31 augusti.
Jag hittar absolut inte heller något officiellt om att jag har rätt till min "engångsändring" trots utgågna poäng / voucher, som är den information jag fått - och nu börjar såklart oron växa.
Har jag blivit felinformerad? Jag börjar nu inse att det är jävligt naivt att gå på vad nån agent säger och inte kolla upp vad som gäller, men han jag pratade med försäkrade ju mig om detta och det var just det faktumet att jag kunde göra EN ändring på datumen som gjorde att vi placerade resan så långt fram som November.
Är det här med den enstaka ändringen man får göra någon typ av inofficiell info? Räknar med att jag är rökt nu... :/
Vol
Läste på forumet att man ska tillåtas EN ombokning av sin awardresa även om poäng och voucher gått ut under den bokningen som redan ligger - givet man inte ändrar destination.
Bokade för ett tag sedan en resa till Budapest som jag la så långt fram i November då min ursprungsresa till Kiev i Augusti blev cancellerad på grund av inställda flyg.
Hade egentligen velat åka tidigare, då Budapest är synnerligen trevligt på sensommaren men då jag bokade var corona som mest osäkert och jag kände att sommaren kan vara problematiskt. Den agenten jag pratade med nämnde under samtalets gång, att jag på grund av dessa omständigheter kommer ha rätt att vid ETT tillfälle ändra resedatum så länge jag inte ändrar destination, trots att poäng och voucher gått ut - alltså samma information som jag också läst i forumet.
Utifrån detta kände jag därför att jag tar det säkra före det osäkra, och placerar resan långt fram - till hösten. Skulle Covidläget klarna har jag ju min "one-off" att tidigarelägga datumen. Sagt och gjort, resan ligger bokad i November.
Även om Ungern är extremt drabbat av Covid just nu, kanske värst i Europa - går vaccinationerna i en mycket snabb takt, idag var 25% av befolkningen vaccinerade och jag börjar nu känna att sensommaren faktiskt kan bli ett alternativ!
Av en händelse gick jag in och läste lite på SAS Corona FAQ, och hittade följande som pratar om att man får boka om:
"
Ja, på grund av den nuvarande situationen erbjuder vi dig möjligheten att boka om även om dina poäng har utgått.
Du kan boka om flygningar med ursprungligt avgångsdatum från den 20 oktober 2020, för resa senast den 31 augusti 2021.
Ombokning kan göras för flygningar med SAS, Widerøe och Star Alliance-flygbolag."
Denna text verkar dock gälla generella ombokningar, alltså de som jag får göra hur mycket jag vill fram till avresedatum. Med tanke på att min resa sker i November faller jag ju utanför denna regeln som då gäller resa senast 31 augusti.
Jag hittar absolut inte heller något officiellt om att jag har rätt till min "engångsändring" trots utgågna poäng / voucher, som är den information jag fått - och nu börjar såklart oron växa.
Har jag blivit felinformerad? Jag börjar nu inse att det är jävligt naivt att gå på vad nån agent säger och inte kolla upp vad som gäller, men han jag pratade med försäkrade ju mig om detta och det var just det faktumet att jag kunde göra EN ändring på datumen som gjorde att vi placerade resan så långt fram som November.
Är det här med den enstaka ändringen man får göra någon typ av inofficiell info? Räknar med att jag är rökt nu... :/
Vol