Senaste nytt

Bagageregler vid bokning med Miles & More

ymmot123

Medlem
Hej.
Vanligtvis brukar man ta bagageregler efter längsta sträckan. Exempelvis : (SK)GOT-) (SG) FRA-SIN -(SG) SIN- BKK här skulle det bli Singapore airlines bagage regler.
Men på miles & more webbplats visar det ofta endast första flygningen.
Hur ska jag tyda detta. Blir det alltså alltid bagage regler som första leg när man bokar på miles & more?
 

Senator

Moderator
Hej.
Vanligtvis brukar man ta bagageregler efter längsta sträckan. Exempelvis : (SK)GOT-) (SG) FRA-SIN -(SG) SIN- BKK här skulle det bli Singapore airlines bagage regler.
Men på miles & more webbplats visar det ofta endast första flygningen.
Hur ska jag tyda detta. Blir det alltså alltid bagage regler som första leg när man bokar på miles & more?

Lufthansagruppen praktiserar till min vetskap Most Significant Carrier (MSC) regeln. Jag hittade detta enkelt via ett Googlesök
https://www.lufthansa.com/us/en/baggage-and-other-fees

However, any airline which is listed as the first carrier on the ticket is at liberty to transfer the baggage rule stipulation to another airline in the itinerary (the so-called 'Most Significant Carrier'). In such a case that other airline's rules would then apply to the entire journey.

Betalmedel är ingen pådrivare för regel i ditt fall Miles & More. Däremot är det säkert ohört svårt att läsa av alla regler för alla bolag i en bokningsmotor, särskilt en som erbjuder flygningar med 20+ bolag. Det är nästan så alltid att MSC gäller.
 

Hachans

Medlem
Lufthansagruppen praktiserar till min vetskap Most Significant Carrier (MSC) regeln. Jag hittade detta enkelt via ett Googlesök
https://www.lufthansa.com/us/en/baggage-and-other-fees

However, any airline which is listed as the first carrier on the ticket is at liberty to transfer the baggage rule stipulation to another airline in the itinerary (the so-called 'Most Significant Carrier'). In such a case that other airline's rules would then apply to the entire journey.

Betalmedel är ingen pådrivare för regel i ditt fall Miles & More. Däremot är det säkert ohört svårt att läsa av alla regler för alla bolag i en bokningsmotor, särskilt en som erbjuder flygningar med 20+ bolag. Det är nästan så alltid att MSC gäller.

Det där citatet måste nog sättas i sammanhang tror jag! :)

Texten finns under ett stycke som gäller USA-resor specifikt. Och punkterna ovan och under säger att om Lufthansa listas som första flyg i biljetten, så gäller deras bagageregler för hela resan. Men om ett annat bolag listas först så gäller deras. I tredje punkten poängteras det därför att det inte alltid är Lufthansas regler som gäller. Men som sagt, gäller bara i USA.

Om det är detta som kallas most significant carrier vet jag inte (känns mer som ett undantag från den regeln), men bra att ha i åtanke.

  • The baggage rules set by the airline which is listed first on the ticket are those that usually apply here. If Lufthansa is listed on the first flight segment of your ticket, then Lufthansa’s baggage regulations will apply to your entire journey* — both your outbound and your return flight.
  • However, any airline which is listed as the first carrier on the ticket is at liberty to transfer the baggage rule stipulation to another airline in the itinerary (the so-called ‘Most Significant Carrier’). In such a case that other airline’s rules would then apply to the entire journey.
  • Lufthansa therefore cannot guarantee that, for a Lufthansa-issued ticket, the Lufthansa baggage rules will always apply in every case. Other airlines often have baggage rules which differ from those of Lufthansa.
 

Senator

Moderator
Det där citatet måste nog sättas i sammanhang tror jag! :)

Texten finns under ett stycke som gäller USA-resor specifikt. Och punkterna ovan och under säger att om Lufthansa listas som första flyg i biljetten, så gäller deras bagageregler för hela resan. Men om ett annat bolag listas först så gäller deras. I tredje punkten poängteras det därför att det inte alltid är Lufthansas regler som gäller. Men som sagt, gäller bara i USA.

Om det är detta som kallas most significant carrier vet jag inte (känns mer som ett undantag från den regeln), men bra att ha i åtanke.

Lufthansa therefore cannot guarantee that, for a Lufthansa-issued ticket, the Lufthansa baggage rules will always apply in every case. Other airlines often have baggage rules which differ from those of Lufthansa.

Den här punkten är intressant. Jag har dock inte sätt någon medlem med en intra-Star Alliance exempel där MSC inte har applicerats på allt har varit utfärdat på en och samma biljett. Det är nog högst osannolikt att det skulle ske.

Jag tror anledningen till att all denna information finns på deras USA-sida är "Piece Concept" samt att man vill frånskriva sig allt ansvar för amerikanska resenärer.

Sen är väl kärnfråga om Singapore Airlines (SQ inte SG) och Lufthansas regler skiljer sig markant till destinationer som Bangkok och Singapore?
Lufthansa: https://www.lufthansa.com/se/en/free-baggage-rules
Singapore Airlines: https://www.singaporeair.com/en_UK/us/travel-info/baggage/checked-baggage/

I detta fall gör den det då Lufthansa verkar applicera "Piece Concept" på all long-haul nu, inte bara USA/Kanada/Brazil. Så fördel Lufthansa i Business/First, men fördel Singapore Airlines in Ekonomiklass.
 
Toppen