Senaste nytt

Resespar, vad finns det för strategier?

Christopher_

Ny medlem
Hej!

Ursäkta om detta ämne redan är avhandlat men lyckades åtminstone ej söka fram något.

Det här med resesparande är trots allt lite intressant. Förstår att många här säkert tar era kostnader för resor löpande och efterhand men finns det några andra spännande strategier?

Som intresserad av investeringar och sparande försöker undertecknad ha en förutsägbar ekonomi som möjligt där större utgifter redan är parerade genom att att varje månad göra förutbestämda avsättningar till olika konton som är riskanpassade utifrån tidshorisont (exempelvis pengamaskinssparande med 100% aktier/aktiefonder, 3-5 årsspar med lite lägre risk) För just resespar är just tidshorisonten inom 1 år och jag med sambo har för närvarande ett månadssparande i en lång räntefond som åtminstone historiskt avkastar ett par procent varje år till en risk jag tycker är överkomlig. Just nu börjar den tyvärr växa sig ganska pandemistor men kommer nog en ljusare dag...

Har ni några andra bättre/roligare strategier över hur ni lägger upp ert resesparande?

Vänligen
 

fcx

Medlem
Regel 1A: Res bara för pengar som du har.

I övrigt så skulle jag inte använda räntefonder till konsumtionssparande, utan satsa på aktiefonder. Sedan så får man avgöra hur lång/kul resan blir baserat på hur fonden har utvecklat sig.
 

FilipJ

Medlem
Jag och (före detta) respektive reste mycket begränsat under den tiden vi hade begränsad ekonomi på grund av studier. När jag började tjäna pengar ångrar jag att jag inte reste mer, både tillsammans med andra och själv. Nu har jag en respektive som jag tyvärr inte hunnit resa så mycket med, delvis då hon har ett mindre flexibelt arbete än jag... och vi prioriterar att "ordna" vårt liv mer än att skjuta barn och liknande (långt) på framtiden då det är vad vi vill.
Vad jag försöker säga: har du, och ev respektive, råd, lust och "tid" att resa utan att sätta er ekonomi på spel - gör det! Att jag inte gjort det mer i tiden jag fick ekonomiska förutsättningar för att göra det är något jag faktiskt ångrar. Skulle dock aldrig låna eller helt eliminera sparande på grund av viljan att resa.
 

Canadien

Medlem
Spara Eurobonuspoäng är ett tips. De är giltiga 5 år och med lite planerande kan man lätt nå upp i ett partre hundra tusen poäng på den tiden, sista året kryddar man med Amex Premium så man får en 2-för-1-voucher och då kan ni resa två stycken i business t o r till i princip hela världen, om man inte är kinkig med datum.
 

Jonas C

Medlem
Med tanke på att min sparkvot har gått upp till 70-80% sedan pandemin startade så insåg man hur mycket pengar som gick åt varje månad på resor.

Jag avsatte ett visst belopp i månadsbudgeten som gick till resor och försökte sprida ut kostnaderna över tid. T.ex en resa bokad 11 månader framåt så behöver inte alla kostnader tas på en gång, utan flygresan 11 månader ut, ett av hotellen 5 månader ut, nästa hotell/airbnb 3 månader ut, hyrbil på plats, osv.

I slutändan handlar det om prioriteringar och vilken livsstil man har. Men som andra har påpekat så bör man endast resa med pengar som man har och kan spendera. Skulle inte få för mig att bränna sparkapital på en resa..
 
Mitt tips är, kanske inte helt oväntat, att resa billigare. Jag åker inte taxi, bor inte på dyra hotell (väljer hellre hostels eller AirBnB), äter inte på Michelin-restauranger, reser bara i ekonomiklass om det gäller revenue-biljetter (undantag: error fares), jag reser med endast handbagage, etc. Om lyxresor hade varit mitt mål så hade jag lärt mig om influencer-marknaden och försökt deala mig till uppgraderingar, gratismåltider, etc i utbyte mot exponening. Vad gäller sparande så är mitt tips tråkigt månadssparande i globalindexfonder, vissa menar att man då kan plocka ur 1% av kapitalet i kvartalet i all evighet.
 
Toppen