Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Senator

Moderator
Jag har en påbörjad awardresa inbokat hem för mig och min vän från Male på Torsdag. Jag kommer tyvärr vara tvungen att lämna Male innan honom med en ny revenue biljett. Kan man på något sätt få tillbaka något om jag avbokar just min biljett på bokningen? Bör jag meddela Lufthansa?

Du det här är kanske inte helt trivialt. Jag vet faktisk inte vad som står i villkoren för en 2-for-1 voucher men det är inte ovanligt att denna typ av biljett kräver att man båda reser samtidigt.

Fråga 1: får du något tillbaka från SAS? Mitt tips, väck inte björnen. Ta denna på ”shit happens kontot”. Ni skall i teorin åka tillsammans, det är du som väljer att ändra på det. Så nej du har inte rätt till återbetalning.

Fråga 2: meddela Lufthansa/SAS. Jag hade låtit detta vänta till incheckningen och sin kompis meddelar då att du är ”no show” på hemresan.

Hoppas allt löser sig och tråkigt att du måste åka hem tidigare, men gör det enkelt för dig själv är mitt tips.
 

Axxo

Medlem
Du det här är kanske inte helt trivialt. Jag vet faktisk inte vad som står i villkoren för en 2-for-1 voucher men det är inte ovanligt att denna typ av biljett kräver att man båda reser samtidigt.

Fråga 1: får du något tillbaka från SAS? Mitt tips, väck inte björnen. Ta denna på ”shit happens kontot”. Ni skall i teorin åka tillsammans, det är du som väljer att ändra på det. Så nej du har inte rätt till återbetalning.

Fråga 2: meddela Lufthansa/SAS. Jag hade låtit detta vänta till incheckningen och sin kompis meddelar då att du är ”no show” på hemresan.

Hoppas allt löser sig och tråkigt att du måste åka hem tidigare, men gör det enkelt för dig själv är mitt tips.

Tack för tipsen. Undra vad som är bäst att säga för min vän, att jag missa flighten eller att jag var tvungen att ta en annan flight ?
 

Mr Basic

Medlem
Tack för tipsen. Undra vad som är bäst att säga för min vän, att jag missa flighten eller att jag var tvungen att ta en annan flight ?

Han behöver inte säga nåt annat än att du behövde åka hem på en annan biljett.
Behöver ditt resesällskap säga ngt överhuvudtaget? Har checkat in separat från mitt resesällskap flera ggr (dock inte från Maldiverna ska tilläggas) utan att säga ngt.
 

Senator

Moderator
Behöver ditt resesällskap säga ngt överhuvudtaget? Har checkat in separat från mitt resesällskap flera ggr (dock inte från Maldiverna ska tilläggas) utan att säga ngt.
Principiellt nej så behöver man inte säga nåt. Jag personligen tycker det är en bra kutym på long-haul om man vet någon inte skall med att meddela detta. Kanske det är på grund av alla överbokningar jag har varit med om genom åren där en lokal Station Flight Manager kämpar för att få iväg en flight i tid. Den rollen uppskattar nog all information man kan få.

Om någon undrar på varför en flygning blir överbokat så är väl detta ett praktexempel på verkligheten.
 

Bryant

Medlem
Jag har en påbörjad awardresa inbokat hem för mig och min vän från Male på Torsdag. Jag kommer tyvärr vara tvungen att lämna Male innan honom med en ny revenue biljett. Kan man på något sätt få tillbaka något om jag avbokar just min biljett på bokningen? Bör jag meddela Lufthansa?
Läste i ett annat forum där en individ bokat om hemresan på en redan påbörjad resa. Kolla med SAS om det fungerar.
 

Mr Basic

Medlem
Principiellt nej så behöver man inte säga nåt. Jag personligen tycker det är en bra kutym på long-haul om man vet någon inte skall med att meddela detta. Kanske det är på grund av alla överbokningar jag har varit med om genom åren där en lokal Station Flight Manager kämpar för att få iväg en flight i tid. Den rollen uppskattar nog all information man kan få.

Om någon undrar på varför en flygning blir överbokat så är väl detta ett praktexempel på verkligheten.
Håller helt och fullt med dig och de fall jag refererar till handlar mer om att man anlänt till flygplatsen vid olika tider (och den som var först hellre väntar i loungen). I samtliga fall har vi också vetat att alla ska med.
Svaret till @Axxo var mer om det fanns en oro för att det kunde bli ”strul” om man säger att en uteblir.
 

palmen

Moderator
Sjukt pinsamt att SAS inte kan fixa sitt bokningssystem för Star Alliance bokning. United, Air Canada, ANA har detta uppe för sina bonuskunder. Miles and More vet jag inget om men antar att det är enkelt att boka där också. Sedan har jag en del poäng på BA och American och det är hur lätt som helst att gå in och boka vart som helst i världen. Det här med att sitta i telefonkö och gå igenom möjliga alternativ med en agent efter att ha sökt på andra flygbolags sajter är ju helt orimligt.
Det är som @Cristoffer Cedergren säger ett aktivt val av sas att stänga ner för att de inte vill att hi bokar där. Har inget att göra med att det inte skulle fungera.
Sen håller jag med om att detta skapar massa extrajobb for alla och ingen gillar nog detta förutom de på sas som tagit beslutet.
 
Toppen