Senaste nytt

Transit via Tyskland/Frankfurt, test krav på ut/hemresa från/till Sverige?

Man kan flyga via Istanbul, dom kräver inte pcr test för transit och inte Sverige som svensk.
Bra tips. Står inte uttryckligen nånstans på en offentlig webbsida, men One Mile At a Time hade bloggat om det på nyår och det verkar gälla fortfarande.

Nu ska vi inte gå mer OT här.

Frankfurt och Lufthansa borde tappa stort på detta nu.
 

Hachans

Medlem
Bra tips. Står inte uttryckligen nånstans på en offentlig webbsida, men One Mile At a Time hade bloggat om det på nyår och det verkar gälla fortfarande.

Nu ska vi inte gå mer OT här.

Frankfurt och Lufthansa borde tappa stort på detta nu.

Varför skulle de tappa så himla mycket? Tyskland och Lufthansa godtar billigaste och snabbaste testtypen. Övergången är lite stökig, men det finns gott om provtagningsställen etc att uppsöka i regel. Så länge man kan planera så är ju ett provkrav av denna typ inte ett skäl att undvika Frankfurt och LH. Så länge man inte vill undvika själva provet av någon anledning.
 
Varför skulle de tappa så himla mycket? Tyskland och Lufthansa godtar billigaste och snabbaste testtypen. Övergången är lite stökig, men det finns gott om provtagningsställen etc att uppsöka i regel. Så länge man kan planera så är ju ett provkrav av denna typ inte ett skäl att undvika Frankfurt och LH. Så länge man inte vill undvika själva provet av någon anledning.
Säg att du ska flyga till nånstans nu i södra Europa och kan välja på Austrian, Swiss och Lufthansa för ungefär samma pris, vad väljer du? Wien och Zurich kan du passera "gratis", Frankfurt behöver du fixa test åt båda hållen. Kostar pengar och oro, särskilt på helger.
 
Antigen har funkat hela tiden i Tyskland, och som det ser ut nu gäller det fortfarande.

Så ett Antigen test med reseintyg hos t.ex. Vaccina som har sammarbete med SAS ska , som det är nu, godkännas vid transit i Tyskland ?
Följde länken på Lufthansas sida till RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - Information zur Anerkennung von diagnostischen Tests auf SARS-CoV-2 bei Einreise aus einem Risikogebiet nach Deutschland som översatt från tyska med google translate säger:
Antigentester för direkt detektion av coronavirus SARS-CoV-2 är allmänt erkända från alla länder, förutsatt att de uppfyller minimikriterierna som rekommenderas av WHO för kvaliteten på SARS-CoV-2-Ag-snabbtester.
Antigen-Teste zum direkten Nachweis des Coronavirus SARS-CoV-2 werden grundsätzlich aus allen Ländern anerkannt, sofern sie die von der WHO empfohlenen Mindestkriterien für die Güte von SARS-CoV-2-Ag-Schnellteste erfüllen
 

Hafermann

Medlem
Jag känner att denna röra validerar mitt (om än tråkiga) beslut att resa nu skapar massor av osäkerhet så jag säger nej tack. Det finns inga garantier för något som helst längre än typ 24 timmar. Jag har iofs svårt att motivera att någon av mina resor skulle falla under kategorin "Nödvändiga resor" i alla fall just nu.

Men #thistooshallpass
Jag håller med dig om känslan att det inte finns några ”nödvändiga resor” just nu...
 
Toppen