Senaste nytt

Risk att Eurobonus-poäng blir värdelösa

Banbul

Medlem
Hur ser ni på möjligheterna till bonusresor de kommande åren?

jag har samlat en ansenlig summa poäng och är uppriktigt orolig att de helt enkelt kommer bli värdelösa.

SAS-konkurs eller totalt flygstopp eller slut för business / first eller liknande.

Är sådana ’domedagsprofetior’ gallimatias eller finns risken?
 

obs

Medlem
Risk finns väl alltid. SAS har ju varit ganska nära döden förut och kan ju hamna där igen. Sen har SAS ett stort politisk intresse då bolaget bl.a är en stor del av underlaget för Kastrup flygplats som är Danmarks största privata arbetsplats (mig veterligen) så en dansk socialdemokratisk statsminister skulle näppeligen kunna hålla till att låta SAS gå i konkurs. Det samma gäller förmodligen för Arlanda och svensk del även om intresset nog är lite större från danskt håll (är min uppfattning).

Beträffande den framtida tillgången till business/first är nog lite svårare att säga någonting om.
 

Thornado

Medlem
@obs sammanfattar situationen med SAS rätt så bra tycker jag.

När det gäller dina övriga domedagsprofetior så är jag tillräckligt optimistisk för att inte tro att det blir ett totalt flygstopp sett i ett långt perspektiv (händer det så har vi antagligen andra saker att oroa oss för än eventuell förlust av bonuspoängvärde). När det gäller business så tror jag inte att det är någon större risk att det kommer att försvinna från flygbolagen heller, men vill man uppleva First så är det nog bra att boka lite sådana resor för sina poäng så snart service är tillbaka på någorlunda normala nivåer för trenderna är ju tyvärr att First försvinner från fler och fler bolag och plan (och i de fall där First kommer att fortsätta finnas så är det nog en viss risk att det kommer vara i ännu mindre kabiner där platser inte alls släpps för poängbokning, åtminstone inte genom partnerprogram).
 

Banbul

Medlem
Tack för kloka tankar. @Thornado - då tolkar jag ditt siande som att business möjligt att vänta till säg 2023 utan problem,men first boka så fort som det bara går
 

Senator

Moderator
Risk finns väl alltid. SAS har ju varit ganska nära döden förut och kan ju hamna där igen. Sen har SAS ett stort politisk intresse då bolaget bl.a är en stor del av underlaget för Kastrup flygplats som är Danmarks största privata arbetsplats (mig veterligen) så en dansk socialdemokratisk statsminister skulle näppeligen kunna hålla till att låta SAS gå i konkurs. Det samma gäller förmodligen för Arlanda och svensk del även om intresset nog är lite större från danskt håll (är min uppfattning).

Beträffande den framtida tillgången till business/first är nog lite svårare att säga någonting om.

Jag vill tillägga att trots att den norska staten inte längre är ägare i SAS så är bolaget en ohört viktig del av den norska infrastrukturen. Vi glömmer ofta bort detta, men den norska inrikestrafiken är om mitt minne är rätt, den största enskilda verksamheten inom SAS sätt till avgångar. OSL-TRD, OSL-SVG och OSL-BGO är alla bland de 14 största rutter i Europa. Mer än t.ex. ARN-CPH. Så jag tror hellre inte den norska staten skulle vilja se SAS undergång.

List of busiest passenger air routes - Wikipedia
 

chazzie

Medlem
Största risken man löper nu är väl att X antal poäng hinner löpa ut innan man kan boka något roligt för dem, om pandemin tycker att lite mutationer osv. bör förlänga kaoset i skrivande stund... Konkurs tror jag också är långt borta på horisonten.
 

majoren

Medlem
Den stora risken är att SAS - och andra flygbolag - devalverar bonuspoängens värde. Under pandemin har ju rimligen stora mängder bonuspoäng genererats på annat sätt än genom flygresor och lagts på hög hos de framtida resenärerna. Det är en stor och växande skuld i balansräkningen för SAS-koncernen. Genom att devalvera värdet av bonuspoängen minskar SAS också skulden. Frestelsen att göra detta måste vara stor.

Att "spara" bonuspoäng under längre tid är aldrig någon bra idé. De sjunker alltid i värde. De internationella hotellkedjorna är värst och har en "inflation" i sina bonusprogram som brukar ligga kring 10-12% per år, dvs efter sex-sju år har dina bonuspoäng halverat sin köpkraft. Flygbolagen är bättre med en något mer måttlig inflation.

SAS tillhör, som jag ser det, de bästa i sin klass. De har försämrat intjäniningen av bonuspoäng, men inte annat än marginellt höjt poängpriset för bonusresor. Ja, t.o.m. gjort systemet bättre och mer förmånligt för oss poängsamlare genom att ta bort bränseletillägg på Star Alliance-bokningar, ge oss möjlighet att boka plus eller business för Go-poängpris genom Fly premium, infört möjlighet att boka ordinarie biljetter för poäng genom "bästa pris". Listan kan göras ganska lång. Är det nu dags för en rejäl devalvering i pandemins spår? Kanske något för nye vd:n att ta tag i? En chockminskning av bonuspoängens värde? Helt utan förvarning!
 

chazzie

Medlem
Det bör väl rimligtvis finnas någon gräns för hur mycket de kan "mecka" med poängen, ponera en devalvering med 10x, det skulle göra att de flesta lämnade EB och vad jag förstår är värdet i själva bonusprogrammet rätt stort för företaget.

Vi har garanterat inte sett sista poänghöjningen och det är nog inte omöjligt att det kommer en till modest höjning någon gång strax efter pandemin...
 

intuition

Medlem
Att skriva ner en skuld har såklart positiv inverkan. Men att få folk att använda poängen till flygningar har ju samma effekt, plus en ev effekt att folk börjar planera för att börja flyga som förr?

Att få folk att tjäna poäng från tredje part har ju en direkt effekt på kassan, och det bygger på ett förtroende att poängen har ett visst värde. En märkbar devalvering skulle alltså nog ha direkt effekt på kassan och den är viktigare än balansräkningen.
 
Toppen