Senaste nytt

Transit via Tyskland/Frankfurt, test krav på ut/hemresa från/till Sverige?

Bamse35

Medlem
Nu till nästa fråga som snart kommer disskuteras flitigt på forumet. Transit kräver inte endast PCR test, utan vi har 4 olika typer att välja mellan; PCR, Antigen, RT-LAMP och TMA test

Vi vet ju att PCR testet är det mest pålitliga, men såklart även det dyraste och tidskrävande, för att inte nämna invasivt och obehagligt.

Någon med erfaranhet utav de andra 3 testtyperna och vilket test tycker du är att föredra?
 

Hachans

Medlem
Nu till nästa fråga som snart kommer disskuteras flitigt på forumet. Transit kräver inte endast PCR test, utan vi har 4 olika typer att välja mellan; PCR, Antigen, RT-LAMP och TMA test

Vi vet ju att PCR testet är det mest pålitliga, men såklart även det dyraste och tidskrävande, för att inte nämna invasivt och obehagligt.

Någon med erfaranhet utav de andra 3 testtyperna och vilket test tycker du är att föredra?

Det du beskriver är bara olika analysmetoder, samtliga test tas i övre luftvägarna genom näsan och är alla otrevliga. Det är tyvärr det mest tillförlitliga sättet att ta prov.

Enligt min erfarenhet är PCR-testen trevligare än antigen dock, för det tas med en pensel och kräver inte lika mycket prov. Antigen tas med en tops och behöver gnuggas in mer eftersom snabbtestet behöver mer material för att reagera än PCR. Det är rätt oskönt. Men sen varierar det säkert med tekniken hos den som tar testet och fabrikat på testkitet.
 

Hachans

Medlem
Ja, om det inte ändras till du ska hem igen så kommer du att behöva det.
https://www.lufthansa.com/de/en/flight-information.html

Det man kan lära sig av de här erfarenheterna är att det nog alltid är bäst att ta ett prov, reglerna kan ändras snabbt längs vägen. Bara igår när jag landade i Stockholm 23 var reglerna att man behövde prov, men bara om man ska in i Tyskland - inte transfer. Detta meddelas av kabinpersonalen, och stämde överens med infon jag såg på Lufthansas webbsida under transfern i Frankfurt.
 

Jonas C

Medlem
Ska flyga ARN-MUC-FRA-ZNZ i sommar. Gissar att jag behöver ett PCR-test då en av anslutningflygen är ett inrikesflyg i Tyskland?
 
Toppen