Senaste nytt

Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering?

mha321

Medlem
Då skulle väl någon i principen redan kunna stämma NY State för "unjust burden" i nuläget, och i framtiden med ett vaccinpass ;) Vi kommer få leva med mycket spännande villkor länge tror jag, och vissa kommer vara i strid med grundlagsprincip i flera länder verkar det som.
Det är USA vi talar om -- det är garanterat redan någon som stämt NY State (och andra stater med sådana begränsningar) i frågan, det har bara inte kommt upp högt nog i domstolarna ännu. Men det skulle förvåna mig mycket om det inte dök upp flera stämningar inom någon/några dagar från det att den restriktionen infördes.

Än så länge klarar man sig nog på state of emergency-argumentation. Men det är just sådant som göra tt jag är mer tveksam till att vaccinpass kommer krävas mellan staterna när väl siffrorna är nere på nivåer där de inte längre kan hävda state of emergency. (Däremot tror jag det kommer krävas för inresa till USA under en längre period -- men det är defintiivt inte mer än en gissning)

Sedan är det mycket möjligt att tex flygbolagen kräver det ändå -- de är ju privata företag. Det går även att utfärda federalt krev på det om jag förstått rätt -- man kräver ju numera federalt godkänt id-kort för att flyga mellan stater. Men då kan du bila eller promenera över gränsen utan det...

Men jag slutar inte vara positivt överraskad över hur snabbt man har tagit fram vaccin, hur imponerande kraftfullt det amerikanska samhälle kan vara när det krävs. Här har vi två glada medlemmar i @JohnR och min vapendragare @sembl som är relativt unga, men som nu får sin Pfizer-cocktail. Jag tycker vi gläder oss med båda idag.

Ja, detta är klart imponerande både av vaccinbolagen och av USAs utrullnnig.

Jag har fler bekanta under 40 i USA som har fått vaccinet, än jag har bekanta över 75 i Sverige som har fått det... (även procentuellt tror jag) Det blir itnressanta tt se hur vi löser det här när det kommer till de större grupperna, men det känns som tveksamt att vi kommer se hundra- eller tusentals hemvärnssoldater på Friends Arena för att hantera logistiken...
 

JohnR

Medlem
Men @JohnR det är väl så i princip idag redan under pandemin? Vissa delstater kräver PCR-test/karantän för besökare från andra delstater? Är det inte så i New York @sembl ? Eller om man har varit i en annan delstat och returnera till New York så är det PCR/karantän? Så en förlängning, under en tid där vaccinpass ersätter karantän/PCR är väl en ganska naturlig förlängning av detta? Jag vet inte om det finns någon information om detta redan i New York?

Visst har du rätt att det funnits och finns restriktioner. Men om du tittar på länken som du själv länkade till så slipper du redan idag karantän i NYC , om du är vaccinerad. Det finns dock vad jag kan se, inget krav på dokumentation, dvs vaccinpass. På samma sätt som att ansvaret på din karantän har vilat på dig personligen så är jag mycket tveksam till att vaccinpass kommer kontrolleras vid resor inom USA, det finns helt enkelt inget praktiskt sätt att göra det på. Jag har rest mellan 10-15 delstater under pandemin då jag arbetar i en bransch som är "essential". I regel är man undantagen karantänreglerna som essential worker. Inte någonstans har någon ifrågasatt mina rättigheter att röra mig, checka in på hotell, etc, och jag tror verkligen inte att vaccinet kommer leda till hårdare kontroller.

Nu har jag ju självklart inte stenkoll på hela USA, och har ju av egen självbevarelsedrift undvikit storstäder. Därför blev jag uppriktigt förvånad när Sembl berättade att NYC infört ett vaccinpass. Jag kan absolut inse att det finns en plats för vaccinpass för sportevenagmang och konserter. Men med takten som vaccinen rullas ut så hoppas* jag (personlig förhoppning och åsikt) att vaccinpassen snart är överspelade.
 
Först så lovade man att hela vuxna befolkningen skulle varit vaccinerade till midsommar. Sen ändrade man till hela vuxna befolkningen som VILL vaccineras.

Nu har man släppt på detta också, finns helt enkelt inte tillräckligt med doser. Inte nog med det, nu vill regeringen också se över om Sverige inte skall skänka doser till mer behövande länder så fort folk i riskgrupperna är vaccinerade. Ministern: Sverige bör skänka vaccin – innan vi är färdiga

Så strunt samma om det finns vaccinpass som är gångbart när man reser, vi skall än en gång visa oss duktiga och skänka bort det som skulle kunna göra så vi kan återgå till ett normalt liv... Blir nog ingen utlandsresa 2022 heller.
 

Fredrik

Medlem
Jag kan inte se hur det där blir verklighet. I resten av EU är man upprörd av hur långsamt det går och har diskuterat exportförbud. Vi har redan exporterat miljontals doser till britterna vilket är en av anledningarna att de ligger före. Har svårt att se att andra länder skulle köpa detta just nu.

Jag skulle inte heller vara så pessimistisk. Sommaren 2021 börjar kanske se illa ut för utlandsresor men jag har svårt att tro att det varar så mycket längre om ingen otäck mutation dyker upp. Med ytterligare minst en miljon vaccinerade per månad är vi snart framme.
 

igelkotten

Medlem
Intressant läsning för alla de som vurmar för protektionism, vare sig det är på svensk eller EU-nivå. Jag tycker texten visar på ett bra sätt det orimliga med att se till sig själva, och ge lite större perspektiv på frågan, så slipper kanske bli upprörd över frågan om rikare länder bör skänka doser till den fattigare delen av världen, bestående av 4 miljarder människor.

The world's poorest countries are at India's mercy for vaccines. It's unsustainable | Coronavirus | The Guardian
 

HCas

Medlem
Det är ju inte bara en fråga om hur det går med vaccineringen, utan också om de folkhälsomässiga och politiska bedömningar som görs kring denna. Jag har för min del inte hört någon politiker - förutom i turistberoende länder i Sydeuropa - säga att en framgångsrik vaccinationskampanj kommer leda till att resandet släpps fritt igen. Man har snarare betonat motsatsen, alltså att en lyckad vaccinering av den egna befolkningen gör det mer motiverat att även fortsättningsvis ha hårda reserestriktioner.

Nu menar jag inte att det kommer bli omöjligt att resa ens nu i sommar - det är ju f ö fullt möjligt att göra nöjesresor redan idag, vilket flera på forumet har rapporterat om. Men jag tror man gör det för enkelt för sig om man förutsätter ett enkelt samband mellan vaccinering och resande utan PCR-tester och karantänskrav.
 
Intressant läsning för alla de som vurmar för protektionism, vare sig det är på svensk eller EU-nivå. Jag tycker texten visar på ett bra sätt det orimliga med att se till sig själva, och ge lite större perspektiv på frågan, så slipper kanske bli upprörd över frågan om rikare länder bör skänka doser till den fattigare delen av världen, bestående av 4 miljarder människor.

The world's poorest countries are at India's mercy for vaccines. It's unsustainable | Coronavirus | The Guardian
Den artikeln handlade väl också om patent samt att den rika delen av världen ser till att vaccin kan produceras kostnadsfritt för den fattiga delen. Det är ju för mig en självklarhet att det måste ske.

Det jag länkade till var att doser som Sverige köpt in, och behöver för att vaccinera sin egna befolkning, skall skänkas. För mig rimmar det illa med tanke på de artiklar man kunnat läsa de senaste dagarna, att de riktigt sjuka blir yngre och yngre samt behovet av restriktioner förlängdes med minst en månad. Antingen är viruset så farligt att restriktionerna behövs trots att riskgrupperna börjar bli färdigvaccinerade eller så är viruset inte speciellt farligt för de som inte tillhör någon riskgrupp så att man kan skänka bort redan inköpta doser. Dock kan inte båda påståenden vara giltiga samtidigt.

Sen kan man ju fundera på vår vilja att ses som så godhjärtade i världen. Tex finns över 10 miljoner doser av AZ i USA som ev inte kommer användas för det inte är godkänt i USA ännu. Kanske Stefan och kompani borde jobba för att dessa skänks istället.

Oavsett vad, jag har svårt att se att jag har fått vaccin i september, så höstresan blir nog inställd.
 
Toppen