Kan nog inte riktig hålla med dig om att det inte är SAS fel. Självklart inte deras fel att dokumentkontrollerna måste ske men finns olika sätt att utföra det på, exempel nedan:
Jag och frun flög samtidigt från Arlanda föregående vecka, med olika bolag, Air France och SAS.
Air France har stängt av funktionen för mobila boardingkort vilket gör att all måste gå till incheckningen för att få ett boardingkort, i samma veva visas även det negativa PCR-testet upp och datum/passnummer etc kontrolleras, medför såklart vissa köer vid incheckning men priority fungerade lysande. Vid Gate kontrolleras sedan endast att "gilitig"-mask används.
SAS har kvar funktionen för mobila boardingkort, dock godkänner de inte mobila boardingkort vid gate... Vilket gör att de är långa köer både vid incheckning samt strul vid boarding. Som tipset i tidigare inlägg verkar det smidigaste sättet just nu vara att skriva ut boardingkortet vid incheckningsdiskarna sedan visa dokument (PCR-test etc) för att därefter få en stämpel på boarding kortet med "Checked". Problemet är att alla inte gör detta vilket medför att personalen vid Gate behöver kontrollera igen, antingen att stämpeln "Checked" finns på boardingkortet eller alla dokument.