Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Axxo

Medlem
Jag var tvungen att visa PCR test som var max 48 timmar gammalt för att göra en transit i Tyskland. När jag ringde Lufthansa och ambassaden i förrgår så sa dom att man inte behövde men dom har tydlig ändrat det från och med idag.

Vill tillägga att jag ska vidare till male.

*Vid incheckningen så var det en person framför mig som la fram ett POSETIV pcr test... Hon hade missuppfattat och trodde POSETIVT var okej...
 

Senator

Moderator
Jag var tvungen att visa PCR test som var max 48 timmar gammalt för att göra en transit i Tyskland. När jag ringde Lufthansa och ambassaden i förrgår så sa dom att man inte behövde men dom har tydlig ändrat det från och med idag.

*Vid incheckningen så var det en person framför mig som la fram ett POSETIV pcr test... Hon hade missuppfattat och trodde POSETIVT var okej...

Du åker från Arlanda nu? Då har dom fel. Kollat med SAS, UD Resklar och den tyska webbsidan för registering. Säker på att dom inte ville se pappret för din slutdestination?


Vi fortsätter FRA/Tyskland diskussionen här:
Resa till Mexico via Frankfurt - PCR test krav eller inte | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 

Osten

Medlem
På Arlanda nu. Väldigt långa köer och segt till SAS incheckning pga all dokumentkontroll. Tog 25 min för att bara droppa en förincheckad väska. Inte SAS fel, även om dom skulle kunna organisera köerna bättre. Så för er som ska resa i påsk, addera en halvtimme i beräknad tid.
Kan nog inte riktig hålla med dig om att det inte är SAS fel. Självklart inte deras fel att dokumentkontrollerna måste ske men finns olika sätt att utföra det på, exempel nedan:
Jag och frun flög samtidigt från Arlanda föregående vecka, med olika bolag, Air France och SAS.
Air France har stängt av funktionen för mobila boardingkort vilket gör att all måste gå till incheckningen för att få ett boardingkort, i samma veva visas även det negativa PCR-testet upp och datum/passnummer etc kontrolleras, medför såklart vissa köer vid incheckning men priority fungerade lysande. Vid Gate kontrolleras sedan endast att "gilitig"-mask används.
SAS har kvar funktionen för mobila boardingkort, dock godkänner de inte mobila boardingkort vid gate... Vilket gör att de är långa köer både vid incheckning samt strul vid boarding. Som tipset i tidigare inlägg verkar det smidigaste sättet just nu vara att skriva ut boardingkortet vid incheckningsdiskarna sedan visa dokument (PCR-test etc) för att därefter få en stämpel på boarding kortet med "Checked". Problemet är att alla inte gör detta vilket medför att personalen vid Gate behöver kontrollera igen, antingen att stämpeln "Checked" finns på boardingkortet eller alla dokument.
 
Kan nog inte riktig hålla med dig om att det inte är SAS fel. Självklart inte deras fel att dokumentkontrollerna måste ske men finns olika sätt att utföra det på, exempel nedan:
Jag och frun flög samtidigt från Arlanda föregående vecka, med olika bolag, Air France och SAS.
Air France har stängt av funktionen för mobila boardingkort vilket gör att all måste gå till incheckningen för att få ett boardingkort, i samma veva visas även det negativa PCR-testet upp och datum/passnummer etc kontrolleras, medför såklart vissa köer vid incheckning men priority fungerade lysande. Vid Gate kontrolleras sedan endast att "gilitig"-mask används.
SAS har kvar funktionen för mobila boardingkort, dock godkänner de inte mobila boardingkort vid gate... Vilket gör att de är långa köer både vid incheckning samt strul vid boarding. Som tipset i tidigare inlägg verkar det smidigaste sättet just nu vara att skriva ut boardingkortet vid incheckningsdiskarna sedan visa dokument (PCR-test etc) för att därefter få en stämpel på boarding kortet med "Checked". Problemet är att alla inte gör detta vilket medför att personalen vid Gate behöver kontrollera igen, antingen att stämpeln "Checked" finns på boardingkortet eller alla dokument.
Jag håller med. SAS är ju konsekvent inkonsekventa. Idag var det en manlig gateagent som borde söka in till gränspolisen. Han kollade varje siffra på alla PCR-intyg väldigt noga. Ingen släpptes igenom om det inte stod "checked" på boardingkortet. Den papperskontrollen bör ju ske vid incheckningen och inte vid gaten.
 

Hachans

Medlem
Kan nog inte riktig hålla med dig om att det inte är SAS fel. Självklart inte deras fel att dokumentkontrollerna måste ske men finns olika sätt att utföra det på, exempel nedan:
Jag och frun flög samtidigt från Arlanda föregående vecka, med olika bolag, Air France och SAS.
Air France har stängt av funktionen för mobila boardingkort vilket gör att all måste gå till incheckningen för att få ett boardingkort, i samma veva visas även det negativa PCR-testet upp och datum/passnummer etc kontrolleras, medför såklart vissa köer vid incheckning men priority fungerade lysande. Vid Gate kontrolleras sedan endast att "gilitig"-mask används.
SAS har kvar funktionen för mobila boardingkort, dock godkänner de inte mobila boardingkort vid gate... Vilket gör att de är långa köer både vid incheckning samt strul vid boarding. Som tipset i tidigare inlägg verkar det smidigaste sättet just nu vara att skriva ut boardingkortet vid incheckningsdiskarna sedan visa dokument (PCR-test etc) för att därefter få en stämpel på boarding kortet med "Checked". Problemet är att alla inte gör detta vilket medför att personalen vid Gate behöver kontrollera igen, antingen att stämpeln "Checked" finns på boardingkortet eller alla dokument.

Det är SAS fel. Det är deras personal som inte är utbildad kring vad som gäller. Det är SAS som inte fixar att tänka utanför lådan och till exempel göra som Lufthansa gör och genomför dokumentkontrollen innan själva ombordstigningen börjar när ändå alla står och dräller i gaten.
 

Tomas E

Medlem
1. För samtliga länder som inte omfattas av punkt 3 nedan, förlängs avrådan från icke nödvändiga resor till och med den 31 maj 2021.

Ändringar av avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder - Regeringen.se
Men även:

2. UD har idag den 31 mars 2021 även beslutat att häva avrådan från icke nödvändiga resor till Förenade kungariket Storbritannien och Nordirland (d.v.s. det land vi som inte jobbar på UD kort och gott kallar "Storbritannien") samt Norge.
Sedan ska man för all del bli insläppt också...
 

Palazzi

Medlem
I Italien så annonserade man idag att merparten av de inter-regionala tågen (10-30 mil generellt) står still t.o.m. 31:a Augusti. En oväntat lång, och hård nedstängning, som sker samtidigt som man ser rekordmånga inrikesflyg i landet.

Gissar att man reglerar på de linjer där säten är obokade och Covid-pass inte kan införas. En hint, för de som tänkt sig en Italien-resa, i sommar är alltså att hyrbil är ett måste om man ska vara rörlig (vet inte hur det ser ut för bussarna, men man lär sitta väl trångt).

Har en svag förhoppning om att kunna resa till södra Italien i Oktober, där värmen fortsatt tillåter bad. Det är då 1år 7mån sedan jag var utanför Sveriges gränser.
 

henrik l

Medlem
I Italien så annonserade man idag att merparten av de inter-regionala tågen (10-30 mil generellt) står still t.o.m. 31:a Augusti. En oväntat lång, och hård nedstängning, som sker samtidigt som man ser rekordmånga inrikesflyg i landet.

Gissar att man reglerar på de linjer där säten är obokade och Covid-pass inte kan införas. En hint, för de som tänkt sig en Italien-resa, i sommar är alltså att hyrbil är ett måste om man ska vara rörlig (vet inte hur det ser ut för bussarna, men man lär sitta väl trångt).

Har en svag förhoppning om att kunna resa till södra Italien i Oktober, där värmen fortsatt tillåter bad. Det är då 1år 7mån sedan jag var utanför Sveriges gränser.

Vi skulle ha åkt till fruns familj på Sicilen under påsken. Men British avbokade poängresan för ett tag sedan och under sportlovet i v 7 konstaterade vi att det var bättre att åka till Idrefjäll i påskveckan:D Nu tror jag att det blir en repris på förra sommaren, vi väntar in det sista med att boka något. Förra sommaren blev det Swiss GOT-ZRH-PMO. Vår första förhoppning är att vi ligger hyfsat långt fram i kön när dom har betat av 65+ och sedan går i åldersordning med vaccinet. Andra alterativet är väl karantänen på egen hand, då kan vi sitta i huset på landet och åka till obefolkade stränder. Svärfar har nog fått båda sprutorna nu och svärmor har fått den första. Däremot lär jag få se i stjärnorna efter min bokade Catahy First FRA-HKG-(BKK) i slutet av juni.
 
Dubrovnik airport påskdagen 2021. Fick för första gången uppleva hur det är att vara helt själv på en internationell flygplats. Kom visst lite för tidigt, 2h före avgång. Helt dött. Efter en timme och en kvart, då det droppat in några andra resenärer, dök en dam upp i Croatians biljettdisk. Gick fram och frågade om incheckningen skulle öppna snart, ändå 45 min till boarding. Hon ringde ett samtal och sa åt mig att vänta. Efter ytterligare 5 min kommer två damer ut och öppnar varsin incheckningsdisk. Vi var sen ett 20 tal passagerare som slussades igen säkerhetskontroll och gate ut till planet. Helt öde. Galet i Coronans tid...
 
Toppen