Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Saganaki

Medlem
Måste man uppvisa ett PCR test som är max 48 timmar om man har en transit i Frankfurt ? Jag ska flyga via Frankfurt till Maldiverna och dom kräver max 96 timmar gammalt pcr test från och med första flighten.

Jag flög via Frankfurt förra helgen, visserligen inom schengen men jag behövde inte visa något alls - det var precis som innan covid.
 

Axxo

Medlem
Jag ringde precis Lufthansa i Tyskland och enligt deras kundtjänst så behöver man inte uppvisa PCR test för transit. Däremot så måste man uppvisa PCR testet för maldiverna på max 96 timmar gammalt vilket jag har. Vi har inget avbokningsskydd på hotellet så jag är extra nojig :) hehe.
 

Brandten

Medlem
Finns det någon signal på om resmål österut eller västerut öppnar först? Är ju en chansning att boka någonstans hur som helst men ska ändå dra iväg en bokning och vi kan tänka oss precis vart som helst bara det är långt flyg och sol. Dvs Thailand/Indonesien, Sydafrika eller Hawaii/Sydamerika. Utresa runt jul -21 och hemresa senast 9 jan -22.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Maja

Medlem
Finns det någon signal på om resmål österut eller västerut öppnar först? Är ju en chansning att boka någonstans hur som helst men ska ändå dra iväg en bokning och vi kan tänka oss precis vart som helst bara det är långt flyg och sol. Dvs Thailand/Indonesien, Sydafrika eller Hawaii/Sydamerika. Utresa runt jul -21 och hemresa senast 9 jan -22.
Thailand diskuteras olika öppningsförfarande så det är väl troligt att de öppnar upp under hösten.

Cancun är väl annars det "nya" Bali då det är öppet redan nu och du kan boka, om du hittar något är en annan femma då väldigt många har bokat dit.

USA har också olika prognoser, alltifrån att de öppnar upp i sommar tills bra mycket senare. Indonesien och då främst Bali skulle börja göra tester med olika zoner, men blev inte klok på exakt när de ska börja genomföra detta. Någon prognos sa redan i juni/juli -21.
 

Tomas E

Medlem
Det är mycket riktigt kostnadsfritt för de som bor i Region Stockholm. Som jag förstod det får övriga inte testa sig där alls i dagsläget..

Ska finnas ett test typ vid band 2 och ett vid band 7.
Jag blev testad vid ankomst ARN. De hade börjat med detta i torsdags förra veckan. Smidigt utan kö strax innan tullfiltret. Jag befinner mig hemma i karantän nu. Otroligt att testning skulle dröja ett år.

Äntligen!
Gick förbi teststationen på Arlanda (den nära bagageband 2, ifall det fortfarande finns två i drift) idag och lade märke till att det står att invånare både i Stockholms län och Uppsala län kan testa sig. När de öppnade gällde ju bara Stockholm, eftersom det var Region Stockholm som stod för ruljansen.

EAB53911-E485-4C0E-AF03-2142CED8E792.jpeg


Det står däremot inget om öppettider, har hört om minst två bekanta som hittat en stängd station när de anlänt med sena flyg. Borde kanske frågat, men som inrikesresenär hade jag inget ärende in i deras "fålla".

02CD3F2F-1AA8-4084-9C60-EF6B4E263447.jpeg
 

Axxo

Medlem
Långa köer på Landvetter också. Flyger med Lufthansa.
 

Attachments

  • 2F044EBD-0875-4154-9FAD-780191274C6D.jpeg
    2F044EBD-0875-4154-9FAD-780191274C6D.jpeg
    86,3 KB · Visningar: 139
Boarding väldigt segt idag så vi är 20 min försenad till Frankfurt. Detta pga att folk som skulle in i Tyskland hade missat SAS 10 mejl och SMS med info om att test och registering krävdes.

Tips: gå till SAS incheckning även om du bara reser med handbagage. Där får du en stämpel på boardingkortet "Checked" som underlättar jättemycket för gateagenterna.
 

Axxo

Medlem
Jag var tvungen att visa PCR test som var max 48 timmar gammalt för att göra en transit i Tyskland. När jag ringde Lufthansa och ambassaden i förrgår så sa dom att man inte behövde men dom har tydlig ändrat det från och med idag.

*Vid incheckningen så var det en person framför mig som la fram ett POSETIV pcr test... Hon hade missuppfattat och trodde POSETIVT var okej...
 
Jag var tvungen att visa PCR test som var max 48 timmar gammalt för att göra en transit i Tyskland. När jag ringde Lufthansa och ambassaden i förrgår så sa dom att man inte behövde men dom har tydlig ändrat det från och med idag.

*Vid incheckningen så var det en person framför mig som la fram ett POSETIV pcr test... Hon hade missuppfattat och trodde POSETIVT var okej...
Du åker från Arlanda nu? Då har dom fel. Kollat med SAS, UD Resklar och den tyska webbsidan för registering. Säker på att dom inte ville se pappret för din slutdestination?
 
Toppen