Senaste nytt

Transit via Tyskland/Frankfurt, test krav på ut/hemresa från/till Sverige?

Senator

Moderator
Betyder det här att man nu behöver ha negativt PCR test vid transfer, spelar ingen roll vart man kommer ifrån?

https://www.lufthansa.com/rs/en/entry-into-germany
As of 00:00 on Tuesday, 30 March, all passengers on flights to Germany over the age of six must present a negative Covid-19 test no older than 48 hours at the time of departure. This also applies to travellers from non-risk areas.

Jag tolkar Sverige som Level 2: high risk areas och därmed är svaret
Transit / Transfer in Germany (Schengen/Non-Schengen) possible without test and DEA
https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ...gebiete_aktuell_en.pdf?__blob=publicationFile
 

Hachans

Medlem
Det gäller om du ska in i Tyskland, inte transfer.

vis av erfarenheter jag nu att flygbolagens personal inte vet skillnaden alltid. Skriv ut reglerna och bokmärk på mobilen.
 
Obs! Den info SAS skickar ut till alla passagerare om resor via Tyskland är felaktig. Ska åka via Frankfurt imorgon och SAS hävdar att registering krävs medans tyskarnas egen sajt säger:

"When do I not need to provide my details?

you are only passing through the the Federal Republic of Germany and will leave the Federal Republic of Germany again as quickly as possible to finish your journey,"

Digitale Einreiseanmeldung
 

Hachans

Medlem
Obs! Den info SAS skickar ut till alla passagerare om resor via Tyskland är felaktig. Ska åka via Frankfurt imorgon och SAS hävdar att registering krävs medans tyskarnas egen sajt säger:

"When do I not need to provide my details?

you are only passing through the the Federal Republic of Germany and will leave the Federal Republic of Germany again as quickly as possible to finish your journey,"

Digitale Einreiseanmeldung

Detta gör även Lufthansa. Sjukt förvirrande. Och ingen vågar stå för informationen på deras sidor heller.

ska skriva en reserapport när jag sovit av mig jetlagen.
 

Axxo

Medlem
Jag ska till Maldiverna via Frankfurt i morgon och jag har fått till mig av tyska ambassaden samt två samtal med Lufthansa att inget PCR test för transit i Tyskland behövs. Behöver endast visa PCR test för slut destinationen, vilket är maldiverna.
 

Senator

Moderator
Det är just att det stod ”... all passengers on flights to Germany ...”
Får göra som alla skriver och ha med kopior på all information om vad som gäller när det väl är dags att åka.

Det är ganska enkelt om du läser information. I PDF dokumentet samt Lufthansasidan som du länkar till så är det länder med olika virusvarianter som listats som länder där I TRANSIT kräver PCR test. Om du är I TRANSIT från alla andra länder behöver du ingenting.

Sen tycker jag det är en utmärkt idé att skriva ut eller länka till både Lufthansasidan samt Kochinfo.
 
Asså helt tydligt är det inte när olika sidor är uppdaterade olika datum och säger olika saker. Men har diskuterat frågan idag på FlyerTalk och vad det gäller transfer är det ingen ändring. Det som ändras idag är att om man kommer från ett riskområde eller inte spelar inte längre någon roll. Ska man in i Tyskland behöver man ha ett test. Som till Sverige för icke svenskar.
 

Hachans

Medlem
Det står "Entering Germany" - när man byter flyg i Frankfurt nu så anses man tekniskt inte ha "entered Germany".

Ja, men om man kollar på exempelvis Lufthansas sida som de länkar till som hämtar texten från Timatic så står inte transit omnämnt. Detta ställer till det rejält från udda outstations/anslutningsflygplatser som vägrar checka in en hela vägen på grund av den texten.

Jag kan tycka det är ett problem att man inte uttrycker sig i klartext. Lufthansa har tabellen förvisso, men den är svår att hitta. För gemene man är ju i Tyskland när man befinner sig fysiskt på flygplatsen. Du och jag vet att man inte tekniskt sett är i Tyskland, men för många är det inte tydligt.

Sen har jag en beef med alla dessa friskrivningar, att ingen tar ansvar för vad de skriver.
 
Toppen