Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Vadå orättvisa? Använder du poäng intjänade i tjänsten för privat ändamål så skall du förmånsbeskattas, oavsett om det är med SAS eller något annat flygbolag.

Men försök gärna hävda att du blir diskriminerad av staten för att du inte kan vara en skattesmitare även fast dina vänner kan vara det... Ett roligt användande av ordet rättvisa från din sida.

Jag håller med om att man ska förmånsbeskattas om man använder tjänsteresepoängen privat. Jag har inte hävdat något annat. Som sagt jag har använt mina poäng till uppgraderingar i tjänsten. Det är inte det som är min poäng. Poängen är den att så länge jag använder SAS så kommer jag att granskas (kanske t o m varje år enligt info ovan), men min kollega som flyger något annat kommer undan denna granskning. (det innebär inte att han är skattesmitare) Allt annat lika. I det långa loppet så tröttnar man säkert på att hålla på att förklara var alla poäng kommer ifrån. Då är det lättare att söka sig någon annanstans, på SAS bekostnad. Det mest rättvisa hade väl varit om man åtminstone hade försökt att ta ett gemensamt EU grepp på detta. (vi har inte gemensam skattepolitik, jag vet) Frågan om diskriminering var dock ett försök till skämt.
 
Poängen är den att så länge jag använder SAS så kommer jag att granskas (kanske t o m varje år enligt info ovan), men min kollega som flyger något annat kommer undan denna granskning. (det innebär inte att han är skattesmitare) Allt annat lika.

Så är det dock alltid. Varje år granskar Skatteverket vissa aktiviteter lite extra, men det är omöjligt att granska allt och alla. I år gör man t.ex. en extra granskning av de som hyrt ut en privatbostad. Det betyder inte att de är diskriminerade i förhållande till de som hyrt ut en båt istället, som inte granskas extra. Det kanske sker något annat år.

Din kollega kanske bor på Scandic och du på Nordic Choice, och nästa år kollas Scandics bonusprogram men inte NC.
 

Ricci

Medlem
Från expressen

Skatteverket har kommit över SAS kundregister med de resenärer som är innehavare av bolagets diamantkort.

Det är genom ett domstolsbeslut som flygbolaget i dagarna tvingats lämna ifrån sig namnen på tusentals av de mest frekventa resenärerna.

Med hjälp av kundregistret ska skatteutredarna nu försöka spåra vilka som inte betalt eventuell förmånsskatt för gratisresor.
Skatteverket har kommit över SAS kundregister med de resenärer som är innehavare av bolagets diamantkort.

Det är en mångårig strid mellan Skatteverket och flygbolaget SAS som nu definitivt är vid vägs ände sedan Högsta Förvaltningsdomstolen vägrat att behandla flygbolagets försök att stoppa ett utlämnade av kundregistret med diamantkortskunder. Domstolen har helt enkelt vägrat att bevilja prövningstillstånd.

SAS har förlorat i samtliga domstolsinstanser. Bolaget har bland annat hävdat att det kränker medlemmarnas integritet att överlämna uppgifterna om innehav av Eurobonuspoäng och delar av resenärernas konsumtionsmönster.

Kartlägga SAS-kunden
Skatteverkets fokus är företagsanställda som samlat poäng vid tjänsteresor med hjälp av SAS Eurobonuskort på diamantkortsnivå där de mest frekventa resenärerna återfinns.

– Vi vill ta reda på hur många anställda som samlar bonuspoäng i tjänsten och använder dem privat utan att betala förmånsskatt, har Isabelle Letelier, samordnare på Skatteverket tidigare berättat för Expressen.

Fler än 9 000 av SAS mest lönsamma svenska kunder omfattas av beslutet som i den här omgången berör innehavare av diamantkortet för år 2017.

Skatteverket misstänker att en del av kunderna använder de intjänade poängen i jobbet till oskattade privatresor för både sig själv och familjen.

Från myndighetens sida vill man i dag inte kommentera vad man ska göra med kundregistret som SAS tvingats lämna ifrån sig. Men när Expressen i höstas uppmärksammade bråket sa Isabelle Letelier, samordnare på Skatteverket:

– Vi vill ta reda på hur många anställda som samlar bonuspoäng i tjänster och använder dem privat utan att betala förmånsskatt.

Kommer ni att gå ner i detalj i varje kortmedlems enskilda kort och kräva fram vad som kan ha varit privat intjänade poäng och vad som tjänats in i tjänsten?

– Jag kan inte gå in i detaljerna på de här granskningarna. Men huvudfrågan är att vi vill ta reda på hur denna förmånsbeskattning hanteras och om det är vanligt att anställda gör privata resor och inköp, som betalas med intjänade bonuspoäng från tjänsteresor.


SAS hotades med vite
Ända sedan Skatteverket började intressera sig för SAS bonuskort har bolaget visat stor ovilja mot att lämna ifrån sig kundregistret. De har begärt omprövning av beslut och överklagat vid flera tillfällen. Skatteverket å sin sida ha hotat med viten.

För att komma åt de bakomliggande uppgifterna kring de intjänade poängen kan Skatteverket tvingas att även kräva in uppgifter från kortföretag som har sina kort knutna till SAS Eurobonus. Bland annat American Express kan komma att beröras i förlängningen av beslutet.


SAS varnade också för detta när man argumentera mot Skatteverket i Kammarrätten:

”För att uppgifterna om poäng intjänade ska kunna leda till några beskattningsändringar kommer Skatteverket att behöva begära in mycket omfattande uppgifter från till exempel kreditkortsföretag. En sådan omfattande kartläggning genom användandet av tredjemansföreläggande kan aldrig anses proportionerlig”.

Flygbolaget har i dagarna underrättat berörda kunder om att lämnat ut kundregistret för 2017.

VIP-kundernas kort
SAS har i dag fem olika bonuskort i sitt kundprogram Eurobonus. Ju mer du flyger, eller samlar poäng via hotellövernattningar eller köp som är kopplade till bonuskortet , desto ”finare” kort får du.

Flygbolagets mest exklusiva kort heter Pandion och är förbehållet vissa VIP-kunder. Kortet delas ut till cirka 2 000 personer. SAS vd Rickard Gustafson ger personligen klartecken för vilka av bolagets storkunder som ska få kortet.

Enligt uppgift till Expressen ska Skatteverket senare gå vidare och kräva in även uppgifter för andra år och då även begära in kundregistret för Pandion-kortet.
Ser det svårt att ett utländskt kreditkortsföretag skulle lämna ut detaljerade uppgifter till SKV för 9000 personer utan ett domstolsbeslut om allvarlig kriminell handling.
 

Frigidus

Medlem
Betyder det att vi ser ytterligare 4 års rättsprocess framför oss? För övrigt snuddar dom ju redan på preskriptionstiden gällande 2017 för skattebrott som är 5 år. 10 år för grovt skattebrott men det kan det ju knappast handla om här... Blir intressant att följa.
 

mha321

Medlem
280.000p är 898st legs i ekonomi...om man inte har otur med att få 125p/leg, för då är det 2240 legs.
Fast 2017 drog man väl in betydligt fler poäng per flyg. På den tiden var det en större del av potten som kom från flyg - idag kommer ju den klara majoriteten från annat.
 

squeezen

Medlem
Det du missar är

1. Folk på den här sajten är mer "påhittig" när det gäller att tjäna poäng.
2. Skatteverkets handläggare behöver inte ha mer en grundläggande insikt i hur bonusintjäningen går till. Det är den personen du ska övertyga och inte en medlem på bc.se som redan förstår hur man kan optimera.

Risken finns alltså att de utgår från att dina utnyttjade 280 000 poäng på 2 vouchers har tjänats in på flygresor. Eftersom du tjänar xxx så kan du omöjligen ha betalat privat. Och så sätter de igång. Möjligt att detta är ett skräckscenario och att jag är allldeles för påhittig för att vara skattehandläggare men det är vad vi får se.

Jag ställde en annan fråga också tidigare idag för jag är nyfiken på om Skatteverket har något specifikt i åtanke eller om de bara testar och ser vad som händer. Det förstnämnda är förstås bättre för majoriteten som antagligen inte berörs men värre för de som faktiskt fastnar.
Förstår inte varför du hänger upp rimlighet i att tjäna poäng på inkomst?

vet kollegor som värvat folk till amex o tjänat 500.000 poäng på ett år.
Därtill två betalda resor för semme, allmänt egen spend (normal nivå) lite hybilar, hotell, fortum och glasögon på synoptik till 100p/100kr, middagar på noga utvalda partners och vips har de 800.000 på ett år. Inkomst på ca 350.000 om året. Ser inte varför det skulle vara så kopplat till inkomst.
 

ante_77

Medlem
Fast 2017 drog man väl in betydligt fler poäng per flyg. På den tiden var det en större del av potten som kom från flyg - idag kommer ju den klara majoriteten från annat.
Kanske det var 625p på den tiden
2018 var det 312 och sedan var det väl 2019 eller 2020 som man fick en del 125p
 

ante_77

Medlem
Förstår inte varför du hänger upp rimlighet i att tjäna poäng på inkomst?

vet kollegor som värvat folk till amex o tjänat 500.000 poäng på ett år.
Därtill två betalda resor för semme, allmänt egen spend (normal nivå) lite hybilar, hotell, fortum och glasögon på synoptik till 100p/100kr, middagar på noga utvalda partners och vips har de 800.000 på ett år. Inkomst på ca 350.000 om året. Ser inte varför det skulle vara så kopplat till inkomst.
Inkomst på 350.000kr...och eventuellt en till som drar in 350.000kr i hushållet.
 
Sitter oc
Kanske det var 625p på den tiden
2018 var det 312 och sedan var det väl 2019 eller 2020 som man fick en del 125p
Sitter och kikar på min intjäning 2017, många 312 inom norden/Baltikum, några 625, en del 1250 till Europa, inga stora intjäningar. Jag tror de är 5-8 år sena, om man bortser från interkontinentalt i de högre klasserna.
 
Toppen