Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Fredrik

Medlem
Svårt att veta vad Skatteverket gör i en sån situation. Beror på en mängd faktorer som belopp, frekvens, ev. betalningsreferenser. Misstänker Skatteverket penningtvätt kommer andra myndigheter blandas in etc.

Utifrån din erfarenhet. Är det mest sannolika att de kastat nätet brett och vill se vad som fastnat eller har de något konkret de vill titta på(tex anställda på vissa specifika företag eller dyl)?
 

Fredrik

Medlem
Varför skulle det vara svårt att förklara?

Poäng kostar.

Med 20% intjäning på kreditkorten kostar 280 000 poäng drygt 1 miljon i skattade pengar Det är oerhört mycket pengar även för en höginkomsttagare. Genom flygningar kommer du givetvis ner i pris men jag har svårt att se att skulle komma ner under 50 öre/poäng i snitt. Det gäller särskilt när vi pratar schablonberäkningar.Vi pratar ändå om pengar som är i paritet med vad någon som har en bra inkomst har över till både sparande och nöjen. Utöver det kostar en resa hotellpengar, uppehälle osv. Det går ganska fort innan man tangerar gränsen för vad som är realistiskt i sin privata värld.

Jag utgår såklart från att Jacob Wallenberg i det här fallet har lättare att förklara än vad den typiske IT-konsulten på det här forumet har. Det är för "vår" del jag menar att det blir svårt att förklara. Det handlar trots allt inte om folk som lyxat till det en gång var fjärde till femte år.
 

pswe

Medlem
Utifrån din erfarenhet. Är det mest sannolika att de kastat nätet brett och vill se vad som fastnat eller har de något konkret de vill titta på(tex anställda på vissa specifika företag eller dyl)?
En gissning, utifrån att skatt tidigare har visat intresse för köp/transaktioner mellan ett företag och dess ägare där det kan antas ske representation / resande / köp av privat karaktär med bolagets kort.
Om det vid sådana genomgångar noteras att det nu istället görs stora betalningar med ett privat kort följt av reseräkningar så undrar myndigheten varför och inser att det är en metod för att få upp hög spend på ett visst kort av någon anledning. Gissar att det är medlemmar med väldigt stora intjäning av poäng som kommer vara i fokus i första läget. Hur de sedan tar det vidare känns högst oklart.
 

ante_77

Medlem
Det beror nog på vad en storförbrukare är. Det är klart att någon som tagit ut två vouchers och ytterligare någon resa har svårt att förklara hur de tjänat in dessa poäng på sin skattade privata inkomst. Om det å andra sidan bara är att hålla käften så löser det kanske situationen. Att helt tiga är gängkriminellas normala attityd till undersökningar.
Där ser jag inga som helst problem.
De flesta familjer gör nog av med 300k/år och skulle man dessutom köra med att betala räkningar med sitt Amex så är man fort i mål med två vouchers.
För min egen del (och säkert många andra) så är det ekonomibiljetter som det flyga på och min diamond status baserar sig enbart på legs.
90 legs blir inte ens 30.000p och egenhändigt producerade poäng är långt mycket mer än så.
En uppgradering av Amex-kortet ger fler poäng än ”ass in seat” under ett helt år.

Det är ju nästan så att Coop genererar fler poäng än själva resandet.
En ekonomiresa till Japan genererar enorma poäng i jämförelse med de flyg de flesta åker i tjänsten.....tror jag.
 

Ricci

Medlem
Poäng kostar.

Med 20% intjäning på kreditkorten kostar 280 000 poäng drygt 1 miljon i skattade pengar Det är oerhört mycket pengar även för en höginkomsttagare. Genom flygningar kommer du givetvis ner i pris men jag har svårt att se att skulle komma ner under 50 öre/poäng i snitt. Det gäller särskilt när vi pratar schablonberäkningar.Vi pratar ändå om pengar som är i paritet med vad någon som har en bra inkomst har över till både sparande och nöjen. Utöver det kostar en resa hotellpengar, uppehälle osv. Det går ganska fort innan man tangerar gränsen för vad som är realistiskt i sin privata värld.

Jag utgår såklart från att Jacob Wallenberg i det här fallet har lättare att förklara än vad den typiske IT-konsulten på det här forumet har. Det är för "vår" del jag menar att det blir svårt att förklara. Det handlar trots allt inte om folk som lyxat till det en gång var fjärde till femte år.
Gör man ett antal långflygningar per år i C/F och köper dessa när det kampanj t ex dubbla poäng är det inte så svårt/dyrt att komma upp i många poäng. Hoppar man sedan på andra kampanjer typ Avis så går det än lättare :).
1997 tog jag till en kampanj med TAP en helg och flög OSL-LIS-BOS-LIS-OSL i bussines för 6500kr och fick 20K EB-poäng.
 

Det är ju bara att skicka Skatteverket länken till BC :)

100 000-tals poäng på hyrbilar, reflexvästar, värvningskampanjer på alla möjliga kort, dubbel-, trippel-, kvadruppeldippar hit och dit, lägenhetsvärderingar och elabonnemang och glasögon och allt möjligt. Man behöver verkligen inte vara någon miljonär för att tjäna in 300 000 eurobonuspoäng 100% ärligt privat.
 
Diverse myndigheter gör det ju inte lätt för SAS med alla krav och domstolsutslag. För storresenärerna så kan ju detta vara en anledning till att man väljer ett annat bonusprogram och flygbolag för sina resor.

Sånt här kan ju dessutom vara oerhört orättvist. Vi kan vara kollegor på samma arbetsplats, men med olika regionala ansvar. Detta innebär kanske att jag väljer SAS för mina resor eftersom de råkar ha bäst förbindelser inom den region jag ansvarar för medan kollegan väljer ett annat flygbolag som passar bättre för sin region. Han slipper undan, jag får genomgå granskning.

Nu är jag inte särskilt orolig för egen del eftersom jag under 2017 enbart använde intjänade tjänsteresepoäng för uppgraderingar på andra tjänsteresor, men för mig handlar det också om rättvisa. Kan man hävda att man diskrimineras av staten pga att man valt ett visst flygbolag?
Vadå orättvisa? Använder du poäng intjänade i tjänsten för privat ändamål så skall du förmånsbeskattas, oavsett om det är med SAS eller något annat flygbolag.

Men försök gärna hävda att du blir diskriminerad av staten för att du inte kan vara en skattesmitare även fast dina vänner kan vara det... Ett roligt användande av ordet rättvisa från din sida.
 

Valley

Medlem
Vad gäller för alla de personer som via sitt eget privata kort betalar för tjänsteresorna och sedan skriver reseräkning?
 
Vad gäller för alla de personer som via sitt eget privata kort betalar för tjänsteresorna och sedan skriver reseräkning?
Ja den känns inte helt tydlig, förutsättningen för detta är ju att man köper ett dyrt kort, som man betalar själv. På något sätt ska man ju betala sina utlägg och då väljer man ju ett betalningssätt med kredit eftersom det hjälper en tills utläggen kan betalas av företaget.
 
Toppen