Senaste nytt

Vågar jag boka: Köpenhamn-Venedig med B737-700 2022-02-26?

Big Birger

Medlem
Fundera på nästa års skidresa till italienska alperna, och bokade glatt flyg till Venedig via Köpenhamn. Hyffsade flygtider. Men ser nu att flighterna Köpenhamn - Venedig, och Venedig - Köpenhamn har spökplanet "Boeing 737-700" inplanerat.

Jag har öppet köp i 23 timmar till... Skulle ni våga behålla denna bokning?

Det är under v.9 2022. Högsta möjliga tryck på flyg till alperna från Arlanda. Känns osannolikt att ett sådant plan ställs in, om detaljen med pandemin är under kontroll vid det laget. Eller?

Utmaningen är att OM flighterna ställs in, lär vi bli stående med ett väldigt dyrt hotell som vi får svårt att använda. Eller kan jag räkna med att vi blir ombokade på något sätt?

Tacksam för era kloka tankar.
 

Big Birger

Medlem
Kollade detaljerna kring hotellet. Om vi avbokar hotellet mer än 1 vecka innan ankomst blir vi bara av med bokningsavgiften. Det vore inte särskilt kul, men det kan jag ändå leva med. Var en smula nervös där och trodde jag riskerade hela hotellkostnaden.

Ändå läskigt.
 

igelkotten

Medlem
Flighten är så långt fram i tiden att det typ inte går att sia. En 737-700 kan på 11 månader ha ändrats till a320neo, och på samma sätt kan en avgång som nu är med en a320neo när som helst ändras till 737-700.

det viktiga här är att se till att hotellet är flexibelt. Nu verkar du ju haft tur. Jag rekommenderar starkt att man ser till att bokningsreglerna tillåter avbokning INNAN man bokat, planer kan ändras snabbt i dessa tider.
 

palmen

Moderator
Rent generellt så "måste" sas boka om er om de ställer in flighten. Sen följer ju inte sas detta helt fullt ut då de anser sig kunna boka om dig +- 1 eller 2 dagar om det passar dom. Man har som resenär rätt att bli ombokad under jämförbara förhållanden, men det har sas struntat fullständigt i under pandemin.

Jag skulle ändå vara tämligen lugn just nu, mindre risk att flighter ställs in under loven och sas planerar inte redan nu att ställa in flighter 11 månader fram i tiden får man hoppas. Oavsett vad d bokar finns det risk att avgången ställs in. Om det fortsatt är en 737-700 med 2 månader kvar skulle jag vara desto oroligare.
 

Big Birger

Medlem
Nu verkar du ju haft tur. Jag rekommenderar starkt att man ser till att bokningsreglerna tillåter avbokning INNAN man bokat, planer kan ändras snabbt i dessa tider.

Håller helt med. Har inte heller bokat hotellet än, eftersom jag ville ha flygbiljetterna klara först. Så jag har en bokning som är bindande först när vi har betalat bokningsavgiften för hotellet.

Det blir lite moment 22 över det hela då jag inte vill boka hotellet förrän vi har flygbiljetter, och jag inte vill boka flygbiljetter innan vi är säkra på att hotellet är bokat. Fönstret med 24 timmars öppet köp på SAS är det som behövs.
 

Big Birger

Medlem
Rent generellt så "måste" sas boka om er om de ställer in flighten. Sen följer ju inte sas detta helt fullt ut då de anser sig kunna boka om dig +- 1 eller 2 dagar om det passar dom. Man har som resenär rätt att bli ombokad under jämförbara förhållanden, men det har sas struntat fullständigt i under pandemin.

Jag skulle ändå vara tämligen lugn just nu, mindre risk att flighter ställs in under loven och sas planerar inte redan nu att ställa in flighter 11 månader fram i tiden får man hoppas. Oavsett vad d bokar finns det risk att avgången ställs in. Om det fortsatt är en 737-700 med 2 månader kvar skulle jag vara desto oroligare.
Tack för lugnande svar. Jag tänker på samma sätt. Om SAS väljer att ställa in flygen till/från Venedig under v.9, borde det vara under sådana förutsättningar att det ändå inte går att åka dit. Och då är det ju "kört" ändå.
 

KalleSus

Medlem
Flighten är så långt fram i tiden att det typ inte går att sia. En 737-700 kan på 11 månader ha ändrats till a320neo, och på samma sätt kan en avgång som nu är med en a320neo när som helst ändras till 737-700.

det viktiga här är att se till att hotellet är flexibelt. Nu verkar du ju haft tur. Jag rekommenderar starkt att man ser till att bokningsreglerna tillåter avbokning INNAN man bokat, planer kan ändras snabbt i dessa tider.
Det märkliga här är att SAS redan nu tursätter flighten med en 737-700.
737-700 används aldrig i flighter från Köpenhamn, och har inte så skett de senaste 10-15 åren (med något enstaka fall vid plötslig maskinbrist, då Norge eller Sverige har gått in och hjälpt till med en danmarksflight)
Samtidigt verkar det helt ologiskt att bolaget redan ett år i förväg planerar en flight som man mer eller mindre vet att man tänker ställa in... :confused:
 

Big Birger

Medlem
Visst är det mystiskt!

Nåja. Nu har 24 timmar passerat, och vi har de biljetterna. Får bevaka vad som händer, och som många andra resor är denna att betrakta som "ännu inte inställd".
 

NotRyan

Medlem
Det märkliga här är att SAS redan nu tursätter flighten med en 737-700.
737-700 används aldrig i flighter från Köpenhamn, och har inte så skett de senaste 10-15 åren (med något enstaka fall vid plötslig maskinbrist, då Norge eller Sverige har gått in och hjälpt till med en danmarksflight)
Samtidigt verkar det helt ologiskt att bolaget redan ett år i förväg planerar en flight som man mer eller mindre vet att man tänker ställa in... :confused:

Det verkar som att SAS använder equipment som ett sätt att enkelt markera och söka fram flighter man har under bevakning.
 

Big Birger

Medlem
Det bästa vore om fler bokade på samma flight så det blir lönsamt för SAS att flyga.

Vilka skall med till Dolomiterna för att åka skidor v.9 2022? :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen