Senaste nytt

Långresa och försäkring - bara Amex Platinum som gäller?

Apisto

Medlem
Hej!

Planerar åka till USA i typ 3 månader i slutet av året om inte corona ställer till det fullständigt - då blir det nog till våren istället - och har väldigt sent omsiders omprövat mitt beslut att bonuspoängsjakt enbart leder till högre utgifter och således skaffat mig både SAS MC premium samt hoppat på bonuskampanjerna Sas Amex Premium 30k EB extrapoäng och planen är att hoppa på uppgraderingsrejset till SAS Amex Elite för 30k EB ytterligare.

Dock inser jag nu som en newbie att jag i försäkringsfrågan kollat på platinum (som gäller för 120 dagar) och sen kollat jämförande SAS Eurobonusvariant (elite) som är den bästa och tänkt att det är samma, vilket såklart inte stämmer. Platinum gäller 120 dagar och Elite enbart 60. Min plan för min resa är ca 90 dagar så Elites 60-dagars-försäkring är inte värt ett korvöre vad jag förstår på min resa.

Jag har kollat med min vanliga hemförsäkringsleverantör (Trygghansa) gällande förlängd reseförsäkring till 90 dagar och kosten motsvarar nästan ett år på Platinum, och ger inte samma deal som jag som lekman läser ut av Platinumförsäkringen från amex. (5 pers - 2 vuxna o 3 kloner)

Frågan är vad jag gör nu?!
Det verkar som mitt bästa alternativ är att skaffa ett Amex Platinum och köra resan på den, men hur gör jag med mitt nuvarande SAS Amex Premiumkort, min poängintjäning och mitt framtida mål med EB-bonusresor?

Jag hade ju planerat att köra på med Elite framöver, och kommer som läget är fortsätta ha spend på 300k per år gissningsvis. Målbilden långsiktigt här är ju att få massa bonuspoäng, trigga 241 och kunna åka med fru och alla 3 ungar någonstans roligt för bonuspoäng vid senare tillfälle.

Dock gäller ju inte Elites försäkring då resan är över 60 dagar.
Hittar inget erbjudande om SAS Amex premium (som jag har nu) uppgradering till Amex Platinum.
Amex platinums reseförsäkring verkar nice för en lekman, och jag kan inte hitta ngn billigare extern part för reseräkningsbiten med motsvarande villkor.

Hur hade ni reseexperter på BC gjort i mitt läge, där jag
- fortfarande vill åka på bonusresa med hela familjen så småningom där jag förstått det som 1 voucher inte räcker när man är 5
- måste ha en vettig reseförsäkring för 5 pers, där 4 är kleningar och drar på sig massa skit.

Ska jag
- Amex Platinum för allt med resan, och bara fortsätta ta andra utgifter än resan med SAS Amex premium för EB, samt efter resan säga upp amex platinumkortet och när min nya sas-period börjar 2022 (1 Juni) uppgradera från amex premium till amex elite för att få statuspoängen på rätt sida om brytet.
- Byta ut mitt nuvarande SAS Amex Premium asap till ett Amex Platinum för att försöka tjäna in så mkt poäng som möjligt att växla MR till EB så småningom, eller annat bonusprogram.
- Amex Platinum för allt med resan, Uppgradera mitt SAS Amex Premium till Amex Elite för att få 30k extrapoäng (samt förmodad EBG-status pga alla mina resor) och ta alla andra utgifter på det. DVS Amex SAS Elite för allt vanligt, samt Amex Platinum för allt reserelaterat samt SAS MC Premium när inget Amex funkar. (=13kkr i kortavgifter vilket svider aningens även om jag vet att det är ogrundat då man får saker för pengarna).
- Uppgradera mitt sas amex premium till sas amex Elite för att få extra 30k bonuspoäng, betala resan med den men teckna separat reseförsäkring (t.ex. via min hemförsäkring) och ta avis/sixts hyrbilsförsäkring. Inget Platinum.

Som extra lirare i ekvationen kommer jag ha hyrbil under de här 90 dagarna, så hyrbilsförsäkring för typ en full size suv - Suburban el likn - ligger med i ekvationen, och där täcker inga andra externa försäkringstjänster så lång hyrtid (norwegian 31d,insurance4carhire gäller bara 60 dagar), så antingen Platinum här eller köra på Avis/Hertz/Sixt egna. Det är ju USA, så vill ha bra försäkring på bilen.Möjligt också att Platinums ökning av statusnivåer hos hyrbilsföretagen gör att bilhyran blir billigare?

Kommer ett extra Platinumkort i tillägg till SAS Premium/Elite sänka mitt kreditutrymme på korten? Har kanske för många andra kreditkort redan, tycker Amex är lite väl låg som det är just nu, och blir det halva så kommer jag inte kunna nyttja den, då får jag byta helt till bara Platinum.

Platinums förmåner verkar på flygplatser gälla kortinnehavare+1, så med Platinums extrakort så har vi 2 innehavare+2 ungar täckta. Gissar att det är helt kört att få med min tredje grabb (4åring) också på fasttrack/lounger osv?

Det har hänt förut (ganska ofta) att jag tänkt fel så tacksam för all input. Resan är ju om ett tag så ingen brådis på ett sätt, däremot måste jag trigga uppgraderingen SAS Amex Premium -> Elite innan mars slut för att få de extra EB-bonuspoängen om jag vill göra den förändringen.
 

JohnR

Medlem
Skaffa båda.

Vad gäller hyrbilen så brukar fullförsäkring med 0 självrisk ingå när man hyr bil i USA som svensk. Du kan testa redan nu att använda Amex Platinum AWD hos tex Hertz, men enligt min erfarenhet ger en ingen wow rabatt.
 

Apisto

Medlem
Ok Tack för input!

Ger två Amexkort att de sänker ens kreditnivå per kort? Hjälper det isåfall om jag klipper ett kort som numer inte används (med samma limit som jag har idag på mitt nuvarande amex).
 

Apisto

Medlem
Tack, låter bra.

Då kör jag på med uppgradering till Elite nu, och så skaffar jag ett Platinum också.
 
Ger två Amexkort att de sänker ens kreditnivå per kort?

Inga garantier att det gäller i alla situationer, men när jag skaffade ett Platinum som komplement till mitt Elite, så fick jag samma kreditutrymme på Platinum som jag redan hade på Elite (dvs jag dubblade det totala utrymmet direkt). Det totala utrymmet hos Amex blev då ~40% av årsinkomsten.

Givet din lite ovanliga resa, att du är borta 3 månader i sträck, så är nog Platinums försäkring svårslagen. Men Elite är och förblir det som ger flest eurobonuspoäng. Om du har en spend som räcker, så skulle jag lägga allting som krävs för försäkringen (dvs i praktiken flyg, hotell) på Platinum, och sedan byta till ett Elite (gör det gärna snarast, inte vänta till juni) och lägga all övrig spend på Elite. Detta under förutsättningen att du får upp 300k i spend på Elite, under 9 månader och utan flyg/hotellbokning. Här kan det vara värt att försöka "betala för spend" genom att t.ex. använda Billhop.
 

JohnR

Medlem
Ett tips när du kollar hyrbil och ska vara borta så länge (om du ska bilen hela perioden).
Det är oftast mycket billigare att hyra bil utanför flygplatsen.

Om du orkar lägga lite tid, så kan det löna sig om du hyr första veckan på flygplatsen, och sedan återlämnar den och hyr en ny (samma modell) på en station utanför stan. Men om du ska vara borta 3 månader så kanske ni har tänkt att resa runt en del...
 

Apisto

Medlem
Tänkte göra bytet från Premium till Elite nu innan mars är slut för att få ta del av uppgraderingskampanjen. Min kvalificeringsperiod på SAS slutar 31 maj, så inte helt optimalt att få det i slutet på perioden, men 30k extrapoäng känns värt det. Juni var mer om jag skulle vänta tills nästa år igen med att uppgradera.
Med Billhop finns möjlighet att få upp på 300k på Elite-kortet i år trots missade första kvartalet, men det kan nog bli lite tajt eftersom resan blir på Platinumkortet, får räkna lite på det och se om det är görligt. Dumt att betala för Billhop om jag bara kommer nästan fram.
 

Apisto

Medlem
Ett tips när du kollar hyrbil och ska vara borta så länge (om du ska bilen hela perioden).
Det är oftast mycket billigare att hyra bil utanför flygplatsen.

Om du orkar lägga lite tid, så kan det löna sig om du hyr första veckan på flygplatsen, och sedan återlämnar den och hyr en ny (samma modell) på en station utanför stan. Men om du ska vara borta 3 månader så kanske ni har tänkt att resa runt en del...

Tack, ska spana! Vi tänkte ha en bas från början i San Diego, men sen åka runt en del. Ev åka hem från SFO.
 
Toppen