Senaste nytt

SÖKES: Star Alliance Bonusresa (CPH-CUN alt. CPH-AUA)

Aktersnurra

Ny medlem
Hej hej!

2022 firar jag och min hustru 10 år som gifta, och vi ska nu ta med oss våra två barn på en resa för att fira. Jag är verkligen nybörjare på det här med 2-4-1 bokningar, och jag lyckas inte så bra med sökningarna som jag hade hoppats. Jag vädjar nu till detta fina forums medlemmar för hjälp.


  • Varifrån vill du börja din resa? Köpenhamn alternativt Göteborg
  • Var är din destination? Mexiko, Aruba, Jamaica eller kanske Maldiverna (men tror inte poängen räcker). Varmt och soligt är kravet.
  • När vill/behöver du resa ut?
    • Alt 1: 28-29/12 2021 eller
    • Alt 2: 18-19/2 2022
  • När vill/behöver du komma hem?
    • Alt 1: 9-10/1 2022 eller
    • Alt 2: 28-29/2 2022
  • Hur länge vill du vara borta? Ca 10 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna och 2 barn som är 5 och 9 år.
  • I vilken kabinklass? Business / First - men kan tänka mig att resa Economy inom Europa innan long haul om det behövs.
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? (per person): vi har totalt 3st Amex 2-4-1 vouchers och ca 220k EB poäng + ca 5-10k per person därutöver.
  • Vad är det viktigaste för dig? Så kort restid / få byten som möjligt för att maxa tiden i solen.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, inte viktigt.
Tusen tack på förhand för all hjälp!
 
Last edited:

MrRob

Medlem
Business t.o.r. till Mexiko går på 65.000 EB-poäng eller 82.500 EB-poäng till Aruba per person om du applicerar två vouchers. Skatten/bokningsavgift brukar landa på 1500-2500:- per person. Kanske inga nyheter?

Generellt svårt att hitta resor kring jul och nyår eftersom många vill resa i den perioden. Några handfasta förslag har jag inte :-(.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Som @MrRob säger räcker inte poängen för att resa alla 4. Det krävs 260k poäng för business.

Största problemet är att ni vill åka i absolut peak season när alla andra vill åka. Du kan testa leta från europeiska gubbar till CUN istället för att söka från Göteborg/Köpenhamn. Sitter dåligt till för att söka själv, men 4 personer just dessa datum kan tyvärr bli svårt då dessa biljetter redan funnits ute åtminstone 1 månad.

Det som eventuellt kan fungera är att ni söker biljetter till någon hub i USA och sedan köper sista flighten till CUN/AUA separat. Viktigt då att ha lång tid mellan flighterna, övernattning är att föredra.
 

Aktersnurra

Ny medlem
Tack snälla för snabba svar!
  • Hur funkar det med den tredje vouchern i ovanstående exempel?
  • Ett annat alternativ skulle vara att vi åker senare, runt sportlovet för oss i Halland, dvs V8 - då kunde vi koppla ihop sportlovsveckan med att resa innan/efter för att få till 9-10 dagar.
 

pycko

Medlem
Finns 4 platser från Stockholm till Cancun den 27/12 via Frankfurt och Toronto. Hemresa med 4 platser ser svårare ut.
20/2 finns det 3 platser till Cancun från Köpenhamn, hemresa svårare men det finns platser till Frankfurt.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
  • Hur funkar det med den tredje vouchern i ovanstående exempel?
Att du har en tredje voucher är helt värdelöst och saknar all betydelse i ditt fall.

Varje voucher täcker ”upptill två personer” som då får 50% poängrabatt. Alltså kan totalt fyra personer åka om man använder två vouchers.

Du kan inte få mer än 50% poängrabatt utan du uppnår din maximala rabatt redan vid två använda vouchers. Den tredje vouchern kan du spara eller låta förfalla, den spelar ingen roll när ni är fyra som vill/ska åka. Hade ni varit fem eller sex personer, då hade du fått användning av den.

Man kan inte använda en voucher först för att få 50% poängrabatt och sedan använda en voucher till för att få ytterligare 50% poängrabatt på det redan rabatterade poängpriset. Det står tydligt i villkoren och i det brev som man får hemskickat när man uppnått spenderingskravet för en voucher.
 

palmen

Moderator
Tack snälla för snabba svar!
  • Hur funkar det med den tredje vouchern i ovanstående exempel?
  • Ett annat alternativ skulle vara att vi åker senare, runt sportlovet för oss i Halland, dvs V8 - då kunde vi koppla ihop sportlovsveckan med att resa innan/efter för att få till 9-10 dagar.
Då finns det nog bra möjligheter.
SAS släpper biljetter 330 dagar innan och ni skulle då kunna åka med sas till USA för 150k poäng om ni nyttjar 2 vouchers, sen köpa biljetter sista flighten cash då era poäng inte räcker att boka hela vägen.

Chicago är den destination det är enklast att hitta biljetter till med sas. Troligtvis får ni dela upp er på två flighter (ARN/CPH) eller så får 2 åka i plus då sas bara släpper 2 platser i Business per flight. Det kan dock släppas fler platser närmre inpå avgång, brukar ske 120 dagar innan.
 

Aktersnurra

Ny medlem
Då finns det nog bra möjligheter.
SAS släpper biljetter 330 dagar innan och ni skulle då kunna åka med sas till USA för 150k poäng om ni nyttjar 2 vouchers, sen köpa biljetter sista flighten cash då era poäng inte räcker att boka hela vägen.

Chicago är den destination det är enklast att hitta biljetter till med sas. Troligtvis får ni dela upp er på två flighter (ARN/CPH) eller så får 2 åka i plus då sas bara släpper 2 platser i Business per flight. Det kan dock släppas fler platser närmre inpå avgång, brukar ske 120 dagar innan.

Dessvärre går två vouchers ut i slutet av mars. Jag får nog klura på den här planen lite till..
 
Toppen