Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

Berglund

Medlem
Hur ser det ut tidig frukost (04:30-ish) på dom tre hotellen? Nån som är riktigt usel? :eek:
Frukostservering har skiftat och ändrats så pass många gånger under coronakrisen att jag inte har lagt på minnet under vilka tider frukost serveras. Det har varierat!

Det billigaste hotellet, Comfort, erbjuder frukost i små lådor, inslagna mackor, små plastbägare med Yoggi, frukt och kaffe/te. Det kan vara skönt om man vill ta med sig till incheckningen, om man föreställer sig långa köer där för att checka in väskor. Då kan det kanske vara fiffigt att äta på stående fot för att hålla familjen upptagna och nöjda. Dock måste man förstås ha druckit och ätit upp flytande före man går igenom säkerhetskontrollen!

Jag är osäker på om vare sig Radisson eller Clarion erbjuder frukostservering så pass tidigt som 04:30. Och om de gör det kan det, såhär i coronatider, ändras. Ring respektive hotell och fråga. Men jag skulle inte säga att någon frukost är usel. De håller alla tre en fullt godtagbar nivå, Clarion och Radisson hade i varje fall före pandemin riktigt bra frukostar!
 

Jönsson

Medlem
Frukostservering har skiftat och ändrats så pass många gånger under coronakrisen att jag inte har lagt på minnet under vilka tider frukost serveras. Det har varierat!

Det billigaste hotellet, Comfort, erbjuder frukost i små lådor, inslagna mackor, små plastbägare med Yoggi, frukt och kaffe/te. Det kan vara skönt om man vill ta med sig till incheckningen, om man föreställer sig långa köer där för att checka in väskor. Då kan det kanske vara fiffigt att äta på stående fot för att hålla familjen upptagna och nöjda. Dock måste man förstås ha druckit och ätit upp flytande före man går igenom säkerhetskontrollen!

Jag är osäker på om vare sig Radisson eller Clarion erbjuder frukostservering så pass tidigt som 04:30. Och om de gör det kan det, såhär i coronatider, ändras. Ring respektive hotell och fråga. Men jag skulle inte säga att någon frukost är usel. De håller alla tre en fullt godtagbar nivå, Clarion och Radisson hade i varje fall före pandemin riktigt bra frukostar!
Clarion brukar kunna göra i ordning en frukostpåse om man säger till dagen innan.
 

pedantic

Medlem
Någon som åkt från Arlanda idag (lördag 3 juli)?

Hur såg det ut med köer på SAS diskarna för och säkerhetskontrollerna?

Planerat in 3 timmar innan avgång imorgon söndag på eftermiddagen, funderar på om man ska säkra upp med en timme till. o_O
 

Tomas E

Medlem
Någon som åkt från Arlanda idag (lördag 3 juli)?

Hur såg det ut med köer på SAS diskarna för och säkerhetskontrollerna?

Planerat in 3 timmar innan avgång imorgon söndag på eftermiddagen, funderar på om man ska säkra upp med en timme till. o_O
Inte idag men onsdags eftermiddag, en tid på veckan då man normalt kanske inte borde förvänta sig de värsta köerna. Frågan är dock om det inte var mer folk i rörelse på Arlanda än jag sett någon gång det senaste dryga året. Stod i kö ca 15 (möjligen uppåt 20) minuter i SAS Plus/*A Gold-kön (UK ingick inte i de som servas av "SAS travel ready center" och jag kunde inte heller få boardingkort i automaten, förmodligen på grund av den nödvändiga dokumentkontrollen). Det var betydligt längre kö i den allmänna "SAS Minus-kön" även om jättefållan inte var helt fylld, men svårt att säga hur lång tid den skulle ta. Jag märkte inte något allmänt upplopp eller myteristämning, så jag är tveksam om det verkligen skulle ha varit >1 h kö. Det fanns också en bag drop-yta kvar längst till höger, såg ingen direkt kö dit. Jag använde fast track i säkerhetskontrollen, men såg att det faktiskt var väldigt kort kö i "slow track" just då.

Jag kom till Arlanda ungefär 1h40 före avgång, och hann med ett besök i loungen hos Pontus, om än kortare än jag tänkt mig eftersom Plus-kön tog mer tid än vad jag tidigare har behövt räkna med. Baserat på vad jag såg i onsdags hade jag nog inte ens tagit till 3 h om jag åkte och behövde ta mig igenom de två långsamma köerna, utan snarare 2 h, avrundat uppåt till närmaste tågförbindelse. Men jag är å andra sidan en ökänd tidsoptimist. SAS skriver själva på sin webbplats "På helger och tidpunkter med hög beläggning bör du anlända minst två timmar före avgång för utrikesflyg, eftersom många människor reser under dessa perioder. Kom ihåg att du också behöver tid på dig att passera genom säkerhetskontrollen och gå till gaten."

Men framför allt hade jag använt Travel Ready Center och bag drop om möjligheten fanns!
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Tack @Tomas E! Ska till Spanien (Alicante) och i teorin ska det vara enbart att kunna köra bagage drop direkt och sen Fast Track med Amex Platinum, tänker att det borde räcka med 3 timmar med rejält utrymme att hänga i Amex Loungen. :D
När jag åkte till Barcelona för några veckor sedan funkade automat + bag drop för mig, trots att jag inte kunde få något boardingkort i appen (vilket Travel Ready Center-meddelandet påstod att jag kunde få). Fick nog frågan om test av någon SAS-personal vid bag droppen, för då krävdes fortfarande ett negativt antigentest. Den gången gick det alltså snabbare än i onsdags.
 
Förhoppningsvis öppnar T4 snart så att alla inrikespassagerare inte behöver befolka SAS incheck på T5. Och nu när vaccinpasset finns att ladda upp i Travel Ready Center kommer det nog att snabba på incheckningen.
 

fcx

Medlem
Förhoppningsvis öppnar T4 snart så att alla inrikespassagerare inte behöver befolka SAS incheck på T5. Och nu när vaccinpasset finns att ladda upp i Travel Ready Center kommer det nog att snabba på incheckningen.
Fast inrikes går direkt till automat eller checkar in i appen. Det var ju aldrig någon kö att tala om för incheckning i gamla T4.
 

Jonas F

Medlem
Någon som åkt från Arlanda idag (lördag 3 juli)?

Hur såg det ut med köer på SAS diskarna för och säkerhetskontrollerna?

Planerat in 3 timmar innan avgång imorgon söndag på eftermiddagen, funderar på om man ska säkra upp med en timme till. o_O

Jag var där vid 10-tiden idag och då var det lugnt förutom incheckningen till Pegasus och Turkish Airlines.

I SAS-incheckningsdisken var det kanske runt 5-10 personer. Så det varierar nog en hel del vilken tid på dagen man är där.
 
Någon som åkt från Arlanda idag (lördag 3 juli)?

Hur såg det ut med köer på SAS diskarna för och säkerhetskontrollerna?

Planerat in 3 timmar innan avgång imorgon söndag på eftermiddagen, funderar på om man ska säkra upp med en timme till. o_O
Idag var det rätt mycket folk överhuvudtaget, dock inte i SAS plus/business/bagdrop, om du inte kan få ut taggarna till bagaget så haffa en av personalen och tala om det så kan de fixa till så att du kan få ut dem.
Det tog ca 20 minuter från att vi steg in i Terminalen, fixat till bagagetaggarna, dumpat väskorna i bagdrop och trasslat mig (en vätska hade ramlat ut) genom fasttrack. Så inte så stor skillnad mot pre-covid.
Såg inte ut att vara någon större kö i vanliga securityn heller.
 
Toppen