Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Canadien

Medlem
När de väl vaccinerat alla 70+ bör ju dödsfallen minska med 90% enligt alla statistikkällor. Paniken bör således minska och vi bör se öppningar för resor åtminstone för de som antingen kan visa negativt test eller vaccinintyg. Maj är nog en rimlig tidsram. Helt fritt resande tror jag tyvärr man får vänta längre.
 

sembl

Medlem
Million Dollar Listing handlar till stor del om marknaden på Manhattan. Vår korrespondent @sembl bor i Brooklyn där marknaden är ganska annorlunda, dock är just delar av Brooklyn som Park Slope rätt dyrt och attraktivt.

Hängde en del på Henry St. precis över bron 2014 i de äldre ”brownstone” kvarteren. Hyran för en ganska trevlig, men liten 2:a låg då på runt $2.000 i månanden. @sembl kan berätta mer men just nu är det ”buyer’s market” särskilt för hyreslägenheter.

Innan Corona var en grej så skulle jag säga att en 3 rummare på ca 90kvm i snitt kostade $5500 i hyra per månad för en nyare lägenhet i downtown Brooklyn. $2000 på Henry street ett stenkast härifrån var billigt även då. Detta reklamblad låg i brevlådan nu i december då man sänkt priserna med $150k på ett av grannhusen i området från deras senaste flyer i somras. Så en 3 rummare börjar på $1.4M... utan stockolmskänsla. Rena fyndet.


Sista off topic from mig. Vi får ha en fråga New York experten tråd om det inte finns här redan.
PXL_20210121_152051411.jpg
 

011430121

Medlem
Tack @sembl för informationen om Corona läget i New York och dina tankar när det eventuellt kan tänkas att man kan resa till USA, börjar tror att Chicago resan i september inte blir av.

Jag har en fråga om vaccineringen i USA, väntar på tråden Fråga vår man i USA
Ha det gott och var rädda om er!
 

sembl

Medlem
En alldeles ypperligt bra idé även för domestic. Detta skulle göra att tex min svärmor skulle kunna resa hyfsat riskfritt från DFW till NYC i dessa tider eller vice versa. Som sagt i NYC är det enkelt att testa sig i varje hörn eller på flygplatsen vid ankomst. Tunnelbanan är full med reklam som säger ..test for covid often and help to reduce the spread.
 

Homer

Medlem
Masktvång på gång

Federal Register Notice: Wearing of face masks while on conveyances and at transportation hubs
| Quarantine | CDC

effective on February 1, 2021 at 11:59 pm (EST).

This Order must be followed by all passengers on public conveyances (e.g., airplanes, ships, ferries, trains, subways, buses, taxis, ride-shares) traveling into, within, or out of the United States as well as conveyance operators (e.g., crew, drivers, conductors, and other workers involved in the operation of conveyances) and operators of transportation hubs ( e.g., airports, bus or ferry terminals, train or subway stations, seaports, ports of entry) or any other area that provides transportation in the United States.

People must wear masks that cover both the mouth and nose when awaiting, boarding, traveling on, or disembarking public conveyances. People must also wear masks when entering or on the premises of a transportation hub in the United States.
 

Apisto

Medlem
Intressant tråd detta. Planerar att åka till San Diego (med lite avstick) i några månader från oktober och framåt, och det ser ju lite ut som det skulle kunna vara lite restriktioner i början som sedan mattas ut. Har redan haft covid här och lär förhoppningsvis hinna bli vaccinerad. Inte läst hela tråden, men är det någon som vet om det i USA pratats om "covid-pass" som ev underlättar vid resande?
 

JohnR

Medlem
Min uppfattning är att det är större diskussion om vaccinationspass i Europa.

Många restriktioner som finns idag är ju delstatliga. Dessa kommer antagligen att försvinna när vaccinationen inom delstaten kommit en bit på väg. Vermont har t ex redan öppnat för att besökare som är vaccinerade inte behöver sitta i karantän. Texas har tagit bort alla restriktioner, osv.

Jag gissar att delstater som styr av democrats t ex New York och Kalifornien kommer ha restriktioner längre.

När det gäller inresa från t ex Sverige, så gissar jag att första steget blir negativt test / vaccin, och att det kommer att åligga flygbolaget att kontrollera detta i avreselandet.
 
Toppen