Senaste nytt

Vad kan man förvänta sig på ett 5-stjärnigt hotell?

Roseleaf

Medlem
Hade planer att boka Peninsula, Langham eller Sofitel i Chicago men satt och funderade på vad som ger bäst värde (i sann BC-anda)

Som rubriken lyder, vad kan man förvänta sig få på ett 5-stjärnigt hotell.
Ponera att man bokar ett vanligt standardrum, är statuslös och någorlunda grön på hotellservice.

Man anländer till hotellet och räknar med att de mesta ingår när man bokat 5-stjärningt hotell.
Generellt sett, vad är complimentary så att säga?

En flaska vin vid ankomst?
Kaffemaskin?
Badrock och tofflor?
Bära sina egna väskor till rummet?
Turndown service?
Färsk frukt på rummet?
Snacks?
 

taxvalp

Medlem
Det beror ju på en rad saker - det är skillnad på femstjärniga hotell och femstjärniga hotell samt olika länder. Men kort, med Chicago-glasögon:

Flaska vin - oftast inte.
Kaffemaskin - ja.
Badrock + tofflor - ja.
Bära väskor själv - nej (men dricks förväntas, WA i Chicago är dock "dricksfritt")
Turndown service - ja.
Färsk frukt och snacks - oftast inte.
 

Senator

Moderator
Det första jag kan rekommendera är att boka den typ av hotell via:
Luxury Hotels | Virtuoso | Virtuoso om man inte har AMEX Platinum eller Centurion, och/eller via AMEX Fine Hotels
American Express Travel om man har Platinum eller Centurion

Om vi tar dina specifika frågor:

En flaska vin vid ankomst? Nej, det tror jag inte om det inte ingår i ett paket, i rumskategorin eller om man har status.
Kaffemaskin? Ja, men varierade kvalité. Standard idag är en Nespressomaskin
Badrock och tofflor? Ja
Bära sina egna väskor till rummet? Nästan alla hotell jag har bott på i USA över 3* erbjuder detta. Dricks förväntas
Turndown service? Standard
Färsk frukt på rummet? Nej, det tror jag inte om det inte ingår i ett paket, i rumskategorin eller om man har status.
Snacks? Nej, det tror jag inte om det inte ingår i ett paket, i rumskategorin eller om man har status.

Peninsula, Langham eller Sofitel i Chicago är alla med i Virtuoso.
 
Toppen