Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

gneken

Medlem
Vet att EWR är lättast.....:D
Tex.
Allt är en ren SAS award och vill naturligtvis att resan ska kosta 100 k för två med voucher.
Har 105 K nu vilket räcker för Biz T/R

Inatt släpps tex två biz till Tokyo och får tag på dessa......hur gör jag med returen?

@palmen beskrev att man ska boka en dummy....trodde jag visste vad det var, men det verkar inte så:oops:

Så hur bokar jag till tokyo eller LAX med retur när man hänger på låset kl 00:00 330 dagar innan?

Hoppas ni fattar bättre

Med 105k poäng så är det bara att boka biljetten till Tokyo och applicera voucher.

klockan 15:57 ish den dagen hemresan släpps så ringer du in och lägger till hemresan. Ingen garanti att det funkar då det är lite rysk roulette när det kommer till handläggarnas villighet att lägga på hemresor. Det var så jag gjorde för ca 2-3 veckor sedan och det gick bra.
 
Bokar två eftertraktade biljetter som släpps kl:00:00 330 dagar innan avresa. Tex till EWR
Då jag vill ha retur bokar jag även returen på samma biljett lite länge fram i tiden. För att inte få två enkelresor.
De biljetterna kostar från 50-60k poäng styck i ekonomi då inte vouchern halverar de priserna.

Om jag förstår dig rätt vill du boka utresan som en "ren" award (best price), men hemresan som en revenue-biljett betald med poäng (best availability), stämmer det? Sedan vill du byta ut hemresan till en best price när du hittar en sådan.

Jag tror inte det går att kombinera olika typer av resor till en tur-och-retur på det viset.
 

MLG55

Medlem
Med 105k poäng så är det bara att boka biljetten till Tokyo och applicera voucher.

klockan 15:57 ish den dagen hemresan släpps så ringer du in och lägger till hemresan. Ingen garanti att det funkar då det är lite rysk roulette när det kommer till handläggarnas villighet att lägga på hemresor. Det var så jag gjorde för ca 2-3 veckor sedan och det gick bra.

Jag förstår! Tänkte mest på att slippa agenterna och göra allt själv online och själv boka hemresa 16:00 om de då släpps den tiden till min destination. :rolleyes:
Tror jag vet lite hur jag ska göra nu!

Om jag förstår dig rätt vill du boka utresan som en "ren" award (best price), men hemresan som en revenue-biljett betald med poäng (best availability), stämmer det? Sedan vill du byta ut hemresan till en best price när du hittar en sådan.

Jag tror inte det går att kombinera olika typer av resor till en tur-och-retur på det viset.

Då jag inte har tillräckligt med poäng för att testa och se om det fungerar.
Testbokade bara på skoj och fick utresa 50K och hemresa 54700 st.....totalt 159400 poäng för två.
Sen vet jag inte om det går att gå vidare till nästa steg till betalning eller om programmet säger att man inte kan boka så.

Ifall den går igenom så vet jag inte heller om man kan ändra den hemresan när väl bonusplatser släpps.

Antagligen funkar det inte, men hade varit intressant att veta!
 

Mr Basic

Medlem
Jag gör ett försök att svara @MLG55
Först kan vi släppa antalet poäng och voucher och fokusera på huvudfrågan.
Kan man, när award-biljetter till ex CPH-HND släpps (330 dagar innan) boka dessa online OCH SAMTIDIGT boka en ”dummy-retur” (så det blir en ToR som man kan boka om online själv senare)? Nej, blir mitt svar. Om jag har fel vill jag också veta hur folk gör?
 

Maja

Medlem
Jag förstår! Tänkte mest på att slippa agenterna och göra allt själv online och själv boka hemresa 16:00 om de då släpps den tiden till min destination. :rolleyes:
Tror jag vet lite hur jag ska göra nu!



Då jag inte har tillräckligt med poäng för att testa och se om det fungerar.
Testbokade bara på skoj och fick utresa 50K och hemresa 54700 st.....totalt 159400 poäng för två.
Sen vet jag inte om det går att gå vidare till nästa steg till betalning eller om programmet säger att man inte kan boka så.

Ifall den går igenom så vet jag inte heller om man kan ändra den hemresan när väl bonusplatser släpps.

Antagligen funkar det inte, men hade varit intressant att veta!
Du har fått upp en vanliga revenuebiljett som du kan köpa för poäng. Du kan ej applicera din 2-4-1 på en sådan bokning så det kommer ej gå. Se till att du är inloggad och sök sedan efter bonusbiljetter, de datum där det finns en färgad plupp så finns det vanliga bonusbiljetter. Så då får man boka ett sådant datum som man sedan kan ändra längre fram. Men om det är t.ex till Tokyo du vill ha biljetter så kommer det ej finnas några hemresor att boka då de ej är släppta än och din teori kommer ej fungera.

Där är man tvungen att ringa in för att boka hemresan och lägga till den till en befintlig bokning.
 

Maja

Medlem
Kan man sedan boka om hemresan själv online när business-award blir tillgängliga?
Jag tolkar din fråga som så att du har ringt in och lagt till en hemresa och nu vill du ändra den till ett annat datum online själv? Där går väl meningarna isär. Vissa har kunnat boka om själva vid en ren SAS-award även efter att kundtjänst har varit och petat i bokningen, medan andra aldrig har lyckats.

Har båda erfarenheterna själv, men det har alltid varit via FlyPremium då, och dessa bokningar verkar generellt vara lättare att ändra själv än 2-4-1-bokningar.
 

MLG55

Medlem
Jag gör ett försök att svara @MLG55
Först kan vi släppa antalet poäng och voucher och fokusera på huvudfrågan.
Kan man, när award-biljetter till ex CPH-HND släpps (330 dagar innan) boka dessa online OCH SAMTIDIGT boka en ”dummy-retur” (så det blir en ToR som man kan boka om online själv senare)? Nej, blir mitt svar. Om jag har fel vill jag också veta hur folk gör?
Du är inne på helt rätt spår. Precis så jag vill göra:D.....ser flertalet här inne som bokar business T/R till både Tokyo och LA

Då man måste hänga på låset kl 00:00 för att lyckas knipa dessa platser. Hur kopplar man då på business på hemresan.
Men man får väl göra som @gneken skrev och boka enkelresa och hoppas att de kan koppla på en hemresa på telefon.
Tänkte nån klurat ut hur man bokar både T/R utan kundtjänst inblandning.
Kan nån förklara hur man bokar en dummy? Och vad innebär det rent praktiskt?
 

MartinH

Medlem
Jag förstår! Tänkte mest på att slippa agenterna och göra allt själv online och själv boka hemresa 16:00 om de då släpps den tiden till min destination. :rolleyes:
Tror jag vet lite hur jag ska göra nu!



Då jag inte har tillräckligt med poäng för att testa och se om det fungerar.
Testbokade bara på skoj och fick utresa 50K och hemresa 54700 st.....totalt 159400 poäng för två.
Sen vet jag inte om det går att gå vidare till nästa steg till betalning eller om programmet säger att man inte kan boka så.

Ifall den går igenom så vet jag inte heller om man kan ändra den hemresan när väl bonusplatser släpps.

Antagligen funkar det inte, men hade varit intressant att veta!
Din fråga (frågor) är rörig och du får massa röriga svar.
@gneken har gett dig ett av två rätta alternativ för din situation, boka enkel utresa och ring in när det är dags för hemresan och hoppas att agenten hinner knipa platserna för dig innan alla andra här.
Finns ett alternativ till, när det är dags för att boka hemresan, avboka din utresa en stund innan och hoppas på att platserna kommer tillbaka (det brukar dom göra vid bokning långt ut) så kan du boka t/r själv. Detta kan du öva på själv med nån lättare destination, poängen kommer alltid tillbaka med en gång och numera kommer skatterna tillbaka som dom ska så det finns inget att förlora.
 

MLG55

Medlem
Tror kanske jag fattar nu:oops:

1. Häng på låset och boka 2 biz och applicera voucher
2. Ring kundtjänst när första retur resan släpps som bonus. Skit samma om det är ekonomi.
Nu har jag både ut och hem....även om jag inte ska resa hem den dagen.

3. Hänga på låset när jag vill resa hem och hoppas få biljett, eller testa nästa dag.
Kan jag göra detta själv online då allt är med SAS????
 
Toppen