Senaste nytt

Vilka parametrar tar du hänsyn till när du bokar en award?

Senator

Moderator
Hej!

Jag är intresserad av att veta vilka olika parametrar som du tittar på, och tar hänsyn till, när du väljer vart du ska boka en Bonusresa med Eurobonus?

Jag pratar alltså om resmålet, hur väljer du detta? Vad kollar du upp kring landet innan ni bokar?

Jag är alltså intresserad av att veta hur processen (i ditt huvud) ser ut, från att du har x antal poäng på kontot, tills att du har en resa bokad.

Edit: ...och när du väl har valt resmål, vad är du då intresserad av att veta om destinationen?

Väl mött!
Mattias

Mycket bra tråd som jag fnular lite till på i ren allmänhet.

Jag hör nog till den knasiga skaran som inte kollar var det finns award ledigt och bestämmer efter det. Känns ju som man begränsar sig själv till nya resmål.

Med det sagt så använder jag mina miles till dyra lokala destinationer oftast. Vill jag se tex Austin från nyc så bokar jag till 100 med award då det är riktigt bra bang for the buck. Eller intra Asien.

@Senator och jag hade en kväll lite tråkigt i HKG och tänkte att det skulle vara trevligt med en kopp te i Taipei och bokade CX business för båda över dagen till löjligt bra miles per $ ratio.

Så lite som @Kimmen00 vi bestämmer en destination med min fru eller bas. Finns det award dit , om nej då blir det revenue och sedan award från den basen.

Jag tror att om man låter awards styra där det alltid finns gott om biljetter (destinationer) så missar man andra ställen man skulle sett om man åkt revenue. Så kul är inte NYC eller SFO 7ggr.

Ja du, den där episka resa när vi hann upp till Taipei 101 samt lunch med min vapendragare i Taipei innan vi åkte tillbaka till HKG . Vilken lunch! Minns att vi var ensamma som OneWorld Emerald ombord i Business och fick service därefter.

Men du missar två andra episka episoder:

1. Vi sitter på Hilton LAX utan planer efter en blöt DCA-LAX flygning med American inklusive en ”Jag mötte Lassie” kändis som var så sjukt pratsam. Medan jag tränar på gymmet smider du planer på din iPad och vi hinner inte boka LAX-LAS som avgår om 55min med Avios, men den som avgår om 1:45 tar vi och checkar ut. Det blir vår ”What Happens in Vegas, Stays in Vegas” resa

2. Vi sitter och pillar naveln nere i Miami i början av januari ett år och hittar Avios med American Business till SJU. Också episk!

#innanfamilj
 
Last edited:

Kimmen00

Medlem
Jag tillhör skaran som numera måste ta hänsyn till sonens skollov och liknande så det blir så klart en begränsande faktor.

När jag väl hittat tillgänglighet spenderar jag relativt mycket tid för att hitta det rätta hotellet och en bra deal så klart.

Andra viktiga faktorer är som andra nämnt: väder (om det är regnperiod exempelvis), prisläge, växelkurs.

Gillar att äta gott så brukar ofta lika på vilka Michelin-restauranger som finns på destinationen.

Annat som man vill kolla upp är ju visumregler och liknande.

Jag glömde detta.. självklart begränsar/påverkar detta.
och detta påverkar även resmålet då vi behöver 4 platser i C, men med lite sökning/idogt arbete lyckas man nästan alltid komma dit man vill
 

LPC123

Medlem
Lite olika som styr beroende på om vi ska åka hela familjen 6st eller bara jag och frugan. Inte lätt att hitta 6st platser i C men det har gått faktiskt. Med frugan är det sol och god mat/dryck som styr val av destination.
 
Vi har hittills bara bokat dit SAS kan ta oss 4 i business BOS, PVG, EWR, MIA, ORD, IAH, IAD, LAX, SFO 1-2ggr årligen. Ibland vidare med separata biljetter. Men nu när alla räknas som vuxna så blir det nog andra bolag inom Star Alliance.
 

MrRob

Medlem
Jag/vi slökollar en del destinationsvideos på Youtube för att hitta nya resmål. Hittar man något så pratas det ibland ett par minuter om saken som sedan bordlägges tills den delen av världen återigen är på tapeten att besökas.

När väl resan är bokad brukar jag försöka förkovra mig i restaurangutbudet på platser vi kommer att besöka längs resan. Både bilder på t.ex. Tripadvisor och Youtubevideos brukar användas.

Eftersom frågan rör award-resor så brukar det främst bli fokus på avgångstid, mellanlandningar och val av flygbolag när det ska bokas. Flyger helst ut på förmiddagarna och mellanlandas det på någon flygplats längs vägen så föredrar jag två-tre timmars stopp än <90 minuter. Man hinner besöka en lounge eller två och ev. medresande barn får springa av sig lite.
 

Mr Basic

Medlem
Oj! När jag började fundera insåg jag vad många olika parametrar som vägs in. :eek:
Resmål, datum/väder, färdväg/bolag, läge/boende, visum/vaccin, aktiviteter/sevärdheter, mat.
På destinationen är jag mest intresserad av modern historia (1900->) och att se live sport. Är i mångt och mkt en ”city slicker”. :cool:
Har tidigare försökt prova minst ett nytt bolag vid varje award-resa men övergav denna tanke nu när SAS förbjöd möjligheten att söka leg för leg.
 

Mr Planning

Medlem
Att hitta ett resmål är prio 1, och det blir helst en ny plats jag inte besökt tidigare.
Den biten brukar dock inte vara några problem om man heter Mr Planning...:rolleyes:

Sedan så är det kul att prova nya flygbolag, men självklart så spelar flygplansmodellen och stolen roll.

Finns det möjlighet att hoppa av 24 h på vägen nånstans, så kan det vara intressant beroende på resmål.

Byten gillar jag inte om dom är för korta, eller för långa.
Det ska hinnas att besöka loungen & ta sig runt på flygplatsen utan att stressa, men i ärlighetens namn så är ingen lounge värd flera extra timmar.
Så ett perfekt byte är 3 timmar (beroende på flygplats) Kanske nån timme mer om det är en förstaklass resa.

Nuförtiden så är det bara resor västerut, eller söderut som gäller, då Asien är väldigt besökt redan (speciellt intressanta Award resmål)

Med det sagt så hoppas jag komma iväg till USA igen i sommar, (bokat) backup planen är Centralamerika nästa vinter.
 
Tack till alla er som tagit er tid att svara i denna tråd!
Ser gärna att ännu fler kommenterar, allt ifrån att man är helt ny i gemet till de rutinerade rävarna.

Hit me! :)
 
Toppen