Senaste nytt

Vilka parametrar tar du hänsyn till när du bokar en award?

Hej!

Jag är intresserad av att veta vilka olika parametrar som du tittar på, och tar hänsyn till, när du väljer vart du ska boka en Bonusresa med Eurobonus?

Jag pratar alltså om resmålet, hur väljer du detta? Vad kollar du upp kring landet innan ni bokar?

Jag är alltså intresserad av att veta hur processen (i ditt huvud) ser ut, från att du har x antal poäng på kontot, tills att du har en resa bokad.

Edit: ...och när du väl har valt resmål, vad är du då intresserad av att veta om destinationen?

Väl mött!
Mattias
 
Last edited:

Hubert

Medlem
Mina bonusresor har uteslutande gått till städer i USA. När jag hittat lämplig resa lägger jag tid på att hitta rätt hotell och bra restauranger i den ordningen.

Till sist undersöker jag shoppingen i närområdet. Mer eller mindre tid på detta beroende på om frun följer med eller inte. :)
 
Mina bonusresor har uteslutande gått till städer i USA. När jag hittat lämplig resa lägger jag tid på att hitta rätt hotell och bra restauranger i den ordningen.

Till sist undersöker jag shoppingen i närområdet. Mer eller mindre tid på detta beroende på om frun följer med eller inte. :)
Tack, intressanta aspekter!
 

Kimmen00

Medlem
Först brukar vi kolla olika resmål som vi vill till (Guam, Palau, Singapore, Vietnam etc). Sen kollar man upp hur det de facto GÅR att flyga dit med Star Alliance och när..
Vi brukar alltid ha poäng för att ha rullande res-schema med 2-3 resor per år med familjen (pre-covid). Normalt 2 st per år sker med 4 st 2-4-1 alt ibland med Miles&More.

Gäller det USA har vi tex kollat upp olika områden vi vill till.. det går ju alltid att komma dit inom USA i princip även om sista leget får bli i economy från ORD eller liknande. Annars har vi låtit Lufthansa Miles Bargain låtit styra vår semester då vi flög till Colorado 2 ggr 2019 för skidåkning i Rockies och sen roadtrip i western på sommaren då Lufthansa hade halva poängpriset på flyg i C till Denver. Samma när det var halva poängpriset till Austin. Då fick det bli sommar dit.
Vi har fortfarande bra med M&M-poäng kvar och om/när allt går igång igen och Lufthansa börjar erbjuda longhaul på deras bargains så kommer vi nyttja detta och hamna på ett sådant resmål, troligen i Staterna.

Sen kollar man upp olika hotell runt om, saker att göra, prisläget etc etc. Tex fick det bli Malaysia (med lite Singapore) 2017 på sommaren för det var så fördelaktig valuta och SÅ billigt i Kuala Lumpor. Lyxhotell med lounge, svit etc för knappa 1000 kr natten för oss 4.
 

sembl

Medlem
Jag hör nog till den knasiga skaran som inte kollar var det finns award ledigt och bestämmer efter det. Känns ju som man begränsar sig själv till nya resmål.

Med det sagt så använder jag mina miles till dyra lokala destinationer oftast. Vill jag se tex Austin från nyc så bokar jag till 100 med award då det är riktigt bra bang for the buck. Eller intra Asien.

@Senator och jag hade en kväll lite tråkigt i HKG och tänkte att det skulle vara trevligt med en kopp te i Taipei och bokade CX business för båda över dagen till löjligt bra miles per $ ratio.

Så lite som @Kimmen00 vi bestämmer en destination med min fru eller bas. Finns det award dit , om nej då blir det revenue och sedan award från den basen.

Jag tror att om man låter awards styra där det alltid finns gott om biljetter (destinationer) så missar man andra ställen man skulle sett om man åkt revenue. Så kul är inte NYC eller SFO 7ggr.
 

JacobGBG

Medlem
  1. Lämplig tidpunkt
    • Tillgängliga semesterdagar
    • Barnens lov/möjlighet att vara borta från skola
    • Väder/temp på destination (rekursiv med prio 2)
  2. Destination
    • Typ av semester (familj/weekend/långsemester)
    • Väder/temp (se punkt 1)
    • Attraktivt boende med bra facilities och restauranger
    • Aktiviteter/underhållning/upplevelser tillgängliga
    • Prisbild på destination, valutakurs
  3. Resan ditt/hem
    • Poängkostnad ställd till resklass
    • Komplexiteten i rutt (behövs kompletterande revenue flyg t.ex.)
    • Anpassning för sällskapet (barn/övrig släkt)
X-Faktor: Tillgänglighet på Awardplats
 

Big Birger

Medlem
Bra input i tidigare svar. :)

Kompletterar med stora evenemang som konserter eller matcher. Både för att kunna åka till ett stort evenemang, och för att kunna undvika om det är något som driver upp hotellpriser över det vanliga.
 

Samosaguas

Medlem
Jag tillhör skaran som numera måste ta hänsyn till sonens skollov och liknande så det blir så klart en begränsande faktor.

När jag väl hittat tillgänglighet spenderar jag relativt mycket tid för att hitta det rätta hotellet och en bra deal så klart.

Andra viktiga faktorer är som andra nämnt: väder (om det är regnperiod exempelvis), prisläge, växelkurs.

Gillar att äta gott så brukar ofta lika på vilka Michelin-restauranger som finns på destinationen.

Annat som man vill kolla upp är ju visumregler och liknande.
 
Jag stämmer in lite med några innan. Förr så ville jag alltid ha mest upplevelse per mile. Gärna First och så många stopp som möjligt. Nu tittar jag först på vilka ställen jag kan ta mig till och sedan väljer jag lite beroende på om dottern ska med. Ska dottern med kör vi få stopp och gärna business. Är min fru med kan vi tänka oss en omväg eller lite längre stopp för att få åka first. Skulle jag få chansen att åka själv så skulle jag direkt gå tillbaks till gamla goda tiden med konstiga stop och många ben......Speciellt efter detta året!
 

MLG55

Medlem
Min största insperationskälla har varit alla andras resor här på BC. Jag har plöjt igenom alla trådar från
Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2021 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
och alla andra reserapporter som ni skrivit.

Jag hade nog aldrig kommit till Bali utan dessa trådar. Det är inget resmål som jag haft på någon lista utan det var ni som fått mig till detta. Dessa trådar har varit otroligt hjälpsamma och gett mig nya spännande ideer på framtida resor.
 
Toppen