Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

Glenn E

Medlem
Jag får nog lösa in min retur på Oslo - Shanghai - Oslo med Lufthansa Första klass snart.
Första klass supporten sa för några månader sedan att jag måste använda returen senast fjärde januari så det ser mörkt ut.
Jag får väl anta att de inte förlänger biljettens giltighetstid.
Betalar de tillbaks pengar eller måste man nöja sig med en voucher?
Idag ringde jag Lufthansa första klass service center och hade tänkt lösa in returen eftersom agenten sade i föregående samtal att biljetten inte gick att förlänga efter 4 januari eftersom avresan var avklarad.
Jag fick frågan om jag ville boka om till i juli som hon hade i sina anteckningar.
Ja om det går gör jag gärna det sa jag.
Efter att ha pratat med sin chef ringde hon tillbaka till mig och sa att det går bra bara bokningsklassen är densamma (A) och att jag dessutom kan boka om igen gratis fram till,31 december 2021:)
Jag fick betala skatteskillnad på 138 kronor:)
Det blev Swiss via Zürich till Oslo.
Även om det inte var min mening blev detta en riktigt bra HUACA!:D
 
Hej,
Undrar från er som fått återbetalde biljetter med Lufthansa, hur länge fick ni vänta på pengarna? Säkert olika, men vore intressant att veta när jag ska börja tjata.......
 

011430121

Medlem
Jag har en biljett med LH till BKK, jag bokade om den innan flyget var inställt och nu är avresan i april, har varit information på LH hemsida att biljetter som var bokade efter 15 maj 2020 har varit ombokningsbara till och med den 31 januari 2021, idag har de ändrat och biljetterna är ombokningsbara till den 31 maj, men ombokning måste göras innan avresedatum och avresan måste ske senast den 31 dec 2021.
Bokningen är med LH ut och de har inte flugit till BKK på länge.
Hoppas att de kommer att ställa avgången så att jag kan få pengarna tillbaka.
 

Glenn E

Medlem
Idag ringde jag Lufthansa första klass service center och hade tänkt lösa in returen eftersom agenten sade i föregående samtal att biljetten inte gick att förlänga efter 4 januari eftersom avresan var avklarad.
Jag fick frågan om jag ville boka om till i juli som hon hade i sina anteckningar.
Ja om det går gör jag gärna det sa jag.
Efter att ha pratat med sin chef ringde hon tillbaka till mig och sa att det går bra bara bokningsklassen är densamma (A) och att jag dessutom kan boka om igen gratis fram till,31 december 2021:)
Jag fick betala skatteskillnad på 138 kronor:)
Det blev Swiss via Zürich till Oslo.
Även om det inte var min mening blev detta en riktigt bra HUACA!:D
Jaha och nu är avgången med Swiss från Shanghai redan inställd. De har flyg på tisdagar från Shanghai i juli. Lufthansa har ingen första klass då för de flyger men en 747-400.
Gissar på att biljetten är öppen igen nu och att jag kan boka lite vad som helst om jag vill resa på samma dag och dessutom inte i rabatterad första klass eftersom flyget blev inställt.
Har sett flyg via Hong Kong , Bangkok och Peking på den dagen eller dagen innan.
 

011430121

Medlem
Fick ett SMS från SAS att min anslutning till FRA var inställd och jag var ombokad dagen efter med LH till FRA och även min bokning FRA-BKK var flyttad en dag.
Kom ett nytt SMS nu att min flygning med SAS från ZRH till ARN var flyttad och nu till dagen efter och nu med LX.
Swiss hade senare lagt avgången från BKK till ZRH från klockan 13,00 till 22.50 vilket innebar att istället för att anlända ARN klockan 23 på söndag kväll var hemkomsten nu 12,30 på måndagen.
Oss emellan hade jag hoppats på att denna bokning skulle få någon ändring, vill inte sitta i karantän under hala vistelsen från fredag till söndag i slutet av april.

Ringde Lufthansa och hamnade hos en dam som jag tror satt i Indien, det lät så på hennes engelska, sa att hon hade hittat en resa med OS samma dag som jag var bokad med LH, men det fanns inget dagflyg hem på söndagen, jag sa att jag ville ha pengarna tillbaka, då frågade hon om jag inte ville ha en voucher i stället det kunde de erbjuda, jag sa att de har ställt in och ändrat mina flygningarna så enligt EU261/2004 så är jag berättigad till återbetalning. med en lätt suck sa hon att pengarna skulle komma till AMEX inom 7 arbetsdagar.

En tanke jag fick att de har någon ersättning privat om hen kan få kunden att acceptera att ta en voucher i stället för återbetalning hon var påstridig om att jag skulle ta en voucher.
 
Toppen