Senaste nytt

SAS policy för vad gäller för anställda i sociala medier

Förstår inte riktigt, hade inte SAS förbjudit honom att posta något från arbetstid? Förra veckan kom det upp en video med 350 från NYC.
 

majoren

Medlem
Jobbprat på sociala medier är känsligt. Det kan lätt bli fel. För privatanställda går lojalitetsplikten mot arbetsgivaren före yttrandefriheten. SAS har varit oerhört tillåtande gentemot de anställda gällande sociala medier, vilket inte visat sig vara hållbart i längden. Att en pilot i uniform med osedvanligt många följare framför kritik mot arbetsgivaren gör ju bara ont värre. Förstår att SAS tröttnade och satte ner foten. Med det sagt så är det bättre om arbetsgivare kan dra nytta extroverta, self-made PR-begåvade bland de anställda. Men det gäller att hitta former som fungerar.
 

Hachans

Medlem
Jobbprat på sociala medier är känsligt. Det kan lätt bli fel. För privatanställda går lojalitetsplikten mot arbetsgivaren före yttrandefriheten. SAS har varit oerhört tillåtande gentemot de anställda gällande sociala medier, vilket inte visat sig vara hållbart i längden. Att en pilot i uniform med osedvanligt många följare framför kritik mot arbetsgivaren gör ju bara ont värre. Förstår att SAS tröttnade och satte ner foten. Med det sagt så är det bättre om arbetsgivare kan dra nytta extroverta, self-made PR-begåvade bland de anställda. Men det gäller att hitta former som fungerar.

Yttrandefriheten gäller censur från stat, inte arbetsgivare. Man blir inte långvarig på någon arbetsplats om man börjar vädra bolagets smutstvätt i offentligheten.
 
Idag var han med på Nyhetsmorgon på TV4.

Landets mest populära pilot slutar
Inte så att han sticker under stol med varför han får sluta, så den där klausulen om att inte få berätta varför man blir friställd tappar ju sin poäng om man samtidigt berättar vad som INTE var orsaken...

Jag har alltid gillat Björn, men den senaste tidens soppa har fått mig att se på honom med andra ögon.
 

Juancarlos

Medlem
Inte så att han sticker under stol med varför han får sluta, så den där klausulen om att inte få berätta varför man blir friställd tappar ju sin poäng om man samtidigt berättar vad som INTE var orsaken...

Jag har alltid gillat Björn, men den senaste tidens soppa har fått mig att se på honom med andra ögon.
Haha, Kan bara instämma, tycker han skjöt sig själv i foten genom att vara bitter och tala ut i TV. Han sjönk som en sten i mina ögon.
 

Tonton

Medlem
Försöker hålla två tankar i huvudet samtidigt kring detta.

1. Tycker personligen det var helt rätt agerat av SAS. Den negativitet han spred nu sista månaderna var över den gräns jag hade accepterat som arbetsgivare.

2. Tråkigt att Björn försvinner. Tycker både hans videos, och små inslag om livet som pilot, har varit givande för mig som både kund och aktieägare. Det har också stärkt känslan av "närhet" till SAS som bolag.
 

mha321

Medlem
Inte så att han sticker under stol med varför han får sluta, så den där klausulen om att inte få berätta varför man blir friställd tappar ju sin poäng om man samtidigt berättar vad som INTE var orsaken...

Jag har alltid gillat Björn, men den senaste tidens soppa har fått mig att se på honom med andra ögon.
Tänker ungefär likadant.

Hans uttalande på slutet var rätt talande också. Det är viktigt i ett företag, som i en besättning, att ledaren säger ifrån och alla jobbar åt samma håll. Fast det gäller tydligen inte när det är någon annan som är ledare....
 

011430121

Medlem
Både Expressen och TV4 säger "Landes mest populära pilot" vad har de för käla som de har men inte uppger?
Ingen av media säger att de har bjudit in SAS och om de har gjord det varför har SAS tackat nej.

Jag har aldrig sett något video med Björn Pilot, men han har fått 3 minuters gratis reklam i en kommersiell TV kanal och berätta vad han skall ordna för kurser framöver, till och med säger han att han erbjudit sina tjänster till SAS, vilket några tittare förmodligen känns tryckt att anmäla sig till hans kurser.

Jag häpnar över att media sväljer detta bete som har lagts ut av någon, verkar inte finnas någon undersökning varför han har fått lämna SAS, enligt honom så säger han ju självklart att han inte får nämna något, men det är inte förbjudet för en journalist att "gräva" varför.
 
Toppen