Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

MTheC

Medlem
För att förtydliga: det är regionerna som tillhandahåller coronatest, och de organiserar detta lite olika, men finns alla på 1177.se. T.ex. kör region Stockholm ut prov med taxi, men bokningstrycket avgör om du får det hemskickat redan dagen efter eller inte. Alla regioner ska dock erbjuda de tester som FHM rekommenderar för inresande, och du betalar inte för det (annat än via skatten).
Är bekant med det och är just det som är ganska dysfunktionellt men i linje med svenska hanteringen av corona (har vänner som anlände från UK och då skulle ta test enligt reglerna men inte kunde gå några tider på över 2 veckor...).

Synd att man inte valt en smidigare hantering, säkerligen en del som då struntar i att isolera sig - hade varit bättre att göra det enkelt.
 

M.K

Medlem
Varrför är munskydd ett problem? En ärlig fråga. “Alla” använder det förutom i Sverige, Vitryssland och kanske något liknande land till. Jag blir alltid lite chockad över ignoransen vid hemkomst till stan, men fortsätter med skydd i matbutiker och i ev. kollektivtrafik mest av respekt för de äldre och svagare med vårt tokröda läge. Jag ska inte debattera detta nu, fel forum, men är faktiskt bara en vanesak, tänker knappt på det numera.

Till frågeställningen om flyg tror jag alltså att det har marginell betydelse för bokningar internationellt. Ett tips är bokning i C/plus för fortsatt maskfritt fika. ;)

Testkrav, andra reserestriktioner och lockdowns är det som avgör flygets recovery.
 

Sir Lemon

Medlem
Varrför är munskydd ett problem? En ärlig fråga. “Alla” använder det förutom i Sverige, Vitryssland och kanske något liknande land till. Jag blir alltid lite chockad över ignoransen vid hemkomst till stan, men fortsätter med skydd i matbutiker och i ev. kollektivtrafik mest av respekt för de äldre och svagare med vårt tokröda läge. Jag ska inte debattera detta nu, fel forum, men är faktiskt bara en vanesak, tänker knappt på det numera.

Till frågeställningen om flyg tror jag alltså att det har marginell betydelse för bokningar internationellt. Ett tips är bokning i C/plus för fortsatt maskfritt fika. ;)

Testkrav, andra reserestriktioner och lockdowns är det som avgör flygets recovery.
Plus 1 på det!
 

pep

Medlem
Nye regler ved Indrejse til Kastrup:
....indrejsende i Københavns Lufthavn skal igennem en obligatorisk lyntest, før de bliver sluppet igennem til paskontrollen.Efterfølgende skal de gå i 10 dages isolation. Det sker for at begrænse spredningen af nye og mere smitsomme varianter af coronavirus. Overholder man ikke kravet om isolation, kan man få en bøde på 3.500 kroner. Kravet gælder både indrejsende med dansk og udenlandsk statsborgerskab. Der er dog visse undtagelser, blandt andet børn, besætningsmedlemmer, og personer, der arbejder i grænselandet.
Se mere paa: Lufthavnspassagerer skal have lyntest og gå i isolation: 'Det er da irriterende' | Indland | DR
 

CardKing

Medlem
Nye regler ved Indrejse til Kastrup:
....indrejsende i Københavns Lufthavn skal igennem en obligatorisk lyntest, før de bliver sluppet igennem til paskontrollen.Efterfølgende skal de gå i 10 dages isolation. Det sker for at begrænse spredningen af nye og mere smitsomme varianter af coronavirus. Overholder man ikke kravet om isolation, kan man få en bøde på 3.500 kroner. Kravet gælder både indrejsende med dansk og udenlandsk statsborgerskab. Der er dog visse undtagelser, blandt andet børn, besætningsmedlemmer, og personer, der arbejder i grænselandet.
Se mere paa: Lufthavnspassagerer skal have lyntest og gå i isolation: 'Det er da irriterende' | Indland | DR



Info!
Jotack , jag landade på Kastrup idag och kan bekräfta samt upplysa om viktig info:


*dom har bla obligatoriska snabbtester nu.
Helt nytt sedan midnatt, så dom är helt tagna på sängen

Det är kö på flera hundra meter, som i sin tur gör att bland annat vi fick sitta kvar i planet!

*dom har alltså max antal personer i lokalen pga detta och det skapar exterma ledtider.


/Undertecknad kom med flight utifrån Schengen. Hade 1 fint PCR test som jag inte fick nytta av, då dom topsa alla med antigen. Missade anslutande tåg etc
 

Flyer722

Medlem
Någon här som har koll på hur det blir om jag bokar en resa från Frankfurt/Madrid för att sedan lägga till ett anslutningsflyg från Arlanda?
 

Tomas E

Medlem
Den brittiska transportministern (den minister som oftast tillkännager förändringar i karantänslistorna och inreseregler) har idag sagt till BBC att det är för tidigt för britterna att boka semesterresor till sommaren, både inrikes och utrikes resor, med tanke på de stora osäkerheterna kring utvecklingen.
Covid: Too soon to book holiday, minister warns - BBC News

P.g.a. oro för nya varianter håller Storbritannien/England (som fortfarande är i lockdown) på att successivt skärpa reglerna kring resor, trots nedgående antal Covid-fall. Igår tillkännagavs att kravet på Covid-test före inresa kompletteras med krav på test dag 2 och dag 8 under 10-dagarskarantänen. Möjligheten att komma ur karantänen genom att ta ett test på dag 5 finns kvar (då kommer man ur efter positivt provsvar, så typiskt efter 6-7 dagar), men tar inte bort kravet på ett nytt test dag 8. Så snart gäller 3-4 tester för inresa, kombinerat med 6-10 dagars karantän. 15 feb införs slutligen den "utlovade" hotellkarantänen (10 dagar till en kostnad om £ 1750) som är obligatorisk för inresande från ett 30-tal länder som pekats ut som särskilt risk för "variantimport". Och så skärps böter och hot om fängelse införs för de som försöker runda reglerna.
What are the new rules for testing and hotel quarantine? - BBC News

Man kan nog vara rätt säker på att det under kommande månader inte kommer att vara lättare att turistresa till Storbritannien än för dem själva att resa därifrån. Å andra sidan verkar upplägget sedan januari vara att till varje pris undvika att utlova lättnader som de senare måste backa på, eftersom det blev så pinsamt med alla "flipflops" i december-januari. Så förmodligen tar bl.a. transportministern i lite extra för att inte kunna anklagas för att ha lovat britterna att de kan åka på semester i sommar. Vi får helt enkelt se hur det ser ut om ett par månader.
 
Last edited:
Toppen