Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

bnr

Medlem
Vi utvärderar löpande om vi kan och bör öppna onlinebokningen för Star Alliance bonusresor. Det är fortsatt många sena ändringar och flygavgångar i vårt partnernätverk som ställs in på kort varsel och därför hänvisar vi våra kunder till vår kundservice för att boka nya resor eller boka om dem via SAS kundservice. Grundregelverket för bonusresorna har inte ändrats, men på grund av förändrade trafikprogram hos våra Star-partners kan det vara svårare att hitta bonusresor till vissa destinationer.
Med andra ord så vill de hålla bokningsvolymerna nere för att slippa framtida samtal/ärenden om ändringar?
Vad har "många sena ändringar och flygavgångar i vårt partnernätverk som ställs in på kort varsel" att göra med hur (online/telefon) en resa bokas?

Den stora utmaningen just nu är platstillgång och det osäkra pandemiläget i världen. Totalt sett har vi nu många fler medarbetare som snabbare kan serva de många EuroBonus/AMEX medlemmarna till nya bonusresor. Det kommer vara extra värdefullt när vi närmar oss voucher deadlines.
"Vi har en åker som vi behöver skörda. Tidigare hade vi fem skördetröskor som fungerade bra.
Nu har vi 20 skördetröskor, tre av dem saknar ett däck, två av dem börjar brinna då och då, fyra av dem har inget skärbord och en vill inte starta.
Men vi har många fler skördetröskor!!!"

Våra vouchers följer samma regler och villkor som att boka bonusresor på SAS och Star Alliance. Skillnaden är endast priset man betalar. Våra villkor och regler finns att läsa här:
Synd bara att deras fina medarbetare konsekvent gör olika tolkningar av "samma regler och villkor".
 

bnr

Medlem
Har en teori om problemet med att dom inte ser platser när dom söker på hela sträckan ARN-XXX-XXX beror på om bytestiden nånstans är längre än 2-3h. Ett stopp över natt tex i IST är bara att glömma. Samma problem vet vi ju fanns på SAS webbokning för *A. Är jag fel ute?
Ska inte vara några problem alls enligt Freja Annamatz, PR-ansvarig SAS Sverige. Allt är frid och fröjd. ;)

Våra vouchers följer samma regler och villkor som att boka bonusresor på SAS och Star Alliance. Skillnaden är endast priset man betalar. Våra villkor och regler finns att läsa här:
Star Alliance-bonus | SAS
Villkor den 31 oktober 2020 | SAS

Från Star Alliance-bonus | SAS
SAS skrev:
2.12 Reseuppehåll. Reseuppehåll, dvs. uppehåll som varar längre än 24 timmar, är inte tillåtna för vare sig utresan eller hemresan med Star Alliance-bonusbiljetter.
 

Tveket

Medlem
Idag skulle jag boka om en befintlig *A-bokning. Jag har kollat tillgänglighet via Expertflyer och United.

Samtal 1: Ber agenten kolla hela sträckan på de datum som jag önskar. "Finns inget". Ber honom kolla det långa benen ut och hem. "Finns inget, iaf inte till Euorobonus". Känner att det här inte kommer att ge något och tackar för att han tittade iaf.

Samtal 2. Ber nästa agent kolla hela sträckan på de datum jag önskar "Finns tyvärr inget", varken ut eller hem. Säger till agenten "Jag kanske börjar från X (start på ben 2) istället för ARN jag kan ju alltid köpa den sträckan separat". "Ja den finns i business"....sen rullar det sakta över till en vanligt leg för leg bokning. Ca 10 minuter senare är resan inlagd. Dock med brasklappen "Jag ska bara kolla med mina kollegor innan jag kan biljettera den, återkommer imorgon". Så får väl sitta på helspänn i några timmar :)
 

zippan

Medlem
Här kommer svar från SAS på frågor som vi har ställt..

Fråga 2: ändringar i bokning av bonusresor med s.k. SAS/Amex 2-for-1 vouchers
Lite kontext för din del här är viktig. Det är väl inget som våra medlemmar bryr sig mer om än just möjligheten att boka resor med denna mytomspunna voucher som är kopplat till användande av SAS Amex Elite kortet. Våra medlemmar har historiskt brutit ryggen för att hitta perceptivt högsta värde. Innan krisen låg ansvaret för att boka detta hos en SAS specialavdelning i Tallinn. Denna avdelning var ohört uppskattat både då de var sjukt kompetenta och samtidigt service-minded. Sedan oktober verkar detta ha ändrats och just nu verkar det vara helt villkorligt vad det är som gäller helt beroende av vem som svarar i telefonen, vart man ringer och vilken tid på dygnet. Det har funnits andra tider när snabba ändringar vad som gäller har blivit gjorda, men just nu verkar det väldigt svårt att få reda på vad det är som gäller. Lite mer kött på benet finns här: SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över för tillfället | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor Mycket att läsa men från sidan 10 börjar det matnyttiga. Notera att Amex VDn Fredrik Sauter börjar få ganska många mail till sig om detta.

Flerparten av våra medlemmar har förståelse att läget är allvarligt, men som sagt det finns ett uppdämt behov och nu en rädsla att dessa vouchers kommer försvinna sista mars. Så vi har några enkla frågor:

2a) Trots dessa tider, borde det inte vara mer kostnadseffektivt för SAS att öppna upp online-bokningen igen? Framförallt för resor som äger rum efter 2021-07-01?

Vi utvärderar löpande om vi kan och bör öppna onlinebokningen för Star Alliance bonusresor. Det är fortsatt många sena ändringar och flygavgångar i vårt partnernätverk som ställs in på kort varsel och därför hänvisar vi våra kunder till vår kundservice för att boka nya resor eller boka om dem via SAS kundservice. Grundregelverket för bonusresorna har inte ändrats, men på grund av förändrade trafikprogram hos våra Star-partners kan det vara svårare att hitta bonusresor till vissa destinationer.

Vi beklagar att det är svårare att hitta resor för närvarande och det är glädjande att våra medlemmar längtar att flyga ut i världen, så fort det blir möjligt att resa igen.


2b) Kan någon klargöra vem det är som skall boka resor kopplat till dessa vouchers? Cypern? Sveg?

Det hanteras av vår kundtjänst i Sverige, som man når via samma AMEX 2-1 telefonnummer som tidigare.

2c) Hur skall SAS kvalitetssäkra så att Eurobonusmedlemmar/AMEX-kunder får en bra kundupplevelse som är konsekvent oavsett vem som svarar hos kundtjänst?

Våra kundtjänstmedarbetare har kompetens att boka EuroBonus awardresor och det inkluderar resor med AMEX 2-1 voucher. Den större andelen mer långväga resor med SAS och STAR Partners som ofta förekommer med AMEX 2-1 erbjudandet fortsätter vi att fokusera på. Den stora utmaningen just nu är platstillgång och det osäkra pandemiläget i världen. Totalt sett har vi nu många fler medarbetare som snabbare kan serva de många EuroBonus/AMEX medlemmarna till nya bonusresor. Det kommer vara extra värdefullt när vi närmar oss voucher deadlines.

2d) Kan SAS tänka sig att publicera transparanta och tydliga villkor vad man får boka med en sådan voucher? NOT: detta finns hos de flesta andra bolag

Våra vouchers följer samma regler och villkor som att boka bonusresor på SAS och Star Alliance. Skillnaden är endast priset man betalar. Våra villkor och regler finns att läsa här:

Star Alliance-bonus | SAS

Villkor den 31 oktober 2020 | SAS

2e) Vad kan våra medlemmar på BC göra för att underlätta för SAS i nuvarande läget, samtidigt känna sig trygga att ingen förlorar voucher/poäng?

Pandemin drabbar oss alla och i allra högsta grad flygbranschen så vi hoppas att våra lojala kunder har överseende och tålamod med de justeringar i erbjudandet vi har behövt göra. Vår ambition är inte att försämra för våra medlemmar men vissa förändringar och åtgärder är nödvändiga för ett fortsatt välmående lojalitetsprogram och flygbolag. Vi har förlängt vouchers i flera omgångar, men 2020 års vouchers kommer tyvärr inte förlängas ytterligare utan om man vill använda sin voucher så uppmuntrar vi våra kunder att boka en bonusresa på SAS eller Star Alliance, och påminner om att resor kan bokas 330 dagar i förväg (eller ibland mer eller mindre beroende på flygbolag).

Vi säger tack till Freja Annamatz, PR-ansvarig SAS Sverige som har besvarat frågorna.
Vilket skojarsvar från SAS. Har du skickat tillbaka något, att de inte svarade på frågorna?
 

Mr Planning

Medlem
Instämmer med övriga, bra jobbat @Senator

Är det någon liknande kommunikation/frågeställning som är inledd med AMEX?

Hade varit kul att få höra deras svar angående deras samarbetspartner...
 

JPE

Medlem
Har en teori om problemet med att dom inte ser platser när dom söker på hela sträckan ARN-XXX-XXX beror på om bytestiden nånstans är längre än 2-3h. Ett stopp över natt tex i IST är bara att glömma. Samma problem vet vi ju fanns på SAS webbokning för *A. Är jag fel ute?

Det går att hitta med längre stopp men de får jobba lite. När jag ringde fick han skrolla/byta sida bra länge innan han hittade det jag sökte, och det var mitt tredje samtal. De andra jag pratade med hittade inte trots att jag sa att det var med långt stopp. Så om de inte hittar kan det mycket väl bero på ren lathet/okunskap.
 

Mr Basic

Medlem
Här kommer svar från SAS på frågor som vi har ställt..

Fråga 2: ändringar i bokning av bonusresor med s.k. SAS/Amex 2-for-1 vouchers
Lite kontext för din del här är viktig. Det är väl inget som våra medlemmar bryr sig mer om än just möjligheten att boka resor med denna mytomspunna voucher som är kopplat till användande av SAS Amex Elite kortet. Våra medlemmar har historiskt brutit ryggen för att hitta perceptivt högsta värde. Innan krisen låg ansvaret för att boka detta hos en SAS specialavdelning i Tallinn. Denna avdelning var ohört uppskattat både då de var sjukt kompetenta och samtidigt service-minded. Sedan oktober verkar detta ha ändrats och just nu verkar det vara helt villkorligt vad det är som gäller helt beroende av vem som svarar i telefonen, vart man ringer och vilken tid på dygnet. Det har funnits andra tider när snabba ändringar vad som gäller har blivit gjorda, men just nu verkar det väldigt svårt att få reda på vad det är som gäller. Lite mer kött på benet finns här: SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över för tillfället | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor Mycket att läsa men från sidan 10 börjar det matnyttiga. Notera att Amex VDn Fredrik Sauter börjar få ganska många mail till sig om detta.

Flerparten av våra medlemmar har förståelse att läget är allvarligt, men som sagt det finns ett uppdämt behov och nu en rädsla att dessa vouchers kommer försvinna sista mars. Så vi har några enkla frågor:

2a) Trots dessa tider, borde det inte vara mer kostnadseffektivt för SAS att öppna upp online-bokningen igen? Framförallt för resor som äger rum efter 2021-07-01?

Vi utvärderar löpande om vi kan och bör öppna onlinebokningen för Star Alliance bonusresor. Det är fortsatt många sena ändringar och flygavgångar i vårt partnernätverk som ställs in på kort varsel och därför hänvisar vi våra kunder till vår kundservice för att boka nya resor eller boka om dem via SAS kundservice. Grundregelverket för bonusresorna har inte ändrats, men på grund av förändrade trafikprogram hos våra Star-partners kan det vara svårare att hitta bonusresor till vissa destinationer.

Vi beklagar att det är svårare att hitta resor för närvarande och det är glädjande att våra medlemmar längtar att flyga ut i världen, så fort det blir möjligt att resa igen.


2b) Kan någon klargöra vem det är som skall boka resor kopplat till dessa vouchers? Cypern? Sveg?

Det hanteras av vår kundtjänst i Sverige, som man når via samma AMEX 2-1 telefonnummer som tidigare.

2c) Hur skall SAS kvalitetssäkra så att Eurobonusmedlemmar/AMEX-kunder får en bra kundupplevelse som är konsekvent oavsett vem som svarar hos kundtjänst?

Våra kundtjänstmedarbetare har kompetens att boka EuroBonus awardresor och det inkluderar resor med AMEX 2-1 voucher. Den större andelen mer långväga resor med SAS och STAR Partners som ofta förekommer med AMEX 2-1 erbjudandet fortsätter vi att fokusera på. Den stora utmaningen just nu är platstillgång och det osäkra pandemiläget i världen. Totalt sett har vi nu många fler medarbetare som snabbare kan serva de många EuroBonus/AMEX medlemmarna till nya bonusresor. Det kommer vara extra värdefullt när vi närmar oss voucher deadlines.

2d) Kan SAS tänka sig att publicera transparanta och tydliga villkor vad man får boka med en sådan voucher? NOT: detta finns hos de flesta andra bolag

Våra vouchers följer samma regler och villkor som att boka bonusresor på SAS och Star Alliance. Skillnaden är endast priset man betalar. Våra villkor och regler finns att läsa här:

Star Alliance-bonus | SAS

Villkor den 31 oktober 2020 | SAS

2e) Vad kan våra medlemmar på BC göra för att underlätta för SAS i nuvarande läget, samtidigt känna sig trygga att ingen förlorar voucher/poäng?

Pandemin drabbar oss alla och i allra högsta grad flygbranschen så vi hoppas att våra lojala kunder har överseende och tålamod med de justeringar i erbjudandet vi har behövt göra. Vår ambition är inte att försämra för våra medlemmar men vissa förändringar och åtgärder är nödvändiga för ett fortsatt välmående lojalitetsprogram och flygbolag. Vi har förlängt vouchers i flera omgångar, men 2020 års vouchers kommer tyvärr inte förlängas ytterligare utan om man vill använda sin voucher så uppmuntrar vi våra kunder att boka en bonusresa på SAS eller Star Alliance, och påminner om att resor kan bokas 330 dagar i förväg (eller ibland mer eller mindre beroende på flygbolag).

Vi säger tack till Freja Annamatz, PR-ansvarig SAS Sverige som har besvarat frågorna.
@Senator
Tack för att du tog dig tid att ställa dessa frågor. :)
Tyvärr blev det ett ”icke-svar” och en massa floskler från SAS. Blev dock varken förvånad eller besviken då mina förväntningar var extremt låga. :cool:
 
Har svårt att se att det hjälper, dessvärre. Det är ju något som måste informeras om internt för att de ska förstå. Att vifta med papper framför någon som inte delar samma världsbild är bara negativt för det egna blodtrycket.
Det har du helt klart en poäng i... Men om tillräckligt många viftar med det där pappret så kanske det börjar hända något internt (de lär ju tröttna på det tillslut tänker jag - alternativt så fortsätter de med att klicka oss...)?
 

Mrs M

Ny medlem
Vi har idag lyckats boka en bonusresa januari 2022 och har gjort en udda notering vid våra samtal för att boka. De i personalen som svarar med sitt namn har alla kunnat hitta resor åt oss och varit hur trevliga som helst. De som svarar utan namn har bara svarat oss att det finns inga bonusresor ALLS så här långt ifrån utresedagen. Väldigt icke proffsig undersökning från vår sida, men vi undrar varför det kan vara så. Skulle gissa att vi ringt 7-8 samtal angående den här resan. Onödig info men spännande att höra om någon annan upplevt samma fenomen.
 
Toppen