Senaste nytt

Maple Leaf Lounger Europa

Senator

Moderator
Om ni hade fått välja hade det då blivit Maple Leaf Lounge i London, Paris eller Frankfurt? Eller är det same same?

Jag kan inte svara på just den frågan eftersom jag inte har besökt någon av dessa. Men jag antar att du tittar på Air Canada till Toronto från dessa tre flygplatser.

Jag hade prioriterat ett par andra saker innan detta beslut:
1. Vilket flygplan är det på rutten till YYZ?
2. Är det SAS Plus eller Lufthansa Business på connection?
3. Hur ser transfer ut?

Spontant hade jag valt bort CDG av följande anledningar:
1. Byte av terminal på CDG
2. SAS Plus

Både loungen i FRA och LHR är relativt nya. Båda flygplatser har en hyfsat bökig transit. FRA landar du normalt på A/Z och Maple Leaf finns i B. En rejäl promenad. Samma kommer troligtvis hända i LHR.

Jag hade valt den rutt med bäst kärra över pölen. Undvik allt som heter A330 på Air Canada. Dreamliner eller B77W är att föredra med liten edge till Dreamliner.
 

JoNi

Medlem
Stort tack! Toppentips. Helt rätt, till Toronto. Från Frankfurt är det 787-9, Lufthansa ner (från ARN).
 

sandek

Medlem
Jag kan inte svara på just den frågan eftersom jag inte har besökt någon av dessa. Men jag antar att du tittar på Air Canada till Toronto från dessa tre flygplatser.

Jag hade prioriterat ett par andra saker innan detta beslut:
1. Vilket flygplan är det på rutten till YYZ?
2. Är det SAS Plus eller Lufthansa Business på connection?
3. Hur ser transfer ut?

Spontant hade jag valt bort CDG av följande anledningar:
1. Byte av terminal på CDG
2. SAS Plus

Både loungen i FRA och LHR är relativt nya. Båda flygplatser har en hyfsat bökig transit. FRA landar du normalt på A/Z och Maple Leaf finns i B. En rejäl promenad. Samma kommer troligtvis hända i LHR.

Jag hade valt den rutt med bäst kärra över pölen. Undvik allt som heter A330 på Air Canada. Dreamliner eller B77W är att föredra med liten edge till Dreamliner.
Har dom inte börjat stoppa in nya grejerna på a330?

För övrigt så är Maple loungen i FRA helt ok.
 
Maple leaf lounge i Frankfurt är stängd tillsvidare. Man kan nog förvänta sig att den kommer fortsätta att vara det tills det är tillåtet att servera förtäring i loungen.
 

FF#1

Medlem
OBS, detta gäller under icke pandemi, har av naturliga skäl inte varit i någon av dem under pandemin.

Om vi bara tittar på Loungerna så säger jag London, där har man förutom Maple leaf en bunt andra trevliga lounger ( om man nu kommer in i dem) så som United och Singapore Airlines. Det är en bit att gå från A gates till B gates men åt det "rätta" hållet så finns det rulltrappor och band, värre om man är där för skojs skull och måste springa tillbaka lätt överförfriskad...

Inget fel på den i Frankfurt heller men inte lika vass som den på Heathrow, och då är ju grannarna ännu bättre.
 

JoNi

Medlem
Hm jag har en sak i denna tråden som jag inte lyckas söka fram, men ringer om imorgon, om ni inte redan bra svar som ni alltid har....

Resan blev SAS från ARN-FRA, sedan FRA-YYZ (Toronto) och YYZ-CUN.

Layovern i Toronto blir 12 timmar och jag läste att om man har en layover med Air Canada som är över 6 timmar kan man få hotellrum.

Min fråga är då om jag har rätt till det, trots det är en awardresa, trots allt är bokat via SAS? Jag har loggat in på både SAS och Air Canada, men på Air Canada är just layoverknappen gråmarkerad och på SAS finns ingen.

Är det någon som vet vad som gäller? Om inte ringer jag imorgon så kan jag klistra in svaret här sedan om någon i framtiden har samma undran....
 

Senator

Moderator
Hm jag har en sak i denna tråden som jag inte lyckas söka fram, men ringer om imorgon, om ni inte redan bra svar som ni alltid har....

Resan blev SAS från ARN-FRA, sedan FRA-YYZ (Toronto) och YYZ-CUN.

Layovern i Toronto blir 12 timmar och jag läste att om man har en layover med Air Canada som är över 6 timmar kan man få hotellrum.

Min fråga är då om jag har rätt till det, trots det är en awardresa, trots allt är bokat via SAS? Jag har loggat in på både SAS och Air Canada, men på Air Canada är just layoverknappen gråmarkerad och på SAS finns ingen.

Är det någon som vet vad som gäller? Om inte ringer jag imorgon så kan jag klistra in svaret här sedan om någon i framtiden har samma undran....
Kolla först om du uppnår alla krav här:
Air Canada Stopover Program

You’ll be offered the Air Canada Stopover option when you purchase a one-way or round-trip ticket (any fare) at aircanada.com or through your travel agent, provided:

You complete your booking at least 96 hours before your flight’s scheduled departure time.
You’re travelling on an Air Canada-coded flight operated by Air Canada or Air Canada Rouge, or an Air Canada Express flight operated by Jazz, Sky Regional or Exploits Valley Air Services Ltd.
Your itinerary includes at least one city outside Canada or the U.S. as well as a connection in Toronto, Montréal or Vancouver of over 6 hours
Note: You must be 21 years of age or over to check-in at most Canadian hotels.

The Air Canada Stopover option is not available for:

Multi-city itineraries
Group bookings
Bookings which include an open-jaw segment.
An open jaw segment is one in which you are either travelling to one city and continuing onward from another, or departing from one city but returning to another.
 
Toppen