Senaste nytt

Rickard Gustafson lämnar SAS

ZZZebra

Medlem
Som flera andra här hoppas jag på att man inför A321LR till LPA, hoppas kan man ju:rolleyes:

Jag hoppas vidare på att en ny Vd på SAS återskapar en ”riktig” business klass inom Europa i enlighet med de övriga stora bolagen. SAS har ju lyckats införa en mycket bra service och serviceutbud på långlinjerna, så visst kan man. Det är ju inte alls för komplicerat,
- bättre mat på bricka och förpassa boxen till världens ände
- blocka mittstolen i business
- ta med den goda serviceandan från långlinjerna

Detta koncept har tidigare fungerat på SAS och kommer att fungera igen.

Mina fetningar...

Jag hoppas att du har rätt. Men när jag läser den ena analysen efter den andra så förutspår ofta såväl företagsledare som de i flygbranschen att affärsresandet kommer att gå ner ganska rejält. Finns många bolag som sett att de sparat in stora summor på minskat resande samtidigt som man kunnat upprätthålla verksamheten med digitala möten och andra hjälpmedel. Jag tvivlar även på att betalningsviljan hos privatresenärer för bra business är tillräckligt stor i Skandinavien.

Sedan tror jag att uttryck som "det är ju inte alls för komplicerat" eller "hur svårt kan det vara" inte gäller för SAS tyvärr...
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Homer

Medlem
Carsten Dilling, styreleder i SAS, i et intervju med E24.:

– Når det gjelder SAS er nasjonalitet ofte et samtaletema. Blir det en dansk eller norsk sjef denne gangen?

– I min tid i styret, og i forhold til styresammensetning, har vi mer og mer satt kompetanse i førsterekke og nasjonalitet i andre rekke. Det er ingen politisk agenda her og det har ikke kommet noen signaler fra våre eiere om at en ny sjef skal ha en viss nasjonalitet, sier Dilling.

– Men det blir en skandinaver?

– Kanskje, sier Dilling og humrer.

– Det viktigste er at vi skal ha en profil som virkelig forstår lederskap. Utover det er bransjekunnskap og -teft helt sentralt, fortsetter Dilling og understreker at han er åpen for noen utenifra bransjen som kan ta med seg nye ting inn.

Spekulasjonene er i gang
Selv om styrelederen ikke vil gi noen hint om hvem som kan være aktuelle kandidater er spekulasjonene i gang.

Både nåværende driftsdirektør Simon Pauck Hansen og de tidligere norske SAS-direktørene Robin Kamark og Eivind Roald er blant navnene som sirkulerer. Listen over potensielle kandidater i Skandinavia omfatter også en rekke andre kjente og ukjente navn i bransjen.

Nå starter styret jakten på ny SAS-sjef: – Det er en beklagelig timing – E24





SAS-pilotene etter sjefens overraskende avgangsvarsel: – Dette kan gi noen muligheter – E24
 
Dom verkar hittat tre st kandidater till posten som VD på SAS. En spanjor, Tysk eller en Holländare Avianca, Austrian eller BA
Bakom betalvägg tyvärr.

SAS uppges ha identifierat tre kandidater till vd-posten
De tre kandidaterna är den tidigare British Airways-vd:n Alex Cruz, Alexis von Hoensbroech som för närvarande är vd för Austrian Airlines och sydamerikanska Aviancas vd Anko van der Werff.

SAS har avböjt att kommentera uppgifterna.

Dagens Næringslivs källor uppger att ett besked i frågan kan komma att lämnas i inledningen av veckan.
 
Toppen