Senaste nytt

Tips om Covid-9/Coronatest i Stockholm för resor

Bamse35

Medlem
Fråga till er som rest under coronatider med friskhetsintyg;

Befinner mig i Stockholm, rekommenderas/avrekommenderas någon klink särskilt utifrån erfarenhet?
Antar att en av parametrarna är klinker som levererar svar så snabbt som möjligt för att ha tid över till att kunna avboka biljetten vid positiv diagnos.
 

lucasd

Medlem
Fråga till er som rest under coronatider med friskhetsintyg;

Befinner mig i Stockholm, rekommenderas/avrekommenderas någon klink särskilt utifrån erfarenhet?
Antar att en av parametrarna är klinker som levererar svar så snabbt som möjligt för att ha tid över till att kunna avboka biljetten vid positiv diagnos.
Det är jättesvårt att rekommendera någon klinik. Vilken som fungerar för dig påverkas ju av till vilket land du ska resa. Till Danmark krävs det ju nu ett prov taget max 24h innan boarding om en flyger, vilket flera kliniker kan ha svårt att leverera beroende på vilken dag flyget går osv.
 
Ska inte "misskredda" någon klinik men vill säga några saker:
1. Bara för att dom finns med på Folkhälsomyndighetens lista så betyder det inte att dom är bra
2. Läs det finstilta noga. Ställ frågor om du inte får helt klart för dig när testresultatet kommer levereras. Även om svar utlovas "kvällen dagen efter testet tas" kan det ta 48h innan provsvar kommer. Kolla så att testet går att avboka om du tex blir sjuk.
3. Boka tid så att det matchar med den tid då du kommer behöva visa testet. Tex om flyget avgår 10.00 så ta då testet på morgonen 2 dagar innan
4. Betala inte i förskott. Betala på plats hos testutföraren.
5. Se till så att hotell/hyrbilar etc går att avboka om ditt test skulle visa sig positivt och du inte kan resa. Tyvärr har ju många visat sig ha haft corona helt utan symptom.
6. Boka tid så långt i förväg du kan. Chansa inte. Särskilt innan skolloven kommer det bli fullt på alla kliniker.
 

Bamse35

Medlem
Ska inte "misskredda" någon klinik men vill säga några saker:
1. Bara för att dom finns med på Folkhälsomyndighetens lista så betyder det inte att dom är bra
2. Läs det finstilta noga. Ställ frågor om du inte får helt klart för dig när testresultatet kommer levereras. Även om svar utlovas "kvällen dagen efter testet tas" kan det ta 48h innan provsvar kommer. Kolla så att testet går att avboka om du tex blir sjuk.
3. Boka tid så att det matchar med den tid då du kommer behöva visa testet. Tex om flyget avgår 10.00 så ta då testet på morgonen 2 dagar innan
4. Betala inte i förskott. Betala på plats hos testutföraren.
5. Se till så att hotell/hyrbilar etc går att avboka om ditt test skulle visa sig positivt och du inte kan resa. Tyvärr har ju många visat sig ha haft corona helt utan symptom.
6. Boka tid så långt i förväg du kan. Chansa inte. Särskilt innan skolloven kommer det bli fullt på alla kliniker.

Tack för svar.
Var du nöjd med klinken du använde för din resa nyligen? Ser att de har rabatterbjudande nu :)
 
GP namnger kliniken i gårdagens reportage.
Ja man undrar ju lite hur det går till med dom här privata labbtesterna. Det är ju brist på labbkapacitet nu. Stora pengar att tjäna. Jag fick inte mitt intyg inom utlovad tid, men när jag tjatade lite så dök det upp. Dessutom blir ju ingen som ska ut och resa sur för ett negativt test. Och om det sen visar sig att personen ändå var smittad går det ju att skylla på att hen kan ha fått viruset 5 min efter testet. Hum...
 

Bamse35

Medlem
Har nu avklarat coronatestet i Stockholm. Jag använde mig av idr.medical.se efter att jag kollat på flertal ställen som erbjuder tester på FHM:s hemsida. Jag ringde dem innan och blev trevligt bemött på telefon där personen tog sig tid för att förklara hur de hanterar diverse problem. Det är ju lätt att folk blir stressade när man inväntar resultat i och med att man kanske behöver tid för att kunna avboka en biljett vid positivt testresultat.

Testerna utförs på olika platser i Stockholm, samlas ihop på eftermiddagen för att plockas upp av Posten för att sedan köras till Arlanda och därefter flygas ner till Göteborg, till deras labb. Min första fundering var att men... vinter, snöstorm, missat flyg till Göteborg = problem.
Personen försäkrade mig om att de har backup planer för sånt och nämnde att i sådant fall så kör man ner testerna omgående. Jag fick verkligen intrycket av att de var medvetna om hur känsligt det är med tiden och att kunderna behöver svar så snabbt som möjligt. Så att höra att de verkligen hade tänkt ut hela den logistika biten med "fail safes" vid flygförseningar gjorde att jag kände mig säker att använda deras tjänster.

Test togs lunchtid Fredag, svar Lördag kl 19.
Supernöjd, rekommenderas.
 
Toppen