Senaste nytt

Dbodenfo

Medlem
Underhållande och bra skrivet. Känner till de där muttrande holländarna allt för väl. ”För att tro att de kan så mycket kan de förvånansvärt lite...”
 

Berglund

Medlem
- ALL IN -

Det var ju en sak till. Jag underlät att berätta detaljerna om det där telefonsamtalet, ni vet, det där som jag ringde från Priviumloungen den 6 september 2020:
När jag satt där i Priviumloungen på söndagskvällen den 6 september, klockan var strax efter klockan 18:00, med mitt nyupphällda glas vin och min dator i knät, djupt nersjunken och skönt tillbakalutad i vilstolen vid brasan, mätt och lite lagom trött efter dagens öden och äventyr hitintills. Då tog jag fram min telefon, slog in ett välbekant nummer och tryckte på den gröna knappen...


Amsterdam Schiphol Airport - AMS
Söndag den 6 september 2020


Det hann gå tre-fyra signaler.
-"A very good evening Mr. Berglund, what can I do for you today?" svarade Flying Blue agenten på Platinum Service Line.
Han fortsatte, utan att jag hann säga något:
-"Is this regarding your current trip back to Stockholm tonight?"

Jag tyckte att jag kände igen rösten men vågade inget säga utan talade istället om för honom att nej, det här gällde en ny resa.
-"No problem Sir, I am here to help. Where would you like to go?"

Här måste jag igen berömma Flying Blue och framför allt PSL, med specialiserade agenter, hårt drillade i bokningssystemen och med bra datorstöd så de får upp alla detaljer om mig direkt när jag ringer in. Inget trams med att ange namn, Flying Blue nummer eller annat. Allt utom mitt kreditkortsnummer finns lätt tillgängligt på deras skärm.

-"I'd like to price out a potential booking, with a bit of, ehhh, let's say *complicated routing*, are you up for some digging?" frågade jag, i ett försök att få över honom på min sida.
-"Of course, happy to help!" svarade den rappa agenten. Jag visste att nu, nu var jag framme vid det avgörande ögonblicket:
Det finns en vändpunkt i alla historier, där något avgörande sker. Det här - var ett sådant ögonblick.


- - - ALL IN - - -


Jag hade räknat, kollat och känt efter långt in i själ och hjärta. Hur mycket orkar jag? Hur trött är jag verkligen? Skulle jag orka hantera problem om det verkligen går snett längs vägen? Var det här vettigt eller ren galenskap? Jag hade också tagit en lång och hård diskussion med min Spargris som inte alls var sugen på att släppa ifrån sig några av mina sparslantar. Det hade ju gått så bra med de här tre resorna. Möjligheten att kvalificera sig för något som bara Air France KLMs topp 1000-1500 kunder gör, lockade en del. Att under två år få flyga som Flying Blue Ultimate, med toppservice, personlig eskort genom säkerhets- och passkontroller, reserverade platser i loungerna, garanterade uppgraderingsvouchers, Platinumstatus hos Hertz, dessutom tillräckligt med bonuspoäng för minst en t&r över Atlanten i business bara för de extra miles jag skulle få tack vare erbjudandet om dubbla miles och dubbla statuspoäng gjorde att kalkylen blev ytterst trevlig. Lockelsen var för stor! Det normalt helt ouppnåeliga målet, låg plötsligt inom räckhåll. Spargrisen tyckte annorlunda men efter att jag hade hotat den med hammaren gav den motvilligt med sig. Att jag samtidigt skulle få tillräckligt med vanliga XP poäng för att egentligen, utan att behöva flyga mer alls, kunna vänta in min Platinum for Life status kändes som en klar bonus.

När jag började tala om för agenten att jag ville boka en resa "much like the one I am currently on" svarade han, och nu kunde man höra hans leende genom telefonen:
-"I figured so Sir, I remember booking one of those trips for you before. Which dates did you have in mind?"

Visst är det underbart när det bara fungerar???!!! Jag berättade för agenten, bara för att vara övertydlig, att jag skulle vilja flyga:
ARN - CDG - AMS - TRF - AMS, övernatta i Amsterdam och nästa dag flyga: AMS - CDG - ARN och att jag skulle vilja prissätta en sådan biljett för helgen den 19-20 september. Den gick att få för ungefär 5000 kronor. Boka på, talade jag om för den vänlige agenten och gav honom mitt Amexkortnummer.

-"Allright Sir, booking confirmed." svarade han snabbt och ordentligt. -"Is there anything else I can do for you today?" undrade han vidare, alltid lika artiga och tjänstvilliga! Jag hade nu bokat upp resa nummer fyra:

Lördag 19 september, kl 06:05, ankomst kl 08:50
ARN - CDG
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France

Lördag 19 september, kl 10:15, ankomst kl 11:35
CDG - AMS
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flygs av KLM

Lördag 19 september, kl 14:25, ankomst kl 16:00
AMS - TRF
Flight AF 8311, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Lördag 19 september, kl 16:30, ankomst kl 18:10
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Övernattning på lördagskvällen den 19 september i Amsterdam.

Söndag 20 september, kl 12:25, ankomst kl 13:40
AMS - CDG
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flygs av KLM

Söndag 20 september, kl 16:05, ankomst kl 18:40
CDG - ARN
Flight AF 1062, Airbus A319, flygs av Air France

-"As a matter of fact, there is" svarade jag honom lugnt, lutade mig tillbaka i min vilstol i loungen och sippade på mitt glas vin. Tog ett djupt andetag och bad honom söka upp exakt samma routing, med exakt samma flygningar helgen efter den som jag redan hade bokat, med andra ord helgen den 26-27 september. Det här var en av få rutter med sex flygningar, som fortfarande var öppen och där jag inte hade problem att komma in i ankomstlandet, i det här fallet både Norge och Amsterdam. Om jag nu skulle försöka jaga det här, då fick man inte vara knusslig med rutten. Vi var ju trots allt mitt i en pandemi.

-"You fly those a lot and it's generating you a nice amount of points and miles, Sir" lade agenten till och man kunde riktigt höra genom telefonen hur hans leende hade gått hela vägen runt huvudet, om nu inte öronen hade suttit i vägen!
-"Let me price it out for you!" och han började knappa igen.

-"€368 Euros for the full round trip, in business, Sir. This includes the service charge of €25 Euros for bookings over the phone. Would you like me to make this booking for you?". När jag kollar bakåt i tiden har jag aldrig tidigare betalat några €25 i serviceavgift för telefonbokningar och han hade inte heller nämnt något vid den första bokningen. Men det här var samtidigt ett fantastiskt pris, man får välja sina strider och det här var inte ett sådant läge där man skulle sila mygg och svälja kameler. Det var viktigast att jag fick till bokningen just den här helgen, för dessa dagar passade bra. Inget att tjafsa om, betala och se glad ut! Jag bokade på denna resa också.

Jag läste upp mitt Amexkortnummer igen för honom och kort därefter kom bokningsbekräftelsen för resa nummer fem:

Lördag 26 september, kl 06:05, ankomst kl 08:50
ARN - CDG
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France

Lördag 26 september, kl 10:15, ankomst kl 11:35
CDG - AMS
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flygs av KLM

Lördag 26 september, kl 14:25, ankomst kl 16:00
AMS - TRF
Flight AF 8311, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Lördag 26 september, kl 16:30, ankomst kl 18:10
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Övernattning på lördagskvällen den 26 september i Amsterdam.

Söndag 27 september, kl 12:25, ankomst kl 13:40
AMS - CDG
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flygs av KLM

Söndag 27 september, kl 16:05, ankomst kl 18:40
CDG - ARN
Flight AF 1062, Airbus A319, flygs av Air France


Nu kunde man ju tycka att jag skulle nöja mig med detta. Det var ju trots allt en osäker omvärld med inställda flyg, osäkra återbetalningstider, allehanda tricks för att man skulle ta en voucher istället för reda pengar i eventuell återbetalning. Alla som var med hösten 2020 vet att det var allmänt struligt och flygbolagen gjorde så gott de kunde för att försöka överleva. Det var ju det här med att nöja sig:
Man ska sluta när man är på topp! De här tre resorna har gått så bra, klart över förväntan. Det var känslan när jag satt där på söndagskvällen, den 6 september 2020 i Priviumloungen på Amsterdams flygplats och hade en flygning kvar för att komma hem till Stockholm. Självklart lockade det i tanken att boka en resa till när det visat sig vara såhär enkelt och behagligt men frågan uppstod, förstås, hur klokt är det att utmana ödet?


Ingen minns en fegis!


-"Anything else Sir?" avbröt agenten mina tankar.

-"As a matter of fact, there is..." lade jag till. "Would you please mind checking the same itinerary for the dates 10-11 of October also, please?" frågade jag.

-"With pleasure Sir" svarade han till och jag tänkte tyst för mig själv att det här, det är en helt annan nivå av service och hjälpsamhet än vad man har vant sig vid från ett annat flygbolag som många BC läsare är alltför bekanta med...

Han kollade datumen och, jodå kära läsare, det var bara att boka på resa nummer sex:

Lördag 10 oktober, kl 06:05, ankomst kl 08:50
ARN - CDG
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France

Lördag 10 oktober, kl 10:15, ankomst kl 11:35
CDG - AMS
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flygs av KLM

Lördag 10 oktober, kl 14:25, ankomst kl 16:00
AMS - TRF
Flight KL 1217, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Lördag 10 oktober, kl 16:30, ankomst kl 18:10
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Övernattning på lördagskvällen den 10 oktober i Amsterdam.

Söndag 11 oktober, kl 12:25, ankomst kl 13:40
AMS - CDG
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flygs av KLM

Söndag 11 oktober, kl 16:05, ankomst kl 18:40
CDG - ARN
Flight AF 1062, Airbus A319, flygs av Air France


Agenten tog än en gång mitt Amexkortnummer och knappade in, pang - bokat och klart.

- "Would you like to book another trip?" frågade han, nu nästan lite kaxigt.

- "Indeed" svarade jag snabbt och läste upp datumen för helgen den 17-18 oktober för honom. Han kollade och rutten fanns för facila €490, det var bara att boka på resa nummer sju:

Lördag 17 oktober, kl 06:05, ankomst kl 08:50
ARN - CDG
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France

Lördag 17 oktober, kl 10:15, ankomst kl 11:35
CDG - AMS
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flygs av KLM

Lördag 17 oktober, kl 14:25, ankomst kl 16:00
AMS - TRF
Flight AF 8311, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Lördag 17 oktober, kl 16:30, ankomst kl 18:10
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Övernattning på lördagskvällen den 17 oktober i Amsterdam.

Söndag 18 oktober, kl 12:25, ankomst kl 13:40
AMS - CDG
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flygs av KLM

Söndag 18 oktober, kl 16:05, ankomst kl 18:40
CDG - ARN
Flight AF 1062, Airbus A319, flygs av Air France

- "All in businessclass Sir?" frågade agenten. Det var lite märkligt fråga, för alla de tidigare bokningarna hade ju varit i businessclass så nu förberedde jag mig på ett ohemult pris men till priset €490 var det naturligtvis bara att tuta och köra! Bokad och klar fick jag tacka så väldigt mycket för den helt suveräna hjälpen och lade på luren. Jag lämnade Priviumloungen lite sent och mötte därefter på:
JORDENS KÖ ! ! !
som finns närmare beskrivet i den här posten.

Nu skulle jag alltså driva in poäng från fyra likadana resor till.
4 x 180 XP = 720 XP samt förstås lika många UXP eftersom alla flyg var Air France eller KLM flyg och det är bara där man får UXP poäng, med andra ord: 4 x 180 UXP = 720 UXP.
Det är näsan 2,5 års vanlig Platinumkvalificering med XP poängen (två år kräver 600 XP) samt nästan hälften av de 1800 UXP som behövs över en tvåårsperiod för att nu Ultimate.

Nu kära läsare, skall vi ut och åka. Det var dags att satsa - ALL IN!!!
 
Last edited:

squeezen

Medlem
- ALL IN -

Det var ju en sak till. Jag underlät att berätta detaljerna om det där telefonsamtalet, ni vet, det där som jag ringde från Priviumloungen den 6 september 2020:



Amsterdam Schiphol Airport - AMS
Söndag den 6 september 2020


Det hann gå tre-fyra signaler.
-"A very good evening Mr. Berglund, what can I do for you today?" svarade Flying Blue agenten på Platinum Service Line.
Han fortsatte, utan att jag hann säga något:
-"Is this regarding your current trip back to Stockholm tonight?"

Jag tyckte att jag kände igen rösten men vågade inget säga utan talade istället om för honom att nej, det här gällde en ny resa.
-"No problem Sir, I am here to help. Where would you like to go?"

Här måste jag igen berömma Flying Blue och framför allt PSL, med specialiserade agenter, hårt drillade i bokningssystemen och med bra datorstöd så de får upp alla detaljer om mig direkt när jag ringer in. Inget trams med att ange namn, Flying Blue nummer eller annat. Allt utom mitt kreditkortsnummer finns lätt tillgängligt på deras skärm.

-"I'd like to price out a potential booking, with a bit of, ehhh, let's say *complicated routing*, are you up for some digging?" frågade jag, i ett försök att få över honom på min sida.
-"Of course, happy to help!" svarade den rappa agenten. Jag visste att nu, nu var jag framme vid det avgörande ögonblicket:



- - - ALL IN - - -


Jag hade räknat, kollat och känt efter långt in i själ och hjärta. Hur mycket orkar jag? Hur trött är jag verkligen? Skulle jag orka hantera problem om det verkligen går snett längs vägen? Var det här vettigt eller ren galenskap? Jag hade också tagit en lång och hård diskussion med min Spargris som inte alls var sugen på att släppa ifrån sig några av mina sparslantar. Det hade ju gått så bra med de här tre resorna. Möjligheten att kvalificera sig för något som bara Air France KLMs topp 1000-1500 kunder gör, lockade en del. Att under två år få flyga som Flying Blue Ultimate, med toppservice, personlig eskort genom säkerhets- och passkontroller, reserverade platser i loungerna, garanterade uppgraderingsvouchers, Platinumstatus hos Hertz, dessutom tillräckligt med bonuspoäng för minst en t&r över Atlanten i business bara för de extra miles jag skulle få tack vare erbjudandet om dubbla miles och dubbla statuspoäng gjorde att kalkylen blev ytterst trevlig. Lockelsen var för stor! Det normalt helt ouppnåeliga målet, låg plötsligt inom räckhåll. Spargrisen tyckte annorlunda men efter att jag hade hotat den med hammaren gav den motvilligt med sig. Att jag samtidigt skulle få tillräckligt med vanliga XP poäng för att egentligen, utan att behöva flyga mer alls, kunna vänta in min Platinum for Life status kändes som en klar bonus.

När jag började tala om för agenten att jag ville boka en resa "much like the one I am currently on" svarade han, och nu kunde man höra hans leende genom telefonen:
-"I figured so Sir, I remember booking one of those trips for you before. Which dates did you have in mind?"

Visst är det underbart när det bara fungerar???!!! Jag berättade för agenten, bara för att vara övertydlig, att jag skulle vilja flyga:
ARN - CDG - AMS - TRF - AMS, övernatta i Amsterdam och nästa dag flyga: AMS - CDG - ARN och att jag skulle vilja prissätta en sådan biljett för helgen den 19-20 september. Den gick att få för ungefär 5000 kronor. Boka på, talade jag om för den vänlige agenten och gav honom mitt Amexkortnummer.

-"Allright Sir, booking confirmed." svarade han snabbt och ordentligt. -"Is there anything else I can do for you today?" undrade han vidare, alltid lika artiga och tjänstvilliga! Jag hade nu bokat upp resa nummer fyra:

Lördag 19 september, kl 06:05, ankomst kl 08:50
ARN - CDG
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France

Lördag 19 september, kl 10:15, ankomst kl 11:35
CDG - AMS
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flygs av KLM

Lördag 19 september, kl 14:25, ankomst kl 16:00
AMS - TRF
Flight AF 8311, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Lördag 19 september, kl 16:30, ankomst kl 18:10
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Övernattning på lördagskvällen den 19 september i Amsterdam.

Söndag 20 september, kl 12:25, ankomst kl 13:40
AMS - CDG
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flygs av KLM

Söndag 20 september, kl 16:05, ankomst kl 18:40
CDG - ARN
Flight AF 1062, Airbus A319, flygs av Air France

-"As a matter of fact, there is" svarade jag honom lugnt, lutade mig tillbaka i min vilstol i loungen och sippade på mitt glas vin. Tog ett djupt andetag och bad honom söka upp exakt samma routing, med exakt samma flygningar helgen efter den som jag redan hade bokat, med andra ord helgen den 26-27 september. Det här var en av få rutter med sex flygningar, som fortfarande var öppen och där jag inte hade problem att komma in i ankomstlandet, i det här fallet både Norge och Amsterdam. Om jag nu skulle försöka jaga det här, då fick man inte vara knusslig med rutten. Vi var ju trots allt mitt i en pandemi.

-"You fly those a lot and it's generating you a nice amount of points and miles, Sir" lade agenten till och man kunde riktigt höra genom telefonen hur hans leende hade gått hela vägen runt huvudet, om nu inte öronen hade suttit i vägen!
-"Let me price it out for you!" och han började knappa igen.

-"€368 Euros for the full round trip, in business, Sir. This includes the service charge of €25 Euros for bookings over the phone. Would you like me to make this booking for you?". När jag kollar bakåt i tiden har jag aldrig tidigare betalat några €25 i serviceavgift för telefonbokningar och han hade inte heller nämnt något vid den första bokningen. Men det här var samtidigt ett fantastiskt pris, man får välja sina strider och det här var inte ett sådant läge där man skulle sila mygg och svälja kameler. Det var viktigast att jag fick till bokningen just den här helgen, för dessa dagar passade bra. Inget att tjafsa om, betala och se glad ut! Jag bokade på denna resa också.

Jag läste upp mitt Amexkortnummer igen för honom och kort därefter kom bokningsbekräftelsen för resa nummer fem:

Lördag 26 september, kl 06:05, ankomst kl 08:50
ARN - CDG
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France

Lördag 26 september, kl 10:15, ankomst kl 11:35
CDG - AMS
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flygs av KLM

Lördag 26 september, kl 14:25, ankomst kl 16:00
AMS - TRF
Flight AF 8311, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Lördag 26 september, kl 16:30, ankomst kl 18:10
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Övernattning på lördagskvällen den 26 september i Amsterdam.

Söndag 27 september, kl 12:25, ankomst kl 13:40
AMS - CDG
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flygs av KLM

Söndag 27 september, kl 16:05, ankomst kl 18:40
CDG - ARN
Flight AF 1062, Airbus A319, flygs av Air France


Nu kunde man ju tycka att jag skulle nöja mig med detta. Det var ju trots allt en osäker omvärld med inställda flyg, osäkra återbetalningstider, allehanda tricks för att man skulle ta en voucher istället för reda pengar i eventuell återbetalning. Alla som var med hösten 2020 vet att det var allmänt struligt och flygbolagen gjorde så gott de kunde för att försöka överleva. Det var ju det här med att nöja sig:



Ingen minns en fegis!


-"Anything else Sir?" avbröt agenten mina tankar.

-"As a matter of fact, there is..." lade jag till. "Would you please mind checking the same itinerary for the dates 10-11 of October also, please?" frågade jag.

-"With pleasure Sir" svarade han till och jag tänkte tyst för mig själv att det här, det är en helt annan nivå av service och hjälpsamhet än vad man har vant sig vid från ett annat flygbolag som många BC läsare är alltför bekanta med...

Han kollade datumen och, jodå kära läsare, det var bara att boka på resa nummer sex:

Lördag 10 oktober, kl 06:05, ankomst kl 08:50
ARN - CDG
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France

Lördag 10 oktober, kl 10:15, ankomst kl 11:35
CDG - AMS
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flygs av KLM

Lördag 10 oktober, kl 14:25, ankomst kl 16:00
AMS - TRF
Flight KL 1217, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Lördag 10 oktober, kl 16:30, ankomst kl 18:10
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Övernattning på lördagskvällen den 10 oktober i Amsterdam.

Söndag 11 oktober, kl 12:25, ankomst kl 13:40
AMS - CDG
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flygs av KLM

Söndag 11 oktober, kl 16:05, ankomst kl 18:40
CDG - ARN
Flight AF 1062, Airbus A319, flygs av Air France


Agenten tog än en gång mitt Amexkortnummer och knappade in, pang - bokat och klart.

- "Would you like to book another trip?" frågade han, nu nästan lite kaxigt.

- "Indeed" svarade jag snabbt och läste upp datumen för helgen den 17-18 oktober för honom. Han kollade och rutten fanns för facila €490, det var bara att boka på resa nummer sju:

Lördag 17 oktober, kl 06:05, ankomst kl 08:50
ARN - CDG
Flight AF 1463, Airbus A319, flygs av Air France

Lördag 17 oktober, kl 10:15, ankomst kl 11:35
CDG - AMS
Flight AF 8230, Boeing 737-800, flygs av KLM

Lördag 17 oktober, kl 14:25, ankomst kl 16:00
AMS - TRF
Flight AF 8311, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Lördag 17 oktober, kl 16:30, ankomst kl 18:10
TRF - AMS
Flight KL 1218, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper

Övernattning på lördagskvällen den 17 oktober i Amsterdam.

Söndag 18 oktober, kl 12:25, ankomst kl 13:40
AMS - CDG
Flight AF 8233, Boeing 737-800, flygs av KLM

Söndag 18 oktober, kl 16:05, ankomst kl 18:40
CDG - ARN
Flight AF 1062, Airbus A319, flygs av Air France

- "All in businessclass Sir?" frågade agenten. Det var lite märkligt fråga, för alla de tidigare bokningarna hade ju varit i businessclass så nu förberedde jag mig på ett ohemult pris men till priset €490 var det naturligtvis bara att tuta och köra! Bokad och klar fick jag tacka så väldigt mycket för den helt suveräna hjälpen och lade på luren. Jag lämnade Priviumloungen lite sent och mötte därefter på:

som finns närmare beskrivet i den här posten.

Nu skulle jag alltså driva in poäng från fyra likadana resor till.
4 x 180 XP = 720 XP samt förstås lika många UXP eftersom alla flyg var Air France eller KLM flyg och det är bara där man får UXP poäng, med andra ord: 4 x 180 UXP = 720 UXP.
Det är näsan 2,5 års vanlig Platinumkvalificering med XP poängen (två år kräver 600 XP) samt nästan hälften av de 1800 UXP som behövs över en tvåårsperiod för att nu Ultimate.

Nu kära läsare, skall vi ut och åka. Det var dags att satsa - ALL IN!!!
L-O-V-E it!
Man får ju dock lite mindervärdeskomplex både utifrån geisten att resa, kunnigheten och finurligheten att lägga upp resorna men framförallt berättarförmågan, känner mig med på din resa, kan relatera och nästan känna saker du upplevt via hur du återförmedlar till oss.

kan likt andra bara tacka för du tar dig tiden att dela med dig av resan, samt djupa kunskapen du har!
TACK
 
Toppen