Senaste nytt

SAS differentierar Guld och Diamant genom sätesval i Go

palmen

Moderator
Hade jag varit Diamond hade jag tyckt att SAS borde kunnat jobba lite hårdare och försöka komma på nån bättre förmån för Diamond än att strippa guld på en typ standardförmån. Nu har jag inte koll på det allra senaste men är det inte i stort sett standard för guldmedlemmar att man kan välja platser fritt på det egna bolaget? Om man jämför med typ LH och UA, är inte detta lite väl? Det skulle vara som att man var typ skulle va tvungen att va 1K för att få sitta nödutgången utan att betala.
Jag är ju Diamond och tycker förmånerna är helt ok, även om det finns mycket man kan göra bättre.
Swiss erbjuder bara de bästa platserna i Business på longhaul (tronsäte) till Senator och Hon. Att bli Senator är ungefär lika svårt som att bli EBD även om det officiellt är samma som EBG.
En del bolag har även infört att det beror på vilken biljett du köper i economy om dina förmåner ska gälla ombord över huvud taget, där är sas bättre tex.

Utan att ändra något så har SAS alltså fått dig att tro att de gjort en förbättring ;)
För mig som Diamond är detta bättre då det är färre som kan boka dessa säten gratis och därmed större chans att jag kan välja dom. Även om det nu inte gjorts ändring på Diamond så har det blivit mer värdefullt.

Är det en förbättring för Diamond, isåfall vad är den?
Se svar ovan...
 

palmen

Moderator
Tilläggas bör att jag dessutom fått gratis upgrades på Lufthansa, och att United ofta varit väldigt medgörliga när man pratat med dem i gate (blockat min rad t.ex, så jag fått 3 säten för mig själv på 12h flight). Svårt att se något av det hända hos SAS.
Händer relativt frekvent på sas också att ebg+ som reser ensamma blir bumpade till plus på longhaul när man åker weekends.
Som EBD har jag 90-95% seatblock på longhaul vid första raden eller nödutgång. Bara hänt 2 gånger att jag behövt dela tvåa med någon. Den ena var EBD och den andra hade köpt den platsen.
 

Homer

Medlem
För mig som Diamond är detta bättre då det är färre som kan boka dessa säten gratis och därmed större chans att jag kan välja dom. Även om det nu inte gjorts ändring på Diamond så har det blivit mer värdefullt.
.

"dessa säten" ?

Om de gjort så att bara Diamond kan boka de mest åtråvärda sätena gratis hade de varit en helt annan sak.

Som BA Club Europe där bara Gold kan boka sätena längst fram.
 

palmen

Moderator
"dessa säten" ?

Om de gjort så att bara Diamond kan boka de mest åtråvärda sätena gratis hade de varit en helt annan sak.

Som BA Club Europe där bara Gold kan boka sätena längst fram.
Ja, alla nödutgångsplatser och hela främre kabin är det nu endast diamonds som kan boka gratis. EBG kan inte längre boka dessa utan att betala.
Det du pratar om är precis vad sas infört.
 

Tonton

Medlem
Ja, alla nödutgångsplatser och hela främre kabin är det nu endast diamonds som kan boka gratis. EBG kan inte längre boka dessa utan att betala.
Det du pratar om är precis vad sas infört.

Jag tycker denna förändring är utmärkt, om jag försöker bortse från min personliga nyttjande av det. Det ökar skillanden mellan EBG och EBD utan en extra kostnad för SAS. De bör däremot göra detta till en publik förmån "Som EBD får du boka de bästa platserna först och kostnadsfritt", eller liknande.

EBG och EBD har allt för länge varit förlika varandra, och avsaknaden av differentiering gjorde att jag inför förra intjäningsåret bestämde mig för att skippa EBD (nu fick jag det iofs förlängt till Dec 2021 pga Covid, men det är en annan femma).
 

Carlos

Medlem
Tror ni inte att pandemin kommer att ha rensat rätt ordentligt i guldleden som det är? Och som vissa har lyft finns ju en rad olika nivåer man kan lägga detta på istället för att relegera guld till bakre kabinen. Nu har guld tappat sin största hårda förmån och även om jag var Diamond kan jag tycka att detta är en utveckling åt fel håll.
 

Homer

Medlem
Ja, alla nödutgångsplatser och hela främre kabin är det nu endast diamonds som kan boka gratis. EBG kan inte längre boka dessa utan att betala.
Det du pratar om är precis vad sas infört.



Om man anser att alla dessa säten är premium så kan man väl se det så.
 

palmen

Moderator
Om man anser att alla dessa säten är premium så kan man väl se det så.
Vilka säten i ekonomi på sas longhaul ska anses som premium annars? Enligt mig är det de bästa platserna åtminstone.
Finns det några bra säten utöver främre kabinen och nödutgång i sas ekonomi på longhaul?
 

palmen

Moderator
Tror ni inte att pandemin kommer att ha rensat rätt ordentligt i guldleden som det är? Och som vissa har lyft finns ju en rad olika nivåer man kan lägga detta på istället för att relegera guld till bakre kabinen. Nu har guld tappat sin största hårda förmån och även om jag var Diamond kan jag tycka att detta är en utveckling åt fel håll.
Alla har ju fått guld förlängt nu minst 1 år, och det lär nog hålla i ett tag innan vi ser förändring på den fronten. Men helt klart färre affärsresenärer med ebg framöver kan man väl gissa sig till, men den effekten ser vi nog inte förrän till 2022.
 

sandek

Medlem
Tror ni inte att pandemin kommer att ha rensat rätt ordentligt i guldleden som det är? Och som vissa har lyft finns ju en rad olika nivåer man kan lägga detta på istället för att relegera guld till bakre kabinen. Nu har guld tappat sin största hårda förmån och även om jag var Diamond kan jag tycka att detta är en utveckling åt fel håll.
Alla har ju fått guld förlängt nu minst 1 år, och det lär nog hålla i ett tag innan vi ser förändring på den fronten. Men helt klart färre affärsresenärer med ebg framöver kan man väl gissa sig till, men den effekten ser vi nog inte förrän till 2022.
Mitt guld ryker definitivt? Kvalificeringsperiod som går ut i juni, och jag saknar... 45 000 poäng.
 
Toppen