Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

palmen

Moderator
Föreslå gärna ett digitalt "event" där vi kan ställa frågor och komma med konstruktiva synpunkter.
Det tror jag aldrig kommer att hända. Om det ska ske kommer vi säkert kunna samla in synpunkter och sedan skicka vidare.
SAS körde sådant event i lite olika städer förut med pendlarträffar. Blev inte direkt konstruktivt utan folk frågade mer vad som hänt med deras bokning, varför de inte fått pengar tillbaka, varför deras favoritsäte var upptaget osv. Dvs totalt irrelevanta saker.
Vi är en stark kundkrets här inne som kan komma med mycket bra synpunkter, men att köra det live är troligtvis ingen bra idé alls.
 
Det tror jag aldrig kommer att hända. Om det ska ske kommer vi säkert kunna samla in synpunkter och sedan skicka vidare.
SAS körde sådant event i lite olika städer förut med pendlarträffar. Blev inte direkt konstruktivt utan folk frågade mer vad som hänt med deras bokning, varför de inte fått pengar tillbaka, varför deras favoritsäte var upptaget osv. Dvs totalt irrelevanta saker.
Vi är en stark kundkrets här inne som kan komma med mycket bra synpunkter, men att köra det live är troligtvis ingen bra idé alls.
Det är nya tider nu med nya sätt att mötas på och det skadar aldrig att föreslå dialog.
 

Thornado

Medlem
Det är nya tider nu med nya sätt att mötas på och det skadar aldrig att föreslå dialog.

Dialog är alltid bra, men även i dessa tider så går den att föra på olika sätt. Jag tror (vilket jag tolkar det som att @palmen också är inne på) att det är effektivare och mer konstruktivt att ett möte hålls mellan SAS/Amex och en mindre grupp härifrån (en "fokusgrupp" eller vad man nu vill kalla det av ~5 väl valda personer) där personerna i den gruppen kan samla input och önskade frågor från forumet i förväg och förbereda sig för mötet på ett bra sätt så det blir lite struktur i frågorna snarare än att ha ett möte som är helt öppet för alla som vill vara med och som kan ställa vilka frågor de vill hursomhelst.

Det finns såklart digitala verktyg för att strukturera upp även den typen av större/öppnare möten, men med tanke på hur det bra det brukar gå för SAS när de ska hantera IT-lösningar så ska vi nog vara nöjda om deras representanter lyckas ansluta till ett Zoom-möte.
 

palmen

Moderator
Det är nya tider nu med nya sätt att mötas på och det skadar aldrig att föreslå dialog.

Dialog är alltid bra, men även i dessa tider så går den att föra på olika sätt. Jag tror (vilket jag tolkar det som att @palmen också är inne på) att det är effektivare och mer konstruktivt att ett möte hålls mellan SAS/Amex och en mindre grupp härifrån (en "fokusgrupp" eller vad man nu vill kalla det av ~5 väl valda personer) där personerna i den gruppen kan samla input och önskade frågor från forumet i förväg och förbereda sig för mötet på ett bra sätt så det blir lite struktur i frågorna snarare än att ha ett möte som är helt öppet för alla som vill vara med och som kan ställa vilka frågor de vill hursomhelst.

Det finns såklart digitala verktyg för att strukturera upp även den typen av större/öppnare möten, men med tanke på hur det bra det brukar gå för SAS när de ska hantera IT-lösningar så ska vi nog vara nöjda om deras representanter lyckas ansluta till ett Zoom-möte.

Precis som @Thornado säger, det handlar inte om sättet man träffas på utan snarare publiken för ett sådant möte.
Tänk dig själv vad som skulle hända om vi sätter upp ett digitalt möte som folk på BC kan gå med i. Det kommer bli total kaos då alla kommer driva olika agendor, det kommer säkert dyka upp folk som undrar varför de inte fått återbetalning från i mars osv.

Ett digitalt möte, ett möte på SAS huvudkontor eller någon annan stans är självklart något som kan vara möjligt framöver. Men där kommer det i så fall behöva vara en strikt agenda om vad som kan avhandlas och även ett max-antal deltagare. Liknande har redan varit på G att ordnas via andra kanaler men inte blivit av pga pandemin.

Vi får väl se vad hela denna röra mynnar ut i och vad som händer framöver när saker går tillbaka till någorlunda normala förhållanden och personal inte är permitterad mm. Vi har ju genom åren haft diverse event med folk från SAS där medlemmar på forumet har kunnat delta, det har dock inte varit så att alla har kunnat komma då det varit platsbegränsat.
 

Senator

Moderator
Jag vill bara uppdatera att jag är hemma igen ;) Alltså äntligen har tagit mig tiden att skriva ett längre email till SAS PR-avdelning, något jag har gjort i eftermiddag. Vi har ställt två frågor om två helt olika områden. Fråga 1 har jag redan fått svar på, och vi hoppas kunna publicera frågan och svaret inom 48 timmar. Vi måste prata ihop oss moderatorer om detta då det är en fråga hur vi skall hantera en del anmälningar som är kopplat till ämnet.

Eftersom vår roll här är representanter för alla medlemmar publicerar jag de frågor vi har ställt till SAS. Notera att vi också ställer er till förfoga om mindre eller större studier behövs som efterfrågas:

Fråga 2: ändringar i bokning av bonusresor med s.k. SAS/Amex 2-for-1 vouchers

Lite kontext för din del här är viktig. Det är väl inget som våra medlemmar bryr sig mer om än just möjligheten att boka resor med denna mytomspunna voucher som är kopplat till användande av SAS Amex Elite kortet. Våra medlemmar har historiskt brutit ryggen för att hitta perceptivt högsta värde. Innan krisen låg ansvaret för att boka detta hos en SAS specialavdelning i Tallinn. Denna avdelning var ohört uppskattat både då de var sjukt kompetenta och samtidigt service-minded. Sedan oktober verkar detta ha ändrats och just nu verkar det vara helt villkorligt vad det är som gäller helt beroende av vem som svarar i telefonen, vart man ringer och vilken tid på dygnet. Det har funnits andra tider när snabba ändringar vad som gäller har blivit gjorda, men just nu verkar det väldigt svårt att få reda på vad det är som gäller. Lite mer kött på benet finns här: SAS Tallinnkontor för Amex-2for1 stängs | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor Mycket att läsa men från sidan 10 börjar det matnyttiga. Notera att Amex VDn Fredrik Sauter börjar få ganska många mail till sig om detta.

Flerparten av våra medlemmar har förståelse att läget är allvarligt, men som sagt det finns ett uppdämt behov och nu en rädsla att dessa vouchers kommer försvinna sista mars. Så vi har några enkla frågor:

2a) Trots dessa tider, borde det inte vara mer kostnadseffektivt för SAS att öppna upp online-bokningen igen? Framförallt för resor som äger rum efter 2021-07-01?
2b) Kan någon klargöra vem det är som skall boka resor kopplat till dessa vouchers? Cypern? Sveg?
2c) Hur skall SAS kvalitetssäkra så att Eurobonusmedlemmar/AMEX-kunder får en bra kundupplevelse som är konsekvent oavsett vem som svarar hos kundtjänst?
2d) Kan SAS tänka sig att publicera transparenta och tydliga villkor vad man får boka med en sådan voucher? NOT: detta finns hos de flesta andra bolag
2e) Vad kan våra medlemmar på BC göra för att underlätta för SAS i nuvarande läget, samtidigt känna sig trygga att ingen förlorar voucher/poäng?

Till slut kan du också meddela Eurobonusavdelningen om det behövs målgrupper för större eller mindre kvalitativa eller kvantitativa studier i dessa tider, så kan vi snabbt vara behjälpliga med detta. Vi har fortfarande väldigt högt engagemang samt trafik i forumet. Det är många EBD/EBG som läser varje dag, men också de som har valt andra bolag som också är intressant att veta mer om.

Med vänlig hälsning,
Hans
 

Gargamel

Medlem
Jag har under dagen försökt boka en resa (tyvärr ingen tillgänglighet) och han jag pratade med var väldigt tydlig, även fast jag bara frågade om ett ben, att de måste söka på hela vägen annars kan de inte boka.
 

Mr Planning

Medlem
Spännande att få läsa svaren.

SAS måste rycka upp sig, det är nog så för de flesta här inne, att man inte bara försöker prioritera SAS, man drar dessutom med sin bekantskapskrets till att hellre boka SAS, samt att välja AMEX

Vill SAS & AMEX ha oss som kunder eller ej?

Nåväl, det är drygt 1-2 månader kvar på flertalet vouchers, förhoppningsvis är saker & ting lösta till dess.
 
Toppen