Senaste nytt

Poängbokning eller ej? Hur optimerar man bäst värdet av sina Hilton Honors poäng?

Maja

Medlem
De flesta av oss här på BC betalar väl oftast med kreditkort som ger någon kickback och är vistelsen relativt dyr kanske man även ska ta med denna kickback i beräkningarna.
Vilket även jag gör, och det är precis som du säger något man kanske bör ta med i beräkning för att nå sin spend för vouchers etc. Bra tanke!
 

nissefalk

Medlem
De flesta av oss här på BC betalar väl oftast med kreditkort som ger någon kickback och är vistelsen relativt dyr kanske man även ska ta med denna kickback i beräkningarna.

Det där är för mig en viktig del då jag innehar ett Hilton AMX Aspire i USA som ger hela 14x spenden på Hilton kedjans hotell, så i @Tonton fina sammanställning ovan skulle det i mitt fall vid betald vistelse för 2,212 USD bli ytterligare 30,968 poäng.

Som andra redan påpekat tycker jag @Maja gör helt rätt att boka denna vistelse med poäng, Tokyo är för mig den destination jag åker till som har dyrast hotell så har alltid använt poäng där, både med Hilton och IHG.
 

Glenn E

Medlem
Vad gäller att ha någon form av utgift på rummet för att poängen och nätterna ska komma in. Det har strulat ibland för mig så jag tycker det är bättre att betala något på rummet så jag slipper skicka e-post ifall det skulle strula.
 

Tonton

Medlem
Vad gäller att ha någon form av utgift på rummet för att poängen och nätterna ska komma in. Det har strulat ibland för mig så jag tycker det är bättre att betala något på rummet så jag slipper skicka e-post ifall det skulle strula.
Allitid allting på rummet, så bör det inte blir några problem. Det är min erfarenhet iaf.
 

Senator

Moderator
Vad gäller att ha någon form av utgift på rummet för att poängen och nätterna ska komma in. Det har strulat ibland för mig så jag tycker det är bättre att betala något på rummet så jag slipper skicka e-post ifall det skulle strula.

Allitid allting på rummet, så bör det inte blir några problem. Det är min erfarenhet iaf.

Jag tror det var några av mina tidiga år som Diamond när jag fick ihop över 50% av spend på en vistelse på room charge:
Konferenspaket för sex personer i Lyon ett år och liknande på Metropole i London ett annat år. Utlägg är bra ;)

Jag är inte lika noggrann som @Tonton men det som regel destination kombinerat med tid på året som styr när jag använder poängen. Det hotell jag har använt poäng på flest gånger är Hilton Bentley i Miami, två är Hilton Sorrento. Jag tittar ofta på den totala kostnaden för resan innan jag bestämmer mig för att använda poäng eller inte. Har jag pröjsat för dyra flygbiljetter är jag ofta mer angelägen att använda poäng för en längre vistelse trots att jag kanske inte uppnår högst avkastning på poängen.
 

GOTBound

Medlem
Hur värderar ni poäng som är AMEX MR konverterade?
Det teoretiska kostnaden är SEK 8 per poäng / U$ 0,98 [1 MR = 1 kr]

Jag tycker dock inte det är så enkelt när MR de facto är ”gratis” då den enda prestation är att ha köpt en vara eller tjänst och betalat med AMEX, om ni förstår hur jag tänker, eller är jag helt ute och cyklar?
En parametern är årsavgiften till AMEX för Platinum men den är snabbt intjänad ett normalt reseår.
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Hur värderar ni poäng som är AMEX MR konverterade?
Det teoretiska kostnaden är SEK 0.125/ U$ 0,015 per poäng [1 MR = 1 kr]

Jag tycker dock inte det är så enkelt när MR de facto är ”gratis” då den enda prestation är att ha köpt en vara eller tjänst och betalat med AMEX, om ni förstår hur jag tänker, eller är jag helt ute och cyklar?
En parametern är årsavgiften till AMEX för Platinum men den är snabbt intjänad ett normalt reseår.

Jag börjar alltid med att jämföra det mot vilket värde jag får ut i andra program - och gör uträkningen lite snabbt baserat på en schablonvärdering.

Relaterbart exempel:
Jag har 300k intjänade MR-poäng. Vad får jag för detta?
  • 18750 Eurobonuspoäng (2813 SEK vid en värdering om 15öre/poäng)
  • 37500 Hiltonpoäng (187,5 USD eller 1 538 SEK vid en värdering om 0,005USD/p)

Min värderingen slutar dock inte här. Det finns många andra mjuka värden - som bland annat @Senator tar upp i inlägget ovan. Exempelvis på min långresa runtom världen förra året så valde jag att köra poängnätter på Hilton där det gick, oavsett om det var lite under min gränsvärdering eller inte, just för att balansera ut de stora kostnaderna under resan. En annan aspekt är den att EEurobonuspoäng drar jag utan problem in drygt 10k per månad vanligtvis. Det är svårare med Hiltonpoäng, som bosatt i Sverige. Med den resebudgeten jag utgår efter, så värderar jag i allmänhet mina hotellpoäng mycket högre än flygpoäng. Därav så är valet enkelt för mig- Jag väljer Hiltonpoäng i detta scenario, trots att värderingen är sämre än Eurobonus. Detta är ett av få sätt att dra in Hiltonpoäng, utan att bo på hotellet, samt att det möjliggör mer resande för mig under året.

Drömmen hade varit att ha infinity Hotellpoäng och därefter kuska runt på SAS Ungomdsbiljetter ;)

Slutsatsen är väl att det inte riktigt finns något "rätt" sätt att värdera poängen på. Som du säger, betalar du för poängen rakt av, så har det ju faktiskt ett realt monetärt värde. Drar du in det via spend, som i ditt exempel, så är det lite mer flytande. Enligt mig möjliggör det bara lite mer flexibilitet i tankesättet, likt mitt scenario beskrivet ovan kring varför jag väljer ett sämre värde i Hilton över Eurobonus.
 

Berglund

Medlem
En annan aspekt är den att EEurobonuspoäng drar jag utan problem in drygt 10k per månad vanligtvis. Det är svårare med Hiltonpoäng, som bosatt i Sverige. Med den resebudgeten jag utgår efter, så värderar jag i allmänhet mina hotellpoäng mycket högre än flygpoäng. Därav så är valet enkelt för mig- Jag väljer Hiltonpoäng i detta scenario, trots att värderingen är sämre än Eurobonus. Detta är ett av få sätt att dra in Hiltonpoäng, utan att bo på hotellet, samt att det möjliggör mer resande för mig under året.

Det här är rakt upp och ned precis i linje med mitt eget resonemang. Eurobonuspoäng är "lättare" att få ihop, som boende i Sverige med de svenska kreditkorten och de olika erbjudandena som finns. Hiltonpoäng (och för den delen även Radissonpoäng) är betydligt svårare att få ihop på andra sätt än att faktiskt bo på hotellen. Eftersom mina resdagar och den mängd pengar jag har till förfogande ändå har någon form av begränsning, ökar värdet på hotellpoäng markant i jämförelse mot exempelvis Eurobonuspoängen.

Rent generellt värdera också jag mina hotellpoäng ganska högt då både Hilton och Radisson tillåter poängbokningar som är av- och ombokningsbara fram till bara dagen innan ankomst! Det ger en flexibilitet som annars kostar ett antal hundralappar eller rent av tusenlappar extra per hotellnatt om man ska boka flexrate och betala för det. Jag kan alltså boka upp en vistelse, på vinst och förlust, hittar jag flygbiljetter för de datumen - strålande! Om inte, bara att boka av till noll kostnad.

Hilton hade kreditkort (Amex) här i Sverige för et antal år sedan men det försvann. Just nu finns väl bara något co-brandat (Visa?)-kort i Tyskland. Har kikat på det några gånger, räknat men tycker inte att det är värt att ens ansöka om det kortet.
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Jag börjar alltid med att jämföra det mot vilket värde jag får ut i andra program - och gör uträkningen lite snabbt baserat på en schablonvärdering.

Relaterbart exempel:
Jag har 300k intjänade MR-poäng. Vad får jag för detta?
  • 18750 Eurobonuspoäng (2813 SEK vid en värdering om 15öre/poäng)
  • 37500 Hiltonpoäng (187,5 USD eller 1 538 SEK vid en värdering om 0,005USD/p)

Min värderingen slutar dock inte här. Det finns många andra mjuka värden - som bland annat @Senator tar upp i inlägget ovan. Exempelvis på min långresa runtom världen förra året så valde jag att köra poängnätter på Hilton där det gick, oavsett om det var lite under min gränsvärdering eller inte, just för att balansera ut de stora kostnaderna under resan. En annan aspekt är den att EEurobonuspoäng drar jag utan problem in drygt 10k per månad vanligtvis. Det är svårare med Hiltonpoäng, som bosatt i Sverige. Med den resebudgeten jag utgår efter, så värderar jag i allmänhet mina hotellpoäng mycket högre än flygpoäng. Därav så är valet enkelt för mig- Jag väljer Hiltonpoäng i detta scenario, trots att värderingen är sämre än Eurobonus. Detta är ett av få sätt att dra in Hiltonpoäng, utan att bo på hotellet, samt att det möjliggör mer resande för mig under året.

Drömmen hade varit att ha infinity Hotellpoäng och därefter kuska runt på SAS Ungomdsbiljetter ;)

Slutsatsen är väl att det inte riktigt finns något "rätt" sätt att värdera poängen på. Som du säger, betalar du för poängen rakt av, så har det ju faktiskt ett realt monetärt värde. Drar du in det via spend, som i ditt exempel, så är det lite mer flytande. Enligt mig möjliggör det bara lite mer flexibilitet i tankesättet, likt mitt scenario beskrivet ovan kring varför jag väljer ett sämre värde i Hilton över Eurobonus.

Det här är rakt upp och ned precis i linje med mitt eget resonemang. Eurobonuspoäng är "lättare" att få ihop, som boende i Sverige med de svenska kreditkorten och de olika erbjudandena som finns. Hiltonpoäng (och för den delen även Radissonpoäng) är betydligt svårare att få ihop på andra sätt än att faktiskt bo på hotellen. Eftersom mina resdagar och den mängd pengar jag har till förfogande ändå har någon form av begränsning, ökar värdet på hotellpoäng markant i jämförelse mot exempelvis Eurobonuspoängen.

Rent generellt värdera också jag mina hotellpoäng ganska högt då både Hilton och Radisson tillåter poängbokningar som är av- och ombokningsbara fram till bara dagen innan ankomst! Det ger en flexibilitet som annars kostar ett antal hundralappar eller rent av tusenlappar extra per hotellnatt om man ska boka flexrate och betala för det. Jag kan alltså boka upp en vistelse, på vinst och förlust, hittar jag flygbiljetter för de datumen - strålande! Om inte, bara att boka av till noll kostnad.

Hilton hade kreditkort (Amex) här i Sverige för et antal år sedan men det försvann. Just nu finns väl bara något co-brandat (Visa?)-kort i Tyskland. Har kikat på det några gånger, räknat men tycker inte att det är värt att ens ansöka om det kortet.

Tack för input och tankar kring värdering om Hilton poäng från AMEX. Jag förstår och känner igen hur ni resonoerar.
Vi kan ta sommarens scenario ex;
Hilton Malta 10 dagar:
- €230 /natt
- 60 000 pts /natt [varav 2 "5 night free"]
Flyg [4 personer]
- Lufthansa business 14 900 kr

Jag har valt att boka Hilton med poäng, poängen är en mix [20-80] av intjänade från stays och från AMEX MR [både spend och värvningar].

@Berglund , just det AMEX kortet var det första kreditkort jag införskaffade och även anledningen att jag blev aktiv här eftersom när AMEX Hilton kortet lades ner fick vi innehavare life-time Hilton Gold, men detta försvann plötsligt 2019 vilket föranledde mig att börja läsa här på forumet om hur jag "enkelt" kunde säkra Hilton Gold även framgent... nu är jag fast i träsket.
 
Last edited:
Toppen