Senaste nytt

SAS uppdaterar sin loungepolicy f.r.o.m 3 maj 2021

intuition

Medlem
...
Om det finns någon tidsgräns mellan besöken med samma biljett så är den inte mer än 5-10 minuter.

Har faktiskt en gång praktiserat ovanstående i SAS Guld Loungen på Köpenhamn.
...
Intressant, eftersom jag själv blivit nekad att gå in två gånger på min egen biljett. Direkt efter att ha gått in i loungen upptäckte jag att jag glömt en väska i säkerhetskontrollen (SAS Fast track). Hämtade väskan och tillbaka in i loungen. Tog väl max 5 minuter. Tvärstopp i självskanningen. Förklarade situatione för damen i den bemannade disken som svarde att "nej det går inte att gå in två gånger, även om man bara skulle..." och hade sedan ett fasligt besvär att manuellt skanna mig. (Minns inte om hon faktiskt till sist gav upp och släppte in mig utan skanning nr2.)
 

E.K

Medlem
Då borde spärren vara på kanske från 10-20 minuter.
Alltså jag gästade en bekant som hade SAS Plus biljett till Guld Loungen eftersom vi hade samma slutdestination.
Efter lite mat och dryck gick vi ner till Business Loungen för varsin dusch med tanke på att vi åkte med sista kvällsflyget.
Efter duschandet så skulle min bekanta upp igen och jag skulle handla lite snabbt och komma dit efter det.
I och med att jag redan gästat en gång så var jag tvungen att dra min biljett i grinden och det fungerade.
Efter shoppingen kom jag också tillbaka och scannade min biljett igen utan problem.
 
Last edited:

Tveket

Medlem
Bästa lösningen oavsett allians är väl att alltid flyga en kabinklass där lounge ingår? :)

Ja, du kommer ju alltid in i en lounge med en business-/plusbiljett. Fast flyger du business/plus så kommer du inte in i Gold-/Senatorlounger om du saknar status. Och utan status kan du ju inte heller gästa, vilket tråden handlade om, eller?
 

intuition

Medlem
Bara för att förtydliga mitt exempel:
Jag gick in på en SAS plus biljett, med ett star gold (dvs inte EB) kort registrerat på biljetten. Vet inte om loungen skannar mot kortets status eller biljetten i det fallet och om det påverkade nekad "re-entry".
 

E.K

Medlem
Nej! Det verkar finnas någon form av tidsgräns, frågan är hur lång den är.
Jag hade ekonomi biljett med Aegean Gold registrerat på biljetten.
Min bekanta hade Plus biljett utan någon status.

På Köpenhamn brukar jag besöka utomhusterassen för frisk luft ett antal gånger och det äventyret är minst en kvart.
På Arlanda är det närmare till skammens skåp och det besöket är minst på 10 minuter.
 

Kimmen00

Medlem
De följer alltså Lufthansa, mycket möjligt som folk redan påtalat att detta blir en ny policy över hela Star Alliance.

Påverkar inte mig nämnvärt och har svårt att se att någon väljer bort sas pga detta då den största konkurrenten har samma policy nu.

Ja. Och så blev det :

Star Alliance Lounge Policy Change May 3, 2021 - LoyaltyLobby

An alliance-wide Guest Entitlement policy change is indeed taking effect on 03MAY, and the website will be updated accordingly on that date.

Up to this date, Star Alliance Gold members could invite a guest holding a boarding pass valid on any Star Alliance member airline departing the same day. From the date of policy change, the guest must be on the same flight as the Gold status member.

It is our understanding that member airlines of the Alliance were to have notified their FFP members by this date, so the communications your refer to from Aegean and Lufthansa is correct.
 

Bulle

Medlem
En fråga jag tror är on topic:

Om jag går in i loungen och sen går ut igen ett par timmar, kommer jag in igen eller behöver det hanteras manuellt?
 
Toppen