Senaste nytt

Hyrbil betydligt dyrare från Newark än andra flygplatser

Sennah27

Medlem
Har märkt av, vid tidigare flygresor till Pennsylvania i USA, att det är betydligt dyrare att hyra bil på Newark än t.ex. Dulles i Washington. Kollade nu vid en eventuell resa i april (om det blir av) och det är i princip dubbla priset för en vanlig 4-5 dagarshyra.
Någon som vet varför just Newark har så galet dyra priser?
 

Roseleaf

Medlem
Har märkt av, vid tidigare flygresor till Pennsylvania i USA, att det är betydligt dyrare att hyra bil på Newark än t.ex. Dulles i Washington. Kollade nu vid en eventuell resa i april (om det blir av) och det är i princip dubbla priset för en vanlig 4-5 dagarshyra.
Någon som vet varför just Newark har så galet dyra priser?
Speciella skatter i New Jersey?

Skärmbild 2020-12-09 154846.png
 

AABack2ARN

Medlem
Utöver skatterna ovan kan det väl läggas på "airport concession fees" om man hämtar bilen på eller i anslutning till en flygplats. Dessa avgifter är utöver de skatter som listas ovan. Brukar vara högre om man hämtar bilen onsite jämfört med offsite.
 

Sennah27

Medlem
Utöver skatterna ovan kan det väl läggas på "airport concession fees" om man hämtar bilen på eller i anslutning till en flygplats. Dessa avgifter är utöver de skatter som listas ovan. Brukar vara högre om man hämtar bilen onsite jämfört med offsite.
Jo, men det förklarar inte att det är betydligt billigare att plocka ut en hyrbil på andra flygplatser än Newark. Om inte den avgiften skiljer sig åt mellan flygplatserna...
 

Tonton

Medlem
Jo, men det förklarar inte att det är betydligt billigare att plocka ut en hyrbil på andra flygplatser än Newark. Om inte den avgiften skiljer sig åt mellan flygplatserna...

Kan det vara så att det helt enkelt är marknadskrafterna som styr? Hyrbilsbolagen känner helt enkelt att de kan ta ut mer pengar på Newark än på andra flygplatser.

Lite som att det allt som oftast är billigare att flyga MMX-ARN-CPH-IAD än CPH-IAD.
 

igelkotten

Medlem
Hur många flygplatser har du jämfört med? Vad är prisskillnaden mot andra flygplatser i/runt New York City, ex LGA och JFK?
 

AABack2ARN

Medlem
Jo, men det förklarar inte att det är betydligt billigare att plocka ut en hyrbil på andra flygplatser än Newark. Om inte den avgiften skiljer sig åt mellan flygplatserna...

Avgiften kan skilja sig rejält mellan flygplatserna. Allt från någon enstaka dollar oavsett antal dagar du hyr bilen till flera dollar per dag till % på hela hyrbilspriset.

Skall man tro internet är avgiften exempelvis 10% i Las Vegas airport. För många år sedan invigdes den gemensamma hyrbilsterminalen i Phoenix med skyhöga avgifter (no pun intendended). På trip advisor skrev någon detta (för 12 år sedan):

"15.1 percent in taxes, 11.11 percent in airport concession fees, 3.25 percent in stadium tax and $4.50 a day airport surcharge"

Vet inte exakt hur läget ser ut idag men jag tror deras stadium är färdigbyggd nu... Hur dessutom de kommer på avgiften 11.11% övergår mitt förstånd.

Hittade denna lista hos Hertz: https://www.hertz.com/rentacar/rese...mplates/rentalTerms.jsp?KEYWORD=FEES&EOAG=LAX

Man kan i alla fall inte kritisera dem som hittar på avgifter att sakna kreativitet ;)

Hyrbilar, liksom andra turismrelaterade saker som hotellrum, är generellt sett pålitliga kassakor och ofta offer för allsköns avgifter. Det skall bli intressant att se hur det utvecklar sig efter pandemin. Hawaii har exempelvis flaggat om att införa YTTERLIGARE (!) avgifter på turismen. De vill ha färre turister men lika mycket pengar i skattkistan...
 

sembl

Medlem
DFW har nog ett av det ställen som jag betalat mest skatt på. Detta är ett exempel nu i december. Vill man få in pengar för en sportarena etc så låter man turisterna få betala det.

vill man hyra billigare i usa så ska man hyra i småorter eller förorter där man slipper alla dessa påslag och skippa flygplatser.
 

Attachments

  • 21FB1BB7-7E2D-4355-90EE-B92B06278F5B.png
    21FB1BB7-7E2D-4355-90EE-B92B06278F5B.png
    220,2 KB · Visningar: 350
Har märkt av, vid tidigare flygresor till Pennsylvania i USA, att det är betydligt dyrare att hyra bil på Newark än t.ex. Dulles i Washington. Kollade nu vid en eventuell resa i april (om det blir av) och det är i princip dubbla priset för en vanlig 4-5 dagarshyra.
Någon som vet varför just Newark har så galet dyra priser?

Oj, detta är en tvådelad fråga. Pre och post pandemic. Jag har en släkting som jobbade på Hertz backoffice för 7 år sedan och han håller kontakten med folk som är kvar. Han påstod att bilar runt New York/New Jersey i princip alltid är dyrast av alla på grund av två saker: hög och konstant efterfrågan och generella neddragningar i alla bolagens flottor. Kostnadskillnader mellan geografiska ställen och skatter var tydligen en väldigt liten faktor i prissättning.

Just i NYC området så var det ju först nattsvart när alla turister försvann men sedan började invånarna i NYC och runt omrkring själva börja hyra bilar. Det har drivit upp priser till helt nya nivåer trots coronakrisen. Intressant artikel om detta här $279 a Day: Good Luck Finding a Cheap Rental Car in N.Y.C. - The New York Times och även nya och begagnade priser är mycket högre än tidigare Car prices increase during COVID-19 over high demand, low supply - Business Insider

Det är även (enligt min släkting) relativt få som bokar bil i tid på samma sätt som man gör med flyg (eller bryr sig lika mkt) så väldigt många betalar väldigt mycket mer på grund av att de bokar vid dyra tillfällen. Det ger en något skev bild av hur dyrt det faktiskt är då det finns enormt många deals.

Som ett exempel använde jag Hotwire senast jag skulle åka till och landa på Newark.
Bokade i november och bilhyran på 9 dagar skulle genomföras i april.
Genomsnittskostnad för en Chevy Tahoe (or similar som det så fint heter) på de stora Avis, Hertz, Thrifty, Enterprise, etc. var cirka 700 dollar (inklusive allt). Genom Hotwire blev kostnaden 509 dollar. Det blev Thrifty som fick uppdraget. När jag kollade priser i januari (för bokning samma tid) så hade priset ökat till 950 dollar i snitt. Testade att använda Hotwire och då hade priset gått till 760 dollar.
 

Senator

Moderator
Kan det vara så att det helt enkelt är marknadskrafterna som styr? Hyrbilsbolagen känner helt enkelt att de kan ta ut mer pengar på Newark än på andra flygplatser.

Lite som att det allt som oftast är billigare att flyga MMX-ARN-CPH-IAD än CPH-IAD.

Oj, detta är en tvådelad fråga. Pre och post pandemic. Jag har en släkting som jobbade på Hertz backoffice för 7 år sedan och han håller kontakten med folk som är kvar. Han påstod att bilar runt New York/New Jersey i princip alltid är dyrast av alla på grund av två saker: hög och konstant efterfrågan och generella neddragningar i alla bolagens flottor. Kostnadskillnader mellan geografiska ställen och skatter var tydligen en väldigt liten faktor i prissättning.

Just i NYC området så var det ju först nattsvart när alla turister försvann men sedan började invånarna i NYC och runt omrkring själva börja hyra bilar. Det har drivit upp priser till helt nya nivåer trots coronakrisen. Intressant artikel om detta här $279 a Day: Good Luck Finding a Cheap Rental Car in N.Y.C. - The New York Times och även nya och begagnade priser är mycket högre än tidigare Car prices increase during COVID-19 over high demand, low supply - Business Insider

Det är även (enligt min släkting) relativt få som bokar bil i tid på samma sätt som man gör med flyg (eller bryr sig lika mkt) så väldigt många betalar väldigt mycket mer på grund av att de bokar vid dyra tillfällen. Det ger en något skev bild av hur dyrt det faktiskt är då det finns enormt många deals.

Som ett exempel använde jag Hotwire senast jag skulle åka till och landa på Newark.
Bokade i november och bilhyran på 9 dagar skulle genomföras i april.
Genomsnittskostnad för en Chevy Tahoe (or similar som det så fint heter) på de stora Avis, Hertz, Thrifty, Enterprise, etc. var cirka 700 dollar (inklusive allt). Genom Hotwire blev kostnaden 509 dollar. Det blev Thrifty som fick uppdraget. När jag kollade priser i januari (för bokning samma tid) så hade priset ökat till 950 dollar i snitt. Testade att använda Hotwire och då hade priset gått till 760 dollar.

Tack @John Rosenbaum för insiktsfullt inlägg. Det var lite som @Tonton beskrev och som känns naturligt att det är marknaden som styr. Man skulle kunna fråga samma sak. Pre-Corona varför kostar samma hotellrum på Manhattan $300 i augusti och under $100 första veckan i januari?

Att jämföra hotellpriser och hyrbilspriser mellan olika amerikanska städer är svårt. Men det som jag gör är att titta på vilka anläggning ligger nära en flygplats. Ta t.ex. SFO. Jag sparar ofta $100 på två dagar hos Hertz vid att boka bilen på Hilton SFO Bayfront istället för på flygplatsen. Eftersom jag anländer sent från andra sidan av kontinenten och skall sova där passar det mig utmärkt att ta en Uber för $8 och plocka upp bilen nästa dag.

Samma ser jag i Miami där jag hittar anläggningar som kanske är under 5km från flygplatsen. Skulle vi spekulera vidare så kan man väl då undra på varför Hilton i DC kostar $100 och Hilton NYC kostar $250? Marknaden styr och det finns ingen annan logisk förklaring gissar jag.
 
Toppen