Senaste nytt

Borde SAS starta upp en linje till Bangkok?

Berglund

Medlem
Att behöva ge upp saker och ting och få något sämre är sällan roligt - men behövligt - och jag vill påstå att många inom SAS har gjort det.
Jo, men så hade man det också ”för bra”. En kvarleva från en svunnen tid, som nu måste tvättas bort och förändras om bolaget - som vi är många som både uppskattar och tycker om - ska ha en chans att finnas kvar.
 

Joanna

Medlem
Jo, men så hade man det också ”för bra”. En kvarleva från en svunnen tid, som nu måste tvättas bort och förändras om bolaget - som vi är många som både uppskattar och tycker om - ska ha en chans att finnas kvar.

Jag skulle inte vilja säga att det är en kvarleva från en svunnen tid - även om jag förstår och respekterar ditt resonemang - men det är vad som var överenskommet vid anställningen. Det ska givetvis behöva omförhandlas, och det har gjorts. Jag kan enbart tala för min egen del, men kabinpersonalen på basen i Stockholm har gått med på omfattande besparingar sedan början av 2000-talet.
 
Jag skulle inte vilja säga att det är en kvarleva från en svunnen tid - även om jag förstår och respekterar ditt resonemang - men det är vad som var överenskommet vid anställningen. Det ska givetvis behöva omförhandlas, och det har gjorts. Jag kan enbart tala för min egen del, men kabinpersonalen på basen i Stockholm har gått med på omfattande besparingar sedan början av 2000-talet.
Jag kan inget om villkoren då och nu men förstår att försämrade villkor gör att personal/fack går i taket. Frågan är vad som är marknadsmässigt för att världen förändras och nya bolag uppstår och samma med villkor.
 

raphaelmak

Medlem
Det är nästan otänkbart för Thai att försvinna - jag tror att den thailändska regeringen kommer att rädda det oavsett kostnad (eller starta nytt men då vet vi inte om det nya bolaget kommer att sitta kvar på Star Alliance).
Och jag tror att SAS tillbaka till BKK är inte sannolikt om de inte byta strategi när det kommer till Asien - det verkar att SAS vill ha sina partners hos Star Alliance göra jobbet istället, då kan SAS satsa mer på Atlantflygningar som tjänar mer pengar. Och kanske har Sydostasien inte så mycket frakt att flyga hem, åtminstone jämfört med Kina (på denna grund satsar jag också på att SAS flyger åter till HKG så småningom, för att ta upp frakt från södra Kina).
 

samet

Medlem
Jo, men så hade man det också ”för bra”. En kvarleva från en svunnen tid, som nu måste tvättas bort och förändras om bolaget - som vi är många som både uppskattar och tycker om - ska ha en chans att finnas kvar.

Det tråkiga i det hela är nu när yxan går/gått att många unga och hungriga, bolagets framtid har fått lämna.

Kvar blev de gamla, trötta och griniga CC. Därtill antagligen de med högsta ersättningarna också, så omstarten blir inte lätt.

De som fått lämna hittar säkert nya uppdrag och rekryteringen i framtiden blir säkert inte lättare.

Fack och LAS i all ära, alla mynt har två sidor.
 

M.K

Medlem
Under åren c:a 2008-2010 flögs till Bangkok och Beijing, med en A340 som fanns på ARN.
De flögs varannan dag, alltså ARN-BKK-ARN-PEK-ARN och så vidare.

Härligt minne du lade fram. Jag flög denna direktlinje med tjejen vintern 2009. Bokat via Amex Platinum travel med riktigt bra personlig service på den tiden.

Det var så skönt att gå ombord på SAS A340 och sedan landa hemma efter en månad på olika mysiga öar minns jag. :)
 

Canadien

Medlem
Thais crew bor på relativt centralt hotell i Stockholm, Södermalm. Borde vara liknande kostnadsbild för SAS crew i Bangkok. Det är lönen med tillägg och traktamenten som är största skillnaden med att ha utländsk personal.

Möjligen att Thai personal accepterar dubbelrum och "kantinbuffe" medan SAS fack fått igenom enkelrum och a la carte, men det vet jag inget om.
 

mha321

Medlem
Thais crew bor på relativt centralt hotell i Stockholm, Södermalm. Borde vara liknande kostnadsbild för SAS crew i Bangkok. Det är lönen med tillägg och traktamenten som är största skillnaden med att ha utländsk personal.

Möjligen att Thai personal accepterar dubbelrum och "kantinbuffe" medan SAS fack fått igenom enkelrum och a la carte, men det vet jag inget om.
Frågan är om Thai är så bra att jämföra med. De har ju gått väldigt dåligt ekonomiskt (och det landade in bankrutt och rekonstruktion) , och det har varit mycket snack och klagomål på att anställda (allt från flight och cabin crew till senior management) levt lyxliv på statens bekostnad...
 
  • Gilla
Reactions: hco

Joanna

Medlem
Möjligen att Thai personal accepterar dubbelrum och "kantinbuffe" medan SAS fack fått igenom enkelrum och a la carte, men det vet jag inget om.

Kabinpersonalens löner sträcker sig mellan 35 till 100 000 BHT per månad - det torde vara som nybörjare kontra purser men också i relation till destinationer. Enligt NSO i Thailand är snittlönen i Bangkok drygt 21 000 BHT per månad.

Nu vet jag inte med full sannolikhet men jag fror inte att Thai Airways behöver dela hotellrum. Däremot känner jag till att kabinpersonalen på Saudia behöver, eller åtminstone behövt, dela hotellrum på övernattningar på inrikesdestinationer. Även Emirates CSA (ansvariga för duscharna) har behövt dela vid övernattningar. Annars tror jag inte att det är ett särskilt vanligt förekommande - framförallt för att vila och sömn behövs.
 
Toppen