Senaste nytt

Amex centurion - fördelar?

Senator

Moderator
Sen får man inte glömma att man också bli svart medlem på brasserie gruppen och då får 25% på lite olika restauranger. Om man nu är frekvent på dessa restauranger så ”tjänar” man penga på att betala amex årsavgiften. (Lite sarkastiskt).

Men med centurion så får man tänka på just alla de förmåner man får samt att en i familjen alltid är guld på SAS och sen finns det en varierande del som är att lämna fram titankortet. Fick känna på detta i Gbg när metal Platininum var nytt och en bartender sa ”wow det är inte ofta man ser ett sådant här i Gbg” för honom var det amex plus metal = centurion. Men den delen är ju som sagt en varierande del som värdesätts olika mellan alla medlemmar.

Ha ha, det är intressant Jag tror de lite utdragna poängerna (pun intended) med mina inlägg är:
1. Centurion är inte nödvändigtvis enbart för de som reser väldigt mycket
2. Får man hjärtklappning av inträdesavgiften och årsavgiften är det nog fel kort
3. Men om det är ROI man vill räkna så verkar det att räkna hem i alla fall under 2020 från vad jag kan se. Dock verkar man behöva ligga på så man inte missar grejer

Punkt 3 verkar också gälla om man bor i Stockholm.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Grattis! Du klev på. Jag tycke se senaste månaden baserat på sparade notifikationer:
Julbord för två på Ulla Winblad
Middag för två på Konstnärbaren
Lazy Breakfast & bubbles på Bank Hotel för två
Rosendals Advent påse
Paddel nära Globen

Ibland försvinner en del av dessa när det är fullt. Två reflektioner: ingenting av ovan har med resor att göra och värde av allt ovan är mer än 2.500kr. Så om en Centurion medlem har tid, lust, möjlighet samt detta fortsätter så är årsavgiften ”gratis”

Tack! Jag klev på när jag var arbetslös, en kanske någorlunda inkorrekt beskrivning av en konsult, men jag hade inga uppdrag, bara en hel del obetalda skatter och skulder sedan förra året. Men man måste våga göra saker. ingen minns en fegis.. :)

Nu låter herr Senator lite motsägelsefull, att man inte ska räkna kronor och ören... :D Jag tycker Amex skött sig strålande det här året, så lät det inte i början av året, då var jag faktiskt rätt besviken. Men man har levererat. Man har ju kvittat inköp hos vissa butiker (Coop, ICA, NK, Uber eats) för rätt många tusen. (högre belopp än på Platinum) - Olika kampanjer som du nämner enligt ovan, en var väldigt fin som jag inte skriver ut här. Dessa försvinner ju fort, av olika anledningar.

Det intressanta är vad Amex gör 2021, och när man gör det. Jag tror nog man siktar på Q3 och Q4. Men vore kul om man drog igång lite på smyg med någon vinprovning eller två.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Men med centurion så får man tänka på just alla de förmåner man får samt att en i familjen alltid är guld på SAS och sen finns det en varierande del som är att lämna fram titankortet
ajabaja, nu pratar du resor ;-)

Jag tycker faktiskt att Amex Platinum var det snyggaste Amex kortet, tills man lanserade guld i metall... Centurion är, just nu, det fulaste kortet, men också det mest diskreta. Det är väldigt, väldigt synd att det inte har NFC. Jag har kvar mitt Platinum, synd jag inte kan använda det. Använder faktiskt med Amex Elite mer, då det har NFC
 

Dbodenfo

Medlem
Det finn
ajabaja, nu pratar du resor ;-)

Jag tycker faktiskt att Amex Platinum var det snyggaste Amex kortet, tills man lanserade guld i metall... Centurion är, just nu, det fulaste kortet, men också det mest diskreta. Det är väldigt, väldigt synd att det inte har NFC. Jag har kvar mitt Platinum, synd jag inte kan använda det. Använder faktiskt med Amex Elite mer, då det har NFC

Just det man får inte prata resor. Missade PM:er. Jag kan delvis hålla med dig att platinum är ett snyggare kort men centurion har en bättre känsla i titan än aluminium.

NFC på centurion kan du få via Apple Pay om du kör iPhone
 
D

Deleted member 30163

Guest
Just det man får inte prata resor. Missade PM:er. Jag kan delvis hålla med dig att platinum är ett snyggare kort men centurion har en bättre känsla i titan än aluminium.

NFC på centurion kan du få via Apple Pay om du kör iPhone
Lite humor bara.
Smaken är ju som baken sägs det. Jag tycker att mitt Platinum ligger bättre i handen och Titan inte medför så mycket. Vet inte om det är färgen man använder men det varken känns eller ses speciellt nice ut. Stora fördelen är ju att det inte drar till sig uppmärksamhet alls när man står i ICA eller Circle och tankar..

Har inte testat det. Jag har två Apple watch, men glömmer alltid att ladda, har inte ens mobilen med mig alla gånger heller. Har testat med mitt Platinum, men det var nog förra året.
Har en Vector smartwatch som jag använder dagligen, 30 dagars batteritid, men den är i övrigt inte längre så "smart"
 

Dbodenfo

Medlem
Lite humor bara.
Smaken är ju som baken sägs det. Jag tycker att mitt Platinum ligger bättre i handen och Titan inte medför så mycket. Vet inte om det är färgen man använder men det varken känns eller ses speciellt nice ut. Stora fördelen är ju att det inte drar till sig uppmärksamhet alls när man står i ICA eller Circle och tankar..

Har inte testat det. Jag har två Apple watch, men glömmer alltid att ladda, har inte ens mobilen med mig alla gånger heller. Har testat med mitt Platinum, men det var nog förra året.
Har en Vector smartwatch som jag använder dagligen, 30 dagars batteritid, men den är i övrigt inte längre så "smart"

Förstod ironin där.

jag brukar vara åt andra hållet - glömmer plånboken oftare än mobilen, som igår kväll när det behövdes is till GTn och hade inte hunnit leta efter plånbok så blev telefonen räddningen med Apple Pay. Har beställt en Apple Watch så ska se hur det går.
 
D

Deleted member 30163

Guest
jag brukar vara åt andra hållet - glömmer plånboken oftare än mobilen, som igår kväll när det behövdes is till GTn och hade inte hunnit leta efter plånbok så blev telefonen räddningen med Apple Pay. Har beställt en Apple Watch så ska se hur det går.
Jag har gått ifrån plånbok lite, har iofs. med mig den på resor då man ibland (fortfarande suck) måste ha fysiska kort. Annars är det kreditkortshållare från Intercontinental som håller kort och id handlingar.

Fick du betala för isen :D
 

Dbodenfo

Medlem
Jag har gått ifrån plånbok lite, har iofs. med mig den på resor då man ibland (fortfarande suck) måste ha fysiska kort. Annars är det kreditkortshållare från Intercontinental som håller kort och id handlingar.

Fick du betala för isen :D

Jo - blev både is frukt och glass så jag fick allt betala. Jag har faktiskt en hybrid mellan korthållare och plånbok från brittiska ettinger - men helt med dig plånbok är väldigt sällan.
 
Jo - blev både is frukt och glass så jag fick allt betala. Jag har faktiskt en hybrid mellan korthållare och plånbok från brittiska ettinger - men helt med dig plånbok är väldigt sällan.

Jag använder Premium Quality Leather Wallet Case for 6.1-inch iPhone 12 & 12 Pro in Monaco Blue, och hade deras XS modell innan. Provade Apples lösning med silikonskal och plånbok, men det blev för klumpigt tyckte jag. Och har inte riktigt vågat köra med bara MagSafe plånboken, jag tappar telefonen i backen lite för mycket för det och litar väl inte helt på Apple när de säger att 12'an är så fantastiskt tålig ;)
En annan lösning jag körde i flera år i lite olika modeller var Leather iPhone Wallet Cases | Leather Phone Cases for Cards | Distil Union, kan jag också rekommendera.

Om man nu inte vill hålla reda på både plånbok/korthållare och plånbok.
 

Hesk

Ny medlem
Tillbaks till ämnet. Amex Centurion fördelar. Är det värt det?

Jag har en inbjudan till Centurion som jag har förlängt i avvaktan på vad som händer med covid-19 men måste tacka ja till senast på söndag.
Vad tror ni om utvecklingen under året, min känsla är att amex försöker öka antalet Centurion kort ganska mycket, alla som har ett kort idag kan rekommendera en vän, det går att be om att bli inbjuden osv.

Kommer ett större antal kort öka värdet på förmånerna med fler evenemang, bättre erbjudanden osv, eller blir det bara många fler som ska dela på det som redan är?

Jag är ny medlem i forumet men har följt bla. denna tråd med intresse hela hösten. har idag ett amex p. Och ett amex SAS premium men har varit väldigt dålig på att samla / använda poäng. Har ca 1,2m mr poäng på platinum kortet, 1,1m på coop kontot som bara blir stående,ä. Nu tänkte jag ta tag i det!

Första beslutet är Centurion! känns som snyggt kort som kan vara kul att ha, höga avgifter men så länge status / förmåner med kortet inte försämras framöver så tackar jag ja till inbjudan.

Nån som har nån känsla för amex strategi framöver?
 
Toppen