Senaste nytt

Rickard Gustafson ordförande i IATA 2022

Homer

Medlem
Spännande nyheter att Rickard tar över klubban i IATA 2022: SAS vd tar över klubban i IATA

”Det är ett mycket hedrande och viktigt uppdrag i flygets historiskt svåraste tid. Jag ser fram emot att fortsätta driva IATA:s återhämtningsarbete för att genom gemensamma insatser ta flyget igenom covid-19-pandemin”, säger SAS vd Rickard Gustafson.


Föga förvånande klarar DI inte av att redogöra för vilken IATA klubba han tar över


Willy Walsh blir IATA´s nya Director General dvs. högste chef,
Rickard Gustafson blir ordförande för något som heter "Board of Governors".


IATA - Leadership Changes at IATA
  • Rickard Gustafson, CEO of SAS Group will serve as Chairman of the BoG from the conclusion of the 78th IATA AGM in 2022 until the conclusion of the 79th AGM in 2023, following Hayes’ term.
  • Willie Walsh, former CEO of International Airlines Group (IAG) will become IATA’s 8th Director General from 1 April 2021. He will succeed Alexandre de Juniac, who has led IATA since 2016 and who will step down from IATA at the end of March 2021.
De flesta har säkert redan full koll på IATA's organisation ;)
om inte finns en beskrivning här: IATA - Governance Structure


IATA - The Board of Governors
The IATA Board of Governors is IATA's government. Its members exercise an oversight and executive role on behalf of the membership as a whole in representing the interests of the Association.


 
Last edited:

majoren

Medlem
Detta måste väl betyda att han blir kvar i SAS, antigen som VD eller ordförande?

Ja, det borde vara avsikten. Är Rickard G inte kvar i SAS kan han inte vara IATA:s ordförande.
Enligt IATAS:s stadagar: "If a Board member ceases to be a representative of the Member which he or she represented at the time of his or her election, or such airline ceases to be a Member, his or her Board membership shall terminate."

Det är givetvis ett hedersuppdrag och en stor fjäder i hatten för Rickard Gustafson. Men så har han under snart tio år med säker hand lett SAS genom kris efter kris. Så länge har ingen suttit på vd-stolen sedan Jan Carlzon. Chefskapet för SAS anses allmänt vara ett av de absolut mest utmanande uppdragen inom skandinaviskt näringsliv. SAS är inget lättskött fögderi, utan tungrott med två statliga ägare och ett otal mer eller mindre lojala fackföreningar med var sin agenda. Och därtill i en extremt konkurrensutsatt bransch.
 

Brandten

Medlem
Jag kan ju omöjligt sätta mig in i hans situation men undrar vad som skulle få mig att lämna både SAS och IATA posten. Det sistnämnade verkade han verkligen brinna för om man lyssnade på hans tal i Frösundavik.

Följer han Alrik's fotspår så dubblar han nästan lönen iof, kanske väger in i beslutet.
 

Homer

Medlem
Jag kan ju omöjligt sätta mig in i hans situation

men undrar vad som skulle få mig att lämna både SAS och IATA posten.

Det sistnämnade verkade han verkligen brinna för om man lyssnade på hans tal i Frösundavik.

Följer han Alrik's fotspår så dubblar han nästan lönen iof, kanske väger in i beslutet.
emoji28.png


Fläskigt erbjudande från Wallenbergarna?

– Wallenbergkusinerna har varit direkt engagerade i att få Rickard till SKF, uppger en källa för Expressen.
De hade inga tankar om att släppa iväg honom till något utanför den egna sfärer.

SAS vd Rickard Gustafson lämnar flygbolaget mitt i krisen
 
Toppen