Senaste nytt

Vad tror ni om award paketeringar 2021-22?

D

Deleted member 30163

Guest
Visste inte riktigt vad jag skulle placera denna.

Tänkte på det i och med att Qatar Airways eventuellt kommer paketera om sina awards inom Business, då man skapat en ny Business class (eller rättare sagt försvagat den nuvarande, men det är min åsikt bara) och fungerar på att boka award mot denna. Den saknar möjlighet att välja plats och saknar loungeaccess.

Alla bolag måste räkna på hur många award man har totalt och vilket tryck det kan bli nästa år om vi börjar vaccinera, inför obligatoriska snabbtester innan resa mm. Man kommer ju inte kunna fylla en hel business i början, men man vill ju heller inte ändra så mycket på sin mix av full-price och award. Då tänker jag flygningar i egen regi, inte inom nätverket. Självklart kan det ju finnas en risk att man som kund flyger med annat bolag, och då är det ju också en risk.

Oavsett ovan blir man ju lite nyfiken på vad andra här tror eller vet i dessa frågor. Min egna strategi har senaste 3 åren gått ut på att samla för så mycket award, utfall det blir sämre tider. Och det blir ju sämre tider, fast inte som jag tänkt mig.

Tror ni flygbolagen kommer paketera om sina award för att kapa kostnaderna? Loungeaccess, fast-track, olika kringtjänster såsom limo, egen check-in avdelning (tänker på qatar/emirates m.fl)

Kan också tänka mig man gör om miles/poäng systemen på flera kreativa sätt. Det är ju en mix av att göra existerande guld, platinum, diamant etc. kunder nöjda vs nya kunder. Det känns som man måste hålla sig ännu mer uppdaterad om vad som händer i alla program något år framåt.
 

mha321

Medlem
Att leverera awards blir ju relativt sett billigare när kabinerna inte är fulla. Då konkurrerar man ju inte ut en betalande kund utan har bara den faktiska leveranskostnaden. Detta talar för att smarta bolag inte höjer alltför mycket, åtminstone inte förrän man kommit en bit in i recovery. Det är lättare att då spela lojalitetsprogrammets fördelar.

Däremot kan jag tänka mig att ett annat resonemang kan gälla för partner awards och att risken är betydligt större att priserna i poäng/miles går upp där.

Lojala kunder är viktigare än någonsin just nu för bolagen. Men det gäller då att tex separera de som faktiskt är lojala från de som tex drar in genom fasta avtal som skulle kommit in ändå. En intressant fråga där blir också hur kreditkort och andra partners kommer in - räknas de kunderna som lojala? De drar ju faktiskt in en hel del pengar till bolagen även utan att flyga...
 
D

Deleted member 30163

Guest
Tror inte jag förstod ditt första resonemang. Du menar att deras running cost är lägre om planet har lägre beläggning? Så är det ju, men marginalen sjunker ju som en sten också då man inte har några intäkter.

Ja, det var ju lite det jag var inne på, att det kanske inte är lönsamt att flyga award åt partners, då avtalen är så hårt förhandlade. I ett normalläge är det ju inget problem med en fullbokat kärra.

Håller helt med. Vad menar du med fasta avtal? Tänker du på 4-2-1 och liknande lösningar? AMEX måste ju betala en slant för detta, alternativt att det finansiella upplägget är så pass bra för SAS (revenue share på avgifter)

Nu blir det ju ännu viktigare att visa för sina lojala kunder att man finns där.
 

Senator

Moderator
Jag vet inte om jag förstår hela tråden och teamet "award paketeringar"? Om jag tolkar frågan rätt så handlar det om man skulle börja göra olika produkter med olika priser? Ett helt fiktivt exempel från SAS:

SAS Go Light Award - utan bagage + enbart välja säte vid inchecking
SAS Go Standard - som vanligt
SAS Go Extra - extra bagage + fri dryck på interkontinentalt

SAS Plus Light Award - utan bagage + enbart välja säte vid inchecking
SAS Plus Standard - som vanligt
SAS Plus Extra - extra bagage + lounge

SAS Business Light Award - utan bagage + enbart välja säte vid inchecking
SAS Business Standard - som vanligt
SAS Business Extra - extra bagage + Rad 1/2 med lite extra take-away påse vid landning

NOT: det här är typiskt som SAS skulle göra ;) Krångla till det rejält.

Tanken är spännande, men nej på kort sikt ser jag ingenting där detta skulle hjälpa till. Min högst amatörbedömning är:
1. Nu handlar allt om att överleva. Jag tror inte att de pengar SAS, Lufthansagruppen, Air France/KLM har hämtat in kommer vara tillräckliga. Det kommer kräva mera pengar. Kvartal 4 2020 är värre än befarat, och Kvartal 1 2021 kommer vara lika illa tror jag. Kvartal 3 2020 var ok, men nu är efterfrågan lika med noll.
2. Stimulera efterfråga är nästa steg. Här tror jag inte man vill krångla till det.
3. Att sälja poäng till olika partners, och då särskilt kreditkort verkar vara en väldigt lönsam affär. Såpass lönsamt att det uppenbarligen är fortfarande bra business att sedan använda poäng på uttag på andra flygbolag.
4. Jag tror hellre på att ett antal andra saker sker: a) dynamisk prissättning baserat på hög/lågsäsong a la British Airways, b) höjda uttag överlag, eller c) en prismodell där man växlar poäng mot priskostnad i pengar. Det finns redan sådan idag, men det kräver en mer nyanserat modell.

Att segmentering av produkt, pris och betalningsmodell kommer se annorlunda ut i 2025 är nog naturligt. Efterfrågan efter särskilt affärsresor bland storföretag kommer vara väldigt låg under många år framöver. Stålbadet anno 2001-2002 eller 2007-2009 kommer blekna i jämförelse när vi bolagen (och vi som resenärer) har varit nere och vänt.
 
Toppen