Senaste nytt

Hur får man en flaska Rye från New York till Stockholm under en global pandemi?

Senator

Moderator
Förstår jag det rätt om jag drar slutsatsen att den här flaskan har uppnått Star Alliance Gold under leveransen? :p

Eftersom flaskan var betalat med AMEX Elite är det inte omöjligt ;)

Så flygrutten för flaskan, vi antar SAN-JFK/EWR med DHL/FedEx :)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flyg med United och Lufthansa

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tåg CPH-AGH

Flyg AGH-ARN-UME

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Avis hyrbil mellan Umeå och Övik fram och tillbaka.

Flyg UME-ARN

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Avis hyrbil till "The double secret rendevouz point" nämligen Järva Krog. Som alla tvivelaktiga transaktioner skedde denna från bakluckan på en bil:

IMG_5567.jpg
 

jumbooze

Medlem
Eftersom flaskan var betalat med AMEX Elite är det inte omöjligt ;)

Så flygrutten för flaskan, vi antar SAN-JFK/EWR med DHL/FedEx :)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Flyg med United och Lufthansa

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Tåg CPH-AGH

Flyg AGH-ARN-UME

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Avis hyrbil mellan Umeå och Övik fram och tillbaka.

Flyg UME-ARN

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Avis hyrbil till "The double secret rendevouz point" nämligen Järva Krog. Som alla tvivelaktiga transaktioner skedde denna från bakluckan på en bil:

Visa bifogad bild 114966
Bästa bilden på handsprit som jag sett på länge, och då för invärtes bruk
 

JacobGBG

Medlem
Som Bourbon/Rye älskare är det tungt att bo i Sverige, den enda ljuspunkten är det förmånliga priset och tillgången på Blanton's men annars är det blekt. Så att läsa denna tråd var lite värmande.
 

Senator

Moderator
Som Bourbon/Rye älskare är det tungt att bo i Sverige, den enda ljuspunkten är det förmånliga priset och tillgången på Blanton's men annars är det blekt. Så att läsa denna tråd var lite värmande.

Så lilla är det inte. Det finns massor att välja på om man beställer via Systembolaget. Vissa är fynd faktisk, och räknar man bort en Swiss First, men också en billig Norwegian biljett till NYC så blir det mycket billigare att handla på Systembolaget. Här kommer mina tips, exkluderar kanadensiska produkter som nästan alltid är rågbaserade.

Standardprodukt
Bulleit Rye 399kr
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/bulleit-rye-49501/
Detta är den som finns på hyllan i de större butikerna. Den kostar ofta mellan $28-35 dollar i USA. UK kostar den £27 på Amazon så jag tycker det är rätt bra prismässigt. Helt ok produkt tycker jag.

Top-shelf
Whistlepig Straight Rye 10 Years 1.040kr
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/whistlepig-8494401/
Den finns också som 12 och 15 år. Nästan för fin att blanda. Referenspris i USA är runt $80-85 och £78 Amazon UK. Så faktisk inte så farligt

Mina produkter
Templeton Rye Signature Reserve 4 Years 747kr
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/templeton-rye-8734501/
Det är är min favorit. Det finns en 6 år också som kostar 766kr. Prisskillnaden gör det ok att gå för den dyrare. Här tyvärr är referenspriset värre. Sällan jag har betalat mer än $35 i USA, ibland har jag hittat den för $25-30. Amazon UK £47

Rittenhouse Rye Bottled-In-Bond 549kr
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/rittenhouse-rye-8329301/
Klassisk Rye som kostar runt $35 i USA och £42 hos Amazon UK

En ny spännande upptäckt som jag hittade förra månaden är Minor Case Straight Rye Whiskey 2 Years 599kr
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/minor-case-8014901/
Annorlunda som har lagrats på Sherryfat. Får en liten sötma som jag gillar. Finns inte hos Amazon men "Harry Potter" affären Gerry's har den för £53.
Minor case Rye, 70cl * offer. Gerry's Wines & Spirits - Buy wines and spirits online at gerrys.uk.com

"Never to waste a good crisis"
Sir Winston Churchill
 

Senator

Moderator
Med tanke på att det är Thanksgiving nästa torsdag så kommer Familjen Senator köra en amerikansk inspirationsvecka:
Roast Turkey
Hamburgers
Lobster Roll
Caesar salad
Meatloaf

Jag har också bara inhandlat bara amerikanska öl samt vin till helgmyset. Det är svårt med amerikanska vita viner i Sverige eftersom nästan allt som finns även på ett stort Systembolag som det i Arninge-Täby är ekade Chardonnay eller "Sjardonny" som vi säger på landet.

Men denna rågprodukt skall få genomgå följande cocktail tester.

New York Cocktail
5cl Rye
3cl färskpressad citron
2cl Grenadine
Detta är en cocktail som måste skakas ordentlig och med fördel använda "double-straining" med andra ord en extra sil när man häller upp den. Serveras bäst "up" i ett cocktailglas och inte "on the rocks" i en tumbler.

Boulevardier
3cl Rye
3cl Campari
3cl Söt vermut
Denna kan både skakas och röras. Jag föredrar att röra den, och servera den "up". Men helt ok att servera den "on the rocks"

Old Fashioned
8cl Rye
1 msk lönesirap
Bitters - jag blandar gärna Angostura bitters med orange bitter
Maraschino körsbär
Apelsinskal
Här tycker jag man måste röra denna drink, servera i tumbler med en stor isbit

Whiskey Sour
5 cl rye
3 cl färskpressad citron
2 cl sockerlag
Lite äggvita
Angostura bitters
Jag föredrar att skaka denna rejält. Börja med allt utan is för att få bra mix av äggvitorna innan isen. Jag gillar denna "up" men den kan lika gärna serveras "on the rocks" i en tumbler. Maraschino körsbär passar bra, och några droppar Angostura bitters ovanpå skummet. Gärna också med fördel använda "double-straining" med extra sil.

Manhattan (min favorit)
6 cl Rye
3 cl Söt vermouth
Bitters - jag blandar gärna Angostura bitters med orange bitter
Maraschino körsbär
Denna måste röras, rejält. Serveras i cocktailglas med ett Maraschino körsbär.

Återkommer med resultat :) Hoppas flaskans långa resa var värt mödan...
 

palmen

Moderator
Med tanke på att det är Thanksgiving nästa torsdag så kommer Familjen Senator köra en amerikansk inspirationsvecka:
Roast Turkey
Hamburgers
Lobster Roll
Caesar salad
Meatloaf

Jag har också bara inhandlat bara amerikanska öl samt vin till helgmyset. Det är svårt med amerikanska vita viner i Sverige eftersom nästan allt som finns även på ett stort Systembolag som det i Arninge-Täby är ekade Chardonnay eller "Sjardonny" som vi säger på landet.

Men denna rågprodukt skall få genomgå följande cocktail tester.

New York Cocktail
5cl Rye
3cl färskpressad citron
2cl Grenadine
Detta är en cocktail som måste skakas ordentlig och med fördel använda "double-straining" med andra ord en extra sil när man häller upp den. Serveras bäst "up" i ett cocktailglas och inte "on the rocks" i en tumbler.

Boulevardier
3cl Rye
3cl Campari
3cl Söt vermut
Denna kan både skakas och röras. Jag föredrar att röra den, och servera den "up". Men helt ok att servera den "on the rocks"

Old Fashioned
8cl Rye
1 msk lönesirap
Bitters - jag blandar gärna Angostura bitters med orange bitter
Maraschino körsbär
Apelsinskal
Här tycker jag man måste röra denna drink, servera i tumbler med en stor isbit

Whiskey Sour
5 cl rye
3 cl färskpressad citron
2 cl sockerlag
Lite äggvita
Angostura bitters
Jag föredrar att skaka denna rejält. Börja med allt utan is för att få bra mix av äggvitorna innan isen. Jag gillar denna "up" men den kan lika gärna serveras "on the rocks" i en tumbler. Maraschino körsbär passar bra, och några droppar Angostura bitters ovanpå skummet. Gärna också med fördel använda "double-straining" med extra sil.

Manhattan (min favorit)
6 cl Rye
3 cl Söt vermouth
Bitters - jag blandar gärna Angostura bitters med orange bitter
Maraschino körsbär
Denna måste röras, rejält. Serveras i cocktailglas med ett Maraschino körsbär.

Återkommer med resultat :) Hoppas flaskans långa resa var värt mödan...
Det finns mycket "färsk" humle att få tag på vad det gäller öl nu. Man får beställa via någon av de shoppar som finns som skickar till Sverige.
Har gjort av med två sådana beställningar senaste månaden.
 

GOTBound

Medlem
Med tanke på att det är Thanksgiving nästa torsdag så kommer Familjen Senator köra en amerikansk inspirationsvecka:
Roast Turkey
Hamburgers
Lobster Roll
Caesar salad
Meatloaf

Jag har också bara inhandlat bara amerikanska öl samt vin till helgmyset. Det är svårt med amerikanska vita viner i Sverige eftersom nästan allt som finns även på ett stort Systembolag som det i Arninge-Täby är ekade Chardonnay eller "Sjardonny" som vi säger på landet.

Men denna rågprodukt skall få genomgå följande cocktail tester.

New York Cocktail
5cl Rye
3cl färskpressad citron
2cl Grenadine
Detta är en cocktail som måste skakas ordentlig och med fördel använda "double-straining" med andra ord en extra sil när man häller upp den. Serveras bäst "up" i ett cocktailglas och inte "on the rocks" i en tumbler.

Boulevardier
3cl Rye
3cl Campari
3cl Söt vermut
Denna kan både skakas och röras. Jag föredrar att röra den, och servera den "up". Men helt ok att servera den "on the rocks"

Old Fashioned
8cl Rye
1 msk lönesirap
Bitters - jag blandar gärna Angostura bitters med orange bitter
Maraschino körsbär
Apelsinskal
Här tycker jag man måste röra denna drink, servera i tumbler med en stor isbit

Whiskey Sour
5 cl rye
3 cl färskpressad citron
2 cl sockerlag
Lite äggvita
Angostura bitters
Jag föredrar att skaka denna rejält. Börja med allt utan is för att få bra mix av äggvitorna innan isen. Jag gillar denna "up" men den kan lika gärna serveras "on the rocks" i en tumbler. Maraschino körsbär passar bra, och några droppar Angostura bitters ovanpå skummet. Gärna också med fördel använda "double-straining" med extra sil.

Manhattan (min favorit)
6 cl Rye
3 cl Söt vermouth
Bitters - jag blandar gärna Angostura bitters med orange bitter
Maraschino körsbär
Denna måste röras, rejält. Serveras i cocktailglas med ett Maraschino körsbär.

Återkommer med resultat :) Hoppas flaskans långa resa var värt mödan...
OT:
Finns inget bättre än att frossa i någon form av kalkon [det brukar bli en ugnsbakad kalkonfilé för enkelhetens skull] framför tv:n på torsdagskvällen och kolla på NFL [även om det Cowboys eller Lions].
 
Toppen