Senaste nytt

Lufthansagruppen börjar ta betalt för mat/dryck i ekonomi short/medium-haul

fcx

Medlem
Rätt trist att ha observerat detta på nära håll, under så lång tid, men man får väl inse att perfekt konkurrens normalt är det mest gynnsamma för den stora massan. All heder till ULCC.
Det positiva som detta förhållande brukar innebära är dock att det brukar leda till innovation, och prispress, för substitut. Det finns "alltid" en tillräckligt stor skara som inte köper homogeniseringen och vänder sig till nya nischerbjudanden. Vi ser det redan på tåg- och privatjets-marknaden som växer.

Tänk om det kanske leder till en uppryckning och satsning på Lufthansas affärsklassprodukt inom Europa?
 

Moco

Medlem

Palazzi

Medlem
Tänk om det kanske leder till en uppryckning och satsning på Lufthansas affärsklassprodukt inom Europa?

Det vore trevligt :) De får hoppas på att det generella underlaget för affärsresor inte krympt alltför mycket i Coronans spår, för det leder säkerligen till högre priser. 15-20.000kr T/R, för två, är väl svettigt när alternativ ofta finns för 4.000kr.
Jag återgår gärna till flyget när smittan har mildrats (helst raderats ut :)) men det finns vissa prisnivåer som jag inte skulle kunna/vilja hantera. Så fantastiskt tänker jag att det aldrig kan bli, när man är max 4h ombord.

Kommer säkert flyga både Lufthansa. Swiss och Austrian i ekonomiklass igen, men nu kommer fler bolag in i matchen när jag ska välja. Innan har jag ofta gått direkt till Lufthansas hemsida då jag vetat att både service och linjeutbud har varit fullgott, och att tiden att söka alternativ därför inte varit motiverad :)
 

mha321

Medlem
"Lufthansa will continue to offer offering complimentary catering for Business Class passengers but there could be cuts there as well. Sources claim Lufthansa will soon only offer boxed snacks rather than serving meals on porcelain."

Confirmed: Lufthansa to Start Charging for Food and Drink on Short-Haul Flights
Dags för Lufthansa Plus isåfall alltså.

Tyvärr misstänker jag att SAS tyvärr låg tidigt i spåret och att fler kommer att följa efter och ersätta "business" med "premium economy" inom Europa. De flesta flighter är ju inte speciellt långa. Och Lufthansa har ju dessutom fler korta och färre "halvlånga" än SAS -- det är betydligt närmre från Munchen till södra Spanien, än från Oslo och Stockholm.

Jag hoppas att det inte är så. Men tyvärr misstänker jag att det är dit vi är på väg. Den stora frågan är väl om tomma mittsätet blir kvar...
 

ulagun

Medlem
På en flygning t.ex CPH-FRA tycker jag att ostmackan med gott tyskt bröd samt fritt öl/vin ( oftast med påfyllning) samt kaffe var helt OK. Tillräckligt och smidigt på så kort fight.
Däremot Swiss "sweet or salt" upplägg bedrövligt.
Och som många påpekar är buy on board sortimentet oftast ganska bedrövligt samt överprisat. Ta Brussel Airlines, även de inom Lufthansagruppen som varnande exempel.
Ser det som än tråkigare att de kommer att förenkla businessupplägget. Tänk bara tanken att Swiss börjar köpa in och servera typ SAS-pluslådan ut från Kastrup.
Hemska tanke.
 

chazzie

Medlem
En macka, wrap, sallad eller något annat liknande så är jag nöjd...

I ärlighetens namn så finns väl inget behov av att få mer på flygningar upp till 5-6 timmar? Att vi på forumet sedan gillar att förtära både det ena och det andra i luften är en annan sak :)

Jag tror detta är något vi får vänja oss med, Economy är transport av lekamen från A till B för minsta möjliga pris, vilket är vad majoriteten förmodligen vill ha. Just Lufthansa och SWISS har ofta väldigt bra priser på Business inom Europa, åtminstone när jag kollat, t.ex. Stockholm - Málaga ToR för 3000-3500, då får man ju knapra i sig diverse färdkost.

Det jag inte förstår är att Air France har(hade?) fri mat, ibland även varm mat, på Stockholm-Paris i economy?
 

Rebel

Medlem
Jag är förvånad att så pass erfarna resenärer hoppas/tror att maten kommer att bli bättre bara för att man måste betal för det. När alla fina texter om miljö och mindre utsläppt är skrivna, så blir det nog samma gammla macka( som jag tycker är ok men inte mera) och öl/vin som tidigare. Men ni får vi betala 5 Euro. Jag hoppas jag har fel. Men en anleding till att flyga med dom försvann nog nu. Är det billigaste pris som gäller då vinner nog inte luftis. Det trista är att jag gillar Lufthansa. Inte så spännande men man slipper service haveri som händer på SAS ganska ofta.
 

raphaelmak

Medlem
Jag har just läst nyheten just nu via mejlet, tror också så småningom ska de göra det. Men jag kommer att bli rejält förbannad om de inte också erbjuder gratis kaffe och te ombord (jamför med SAS).
Hoppas de kommer att ha rabatt eller erbjuda mat och dryck gratis till Senator eller Star Gold, men jag tror inte så mycket att det kommer att bli eftersom SAS erbjuder det också bara för Eurobonus Diamant.
Synd att jag måste åka Lufthansa istället för SAS för jobbresor till Asien eftersom SAS gav upp även Hongkong (och jag åker inte till Fastlandskina eller Japan alls)...
Vad jag kan säga är, farväl till gratis bubbel :(
 

palmen

Moderator
Jag har just läst nyheten just nu via mejlet, tror också så småningom ska de göra det. Men jag kommer att bli rejält förbannad om de inte också erbjuder gratis kaffe och te ombord (jamför med SAS).
Hoppas de kommer att ha rabatt eller erbjuda mat och dryck gratis till Senator eller Star Gold, men jag tror inte så mycket att det kommer att bli eftersom SAS erbjuder det också bara för Eurobonus Diamant.
Synd att jag måste åka Lufthansa istället för SAS för jobbresor till Asien eftersom SAS gav upp även Hongkong (och jag åker inte till Fastlandskina eller Japan alls)...
Vad jag kan säga är, farväl till gratis bubbel :(
Finns det något bolag i världen som ger gratis mat/dryck till sina "guldkunder"? Det tror jag inte kommer ske.
Nu har jag som sagt bara British Airways att jämföra med och där blev det bättre med buy on board enligt mig. Helt ok utbud på en matigare macka, och det var inte direkt dyrt heller.

Får väl se vad det blir för utbud ombord och vad priset blir. Jag betalar gladeligen 100 kronor för en bra GT, eller 50-60 kronor för en macka som man blir någorlunda mätt på och smakar bra.
 
Toppen