Nu verkar ju koncensus (t.o.m. i tråden) vara att detta är välkommen, men min avvikande åsikt:
Personligen så är det just enkelheten jag uppskattar med de traditionella bolagen, kontra t.ex. Ryanair och/eller Wizzair. Med det menar jag snabb och smidig resa A->B, smidig bokning (där irriteras jag över t.e.x. Ryanair, även om de blivit bättre), väska som ingår (utifall man sent påkommet skulle behöva en sådan) och något att äta ombord.
Något jag irriteras av är att det nära alltid är slut på det man önskar ombord, och att man tillslut får äta en KitKat och ett glas rött till middag. Inte heller uppskattar jag att behöva bläddra i en katalog med allehanda förslag efter en tio timmars arbetsdag. Någon kvalitetshöjning, när man börjat få köpa ombord, har jag knappast observerat. Kvalitet är inte heller något jag räknar med, så tyckte "påsen" från Lufthansa var välkommet.
Jag förstår rationalen bakom att man behöver intäkterna från merförsäljning, men personligen är det ytterligare något som suddar ut gränsen mellan flag carriers och ULCC. Som boende i Göteborg får jag numer ofta direktflyg med lågkostnadsbolagen, men tvingas till byte med de traditionella (bor man i t.e.x. Malmö/Köpenhamn är det såklart bättre). Väska får jag betala för alldeles oavsett, och maten ryker nu den med.
Ska man prata marknadsföring så verkar snart alla reducerat sig till kärnprodukten ("vi flyger dig") och tydligen ser marknadskrafterna ut som sådana att differentiering genom kvalitet, personal, villkort etc inte är möjlig, utan att pris och linjeutbud är det enda som ännu räknas.
Det är väl snart så nära "perfekt konkurrens" man kan komma, utan att vara torghandel.
Rätt trist att ha observerat detta på nära håll, under så lång tid, men man får väl inse att perfekt konkurrens normalt är det mest gynnsamma för den stora massan. All heder till ULCC.
Det positiva som detta förhållande brukar innebära är dock att det brukar leda till innovation, och prispress, för substitut. Det finns "alltid" en tillräckligt stor skara som inte köper homogeniseringen och vänder sig till nya nischerbjudanden. Vi ser det redan på tåg- och privatjets-marknaden som växer.