Senaste nytt

Lufthansagruppen börjar ta betalt för mat/dryck i ekonomi short/medium-haul

Ping

Medlem
Sicken försämring. Kan förstå att flygbolagen har det tufft nu, men med lcc koncept förväntar jag mig lcc priser.

Hur mycket kan de spara in, typ 5euro per passagerare .
 
  • Gilla
Reactions: Gus

GOTBound

Medlem
Ur ett litet annorlunda perspektiv för mig som är glutenintolerant ser jag hellre möjligheten att köpa något ombord som jag kan äta/snacksa på än serveras en smörgås/bakverk jag ändå inte kan äta.

I princip alla bolag som erbjuder köp ombord i ekonomiklass har minst ett glutenfritt mat och/eller snacks alternativ.

För att få glutenfritt serverat krävs business inom Europa, en glutenfri måltid som ändå inte brukar vara någon höjdare bortsett från BA och hos SAS i Plus där den glutenfria kuben alltid är bättre än den vanliga enligt Mrs. GOTBounds helt ovetenskapliga jämförelse [vilket iofs inte säger så mycket].
 

igelkotten

Medlem
Jämför med Ryans s.k. Cheesburger för 50 kr så kommer precis allt kännas som gourmet

Visa bifogad bild 114953

Såg inte så bra ut... Men samtidigt så är det 100% vad man bör förvänta sig om man beställer en cheeseburger ombord en 737a... Man får ju tänka efter lite vad man beställer, och göra ett antagande om tex bröd och kött kommer värmas likvärdigt i en flygplansugn/micro ;)

Jag tycker Ryanairs ombordmeny är rätt bra. Bra utbud, bra priser. De har en del varma rätter jag testat, typ ris med butter chicken och liknande. Visst det är typ nivån av att köpa en färdigrätt i matbutiken, men för 7-10 euro för en varm måltid klagar jag inte. Jag hoppas Lufthansa erbjuder varma måltider. Är inte så förtjust i kalla mackor osv som BA erbjuder, även om det verkligen ett hästlängder bättre än SAS utbud. En Wasa-sandwich är i klass med att få ett Marie-kex

Förutom Aegean har jag inte flugit med ett enda bolag inom Europa med "fri" servering i economy där man inte lika gärna kunde skippat maten.
 

RickardG

Medlem
Såg inte så bra ut... Men samtidigt så är det 100% vad man bör förvänta sig om man beställer en cheeseburger ombord en 737a... Man får ju tänka efter lite vad man beställer, och göra ett antagande om tex bröd och kött kommer värmas likvärdigt i en flygplansugn/micro ;)

Jag tycker Ryanairs ombordmeny är rätt bra. Bra utbud, bra priser. De har en del varma rätter jag testat, typ ris med butter chicken och liknande. Visst det är typ nivån av att köpa en färdigrätt i matbutiken, men för 7-10 euro för en varm måltid klagar jag inte. Jag hoppas Lufthansa erbjuder varma måltider. Är inte så förtjust i kalla mackor osv som BA erbjuder, även om det verkligen ett hästlängder bättre än SAS utbud. En Wasa-sandwich är i klass med att få ett Marie-kex

Förutom Aegean har jag inte flugit med ett enda bolag inom Europa med "fri" servering i economy där man inte lika gärna kunde skippat maten.
Instämmer till fullo, Ryans meny är helt ok och priserna är inte extrema med tanke på omständigheterna. Men just burgaren tror jag vi alla kan vara överens om landar rätt långt ifrån det som bilden i menyn förmedlar :D
 

Xpressen

Medlem
Hur mycket kan de spara in, typ 5euro per passagerare .

Med tanke på att Lufthansa innan pandemin flög cirka 10,5 miljoner passagerare per år så är 5 euro per passagerare inte så bara..

Helt plötsligt pratar vi om 52 500 000 euro per år.
Med dagens kurs cirka 536 000 000 svenska per år. Tycker du fortfarande att det ”bara är 5 euro per passagerare”?

Nu tror jag dock inte det här är ett beslut som handlar om att spara pengar utan snarare som @fcx säger så är det ett beslut som handlar om att tjäna pengar.
 

Palazzi

Medlem
Nu verkar ju koncensus (t.o.m. i tråden) vara att detta är välkommen, men min avvikande åsikt:
Personligen så är det just enkelheten jag uppskattar med de traditionella bolagen, kontra t.ex. Ryanair och/eller Wizzair. Med det menar jag snabb och smidig resa A->B, smidig bokning (där irriteras jag över t.e.x. Ryanair, även om de blivit bättre), väska som ingår (utifall man sent påkommet skulle behöva en sådan) och något att äta ombord.

Något jag irriteras av är att det nära alltid är slut på det man önskar ombord, och att man tillslut får äta en KitKat och ett glas rött till middag. Inte heller uppskattar jag att behöva bläddra i en katalog med allehanda förslag efter en tio timmars arbetsdag. Någon kvalitetshöjning, när man börjat få köpa ombord, har jag knappast observerat. Kvalitet är inte heller något jag räknar med, så tyckte "påsen" från Lufthansa var välkommet.

Jag förstår rationalen bakom att man behöver intäkterna från merförsäljning, men personligen är det ytterligare något som suddar ut gränsen mellan flag carriers och ULCC. Som boende i Göteborg får jag numer ofta direktflyg med lågkostnadsbolagen, men tvingas till byte med de traditionella (bor man i t.e.x. Malmö/Köpenhamn är det såklart bättre). Väska får jag betala för alldeles oavsett, och maten ryker nu den med.

Ska man prata marknadsföring så verkar snart alla reducerat sig till kärnprodukten ("vi flyger dig") och tydligen ser marknadskrafterna ut som sådana att differentiering genom kvalitet, personal, villkort etc inte är möjlig, utan att pris och linjeutbud är det enda som ännu räknas.
Det är väl snart så nära "perfekt konkurrens" man kan komma, utan att vara torghandel.


Rätt trist att ha observerat detta på nära håll, under så lång tid, men man får väl inse att perfekt konkurrens normalt är det mest gynnsamma för den stora massan. All heder till ULCC.
Det positiva som detta förhållande brukar innebära är dock att det brukar leda till innovation, och prispress, för substitut. Det finns "alltid" en tillräckligt stor skara som inte köper homogeniseringen och vänder sig till nya nischerbjudanden. Vi ser det redan på tåg- och privatjets-marknaden som växer.
 
Toppen