Senaste nytt

Lufthansagruppen börjar ta betalt för mat/dryck i ekonomi short/medium-haul

Homer

Medlem
"From Spring 2021, Lufthansa, SWISS and Austrian Airlines will be offering selected food and drinks for sale in Economy Class on short and medium-haul flights. Lufthansa, SWISS and Austrian Airlines will be offering their customers a new offer in Economy Class in the future. From Spring 2021, passengers on short and medium-haul routes will be able to choose from a wide, high-quality range of food and drinks according to their needs and buy them on board.

With the new range, high quality standards are implemented, from selection to preparation and presentation. With the new concept, the airlines are also investing more heavily in sustainability by choosing environmentally friendly products and packaging and by wasting less food thanks to more precise production.

“Our previous range of snacks in Economy Class often does not meet the expectations of our guests,” explains Christina Foerster, Executive Vice President Lufthansa Group Customer, IT & Corporate Responsibility. “The new offer was developed on the basis of our customer feedback. With the high quality offer, which is subject to a fee, our passengers will be able to decide individually what they want to eat and drink on their trip. "

The range of food and drinks will be available at the individual airlines in different forms, some with regional references. The focus is on fresh products and a selection of snacks. At Lufthansa and SWISS, a free water bottle is also given. The currently free standard snack will no longer be served in the future.

The new offer will be introduced in stages in Spring 2021: Austrian Airlines begins, SWISS and Lufthansa will follow. In the coming months, the airlines will present their respective product ranges separately."



https://www.lufthansagroup.com/media/newsroom/group/2020/q4/20201117_PM_EcoServiceCont_EN_final.pdf
 

palmen

Moderator
Tycker ändå det är positivt att utbudet blir bättre (för det kan inte bli sämre). Har inga problem att betala för mat/dryck ombord om det är vettigt prissatt och av bra kvalité. Det har varit bra på Brittish Airways de senaste åren.

Tråkigt att inte kunna få en gratis Warsteiner i framtiden, men nu kanske det komer någon annan "roligare" öl man kan köpa istället. Drömmen vore ju om de tog upp lite lokal öl från Berlin och började servera Fuerst Wiacek, men det kan man nog bara drömma om :)
 

RickardG

Medlem
Jämför med Ryans s.k. Cheesburger för 50 kr så kommer precis allt kännas som gourmet

5E79C0B7-3B2D-4AE3-B331-90FD02AB0FA6.jpeg
 

ekf

Medlem
Jag har inget emot att betala, men då får de se till att ha lite vettig mat ombord! Inte som SAS som säljer chips och Wasa-sandwich som det matigaste de har.... :( En macka, wrap, sallad eller något annat liknande så är jag nöjd...
 

Moco

Medlem
Helt ok dryckesutbud och ok snacks till rimliga priser. Mer än så kräver jag inte och jag föredrar det framför att få en formfranska med lite ost på som var det tidigare alternativet på Lufthansa.

LH har haft ett starkare erbjudande i Economy än vad SAS har i Plus. Det har, i mina ögon, inte handlat om någon torr formfranska, utan snarare ett "no frills", men fortfarande värdigt, koncept för economy. Jämför med tex Aer Lingus som bara haft salta crackers och sprit i sitt köpsortiment. Det är tråkigt att allt verkligen bara blir sämre och sämre. Problemet är väl att ingen bryr sig längre, eller i alla fall alldeles för få. Det mesta var bättre förr.
 

intuition

Medlem
Ingen stor fan av betal-mat ombord, främst för att logistiken inte brukar fungera (det tar minst 3 gånger så lång tid att serva kabinen jämfört med när alla ska samma mat).
Men efter att fått Lufthansas "prinskorv med 10g potatissallad" på 4 av 4 segment på en resa inom EU kan jag bara hålla med Palmen om att det borde kunna bli bättre.
 

palmen

Moderator
LH har haft ett starkare erbjudande i Economy än vad SAS har i Plus. Det har, i mina ögon, inte handlat om någon torr formfranska, utan snarare ett "no frills", men fortfarande värdigt, koncept för economy. Jämför med tex Aer Lingus som bara haft salta crackers och sprit i sitt köpsortiment. Det är tråkigt att allt verkligen bara blir sämre och sämre. Problemet är väl att ingen bryr sig längre, eller i alla fall alldeles för få. Det mesta var bättre förr.
Nu har jag bara 3 flighter med Lufthansa i ekonomi senaste åren och alla fyra flighter (ca 2h) serverade samma tråkiga formfranska. Två skivor med smör / ost emellan och delad på hälften. Kan ju ha varit otur, gick ju att äta men var ingen höjdare.

Hae tydligen inte ens fotar det, vilket jag normalt annars brukat göra.
 
Toppen